Via spelbolagets nyhetsblogg meddelas att analytiker granskat spelmönstret hos kunderna under januari och februari 2023.
Jämfört med samma period 2022 har andelen kunder som visar tecken på riskfyllt spelande minskat.
Dessutom har kunder med riskspelande riktat mindre summor till sitt spelande i år, jämfört med samma period under fjolåret.
Svenska Spel upplyser att detta i synnerhet är en tendens som är tydlig gällande nätcasino.
Kajsa Nylander gläds över siffrorna i sammanhanget, men manar samtidigt till försiktighet.
– Vår analys ger en positiv bild och visar att flera av de åtgärder vi infört de senaste åren fungerar. Men ofta tar det tid att utveckla spelproblem, därför har vi återigen ökat fokus på våra “spelkollssamtal”. Det är förebyggande samtal till nya kunder som spelar för lägre belopp, men där vi sett en förändring i spelmönstret.
Hon vidareutvecklar:
– Vi vill vara säkra på att våra kunder spelar “av rätt orsaker”, det vill säga att det sker för nöjes skull och för pengar man har råd att avvara. Så även om riskspelandet minskat på totalen är det viktigt att vi fortsätter med de här samtalen.
I vissa av dessa samtal har det redan framkommit att lågkonjunkturen påverkar kunderna.
Här understryker Nylander att Svenska Spel bara är en aktör bland många på spelmarknaden.
Därför kan man ej dra generella slutsatser om riskspelandet hos befolkningen i stort enbart utifrån Svenska Spels data.
Hon avslutar i nyanserande toner och betonar vikten av fortsatt vaksamhet.
– Även om vi är det största spelbolaget kan vi enbart uttala oss om hur våra kunder beter sig när de spelar hos oss. Olika spelbolag har olika spelansvarsåtgärder. Det viktiga nu är att vi fortsätter att följa utvecklingen noga.