Trafikverket kan inte svara på när arbetet med att byta mitträcke på riksväg 70 kommer vara klart. “Jag kan inte svara exakt, men garanterat i maj 2023”, säger Per-Olof Sjölander som leder projektet.
Foto: Sara Flodin

Mitträcket kommer att vara färdigt i maj

SÄTER/BORLÄNGE Bilister som åker mellan Säter och Romme på riksväg 70 kommer få fortsätta att köa eftersom arbetet med att byta mitträcke har försenats.

Trafikverket har tidigare sagt att det nya mitträcket skulle vara klart denna månad.
– Nej, det kommer det inte att vara. Det har tillkommit lite bekymmer. Vi är nog klara i vår, men tittar på möjligheterna att få det klart i vinter, förklarar Per-Olof Sjölander som är Trafikverkets projektledare.

Per-Olof Sjölander är projektledare på Trafikverket. Foto: Privat

Han tror att balkräcket kanske inte kommer vara färdigt förrän i maj 2023. Anledningen till att bygget försenats är, enligt Per-Olof, flera.
– Det har varit produktionstekniska bekymmer och en väldigt tjock asfalt som vi måste borra igenom. Dessutom har vi bara bedrivit nattarbete eftersom vi försöker störa trafiken så lite som möjligt.
Även oväder kan göra att arbetet försenas och det går inte att gjuta när det kommit mycket snö.
– Det är lite speciellt nu när vi riktar upp mitträcket.
Per-Olof har arbetat 15 år på driftområde Borlänge där vägen mellan Säter och Borlänge ingår. Den sträckan är drabbad av ett stort antal inkörningar i räcket.
– Extremt många. Varannan dag är det någon som kör in i vajern. Speciellt under järnvägen vid Solvarbo har det inträffat många incidenter.
Även under tiden räcket bytts ut har inkörningar skett.
– Vi åker dit nattetid och lagar.

Arbetet med att byta ut mitträcket på riksväg 70 mellan Romme och Säter pågår mellan 18:00 och 06:00. Att arbetet endast bedrivs under natten är ett skäl till förseningen. Foto: Sara Flodin

Ingen sträcka är i nuläget färdig.
– Det ser ut som att det är klart, men räcket ska rätas och justeras. På broarna är det speciallösningar som vi jobbar med, informerar Per-Olof.
Enligt Per-Olof håller balkräcket bättre än ett vajerräcke, men är något mer komplicerat att laga.
– Balkräcken är mer släta än vajerräcken. Räcket tål små påkörningar utan att vi behöver åka ut och reparera. Det blir både säkrare och billigare eftersom det blir färre reparationsarbeten, enligt Per-Olof.

– Du får en liten bula på bilen om du kör in i balkräcket, men bilen fastnar inte i balken på samma sätt som den kan göra i ett vajerräcke. Balken är mer ”snäll” och ”drar inte in bilen” på samma sätt. Det är lättare att fastna i vajern, förtydligar Per-Olof.
Trots detta finns det ingen plan att byta ut vajerräcket mellan Borlänge och Gräsberg.
– Det är inte lika många inkörningar där och räcket är inte lika slitet.
Sträckan mellan Romme och Säter är nu sänkt till 80 kilometer per timme. När arbetet görs lotsas trafiken förbi arbetsplatsen i 30 kilometer i timmen. Först när räcket är klart kommer hastigheten höjas till 100 kilometer i timmen.
– Många har synpunkter på att vi har valt att sänka hastigheten, men vi har gjort detta eftersom vi inte kan garantera säkerheten längs vägen, påtalar Per-Olof och lägger till att mitträcken räddar liv.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS