Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Maria Andersson, vd i Lufab, säger att det kommunala företaget kan gå i konkurs om inte Falu kommun ger ett ägardirektiv som innebär att Lufab får ta betalt för ökade räntekostnader.
Maria Andersson, vd i Lufab, säger att det kommunala företaget kan gå i konkurs om inte Falu kommun ger ett ägardirektiv som innebär att Lufab får ta betalt för ökade räntekostnader.
Foto: Anders Hansson

Lufabs vd hotar med konkurs

FALUN. Framtiden är hotad för kommunala fastighetsbolaget Lufab (Lugnet i Falun AB). Lufab måste få betalt av Falu kommun för räntehöjningarna. – Annars kan vi packa ihop och säga hej då. Då går vi i konkurs, säger Maria Andersson, vd i Lufab.

Lufab bildades inför VM i Falun 2015. Syftet med bolaget är att äga och förvalta fastigheterna på Lugnet i Falun, samt bedriva en affärsverksamhet för att få in nya externa kunder.
Under tiden som bolaget funnits har stora delar fastighetsbeståndet genomgått en nödvändig renovering, samtidigt som bolaget haft en viktig roll i byggena av bland annat ishallen och badhuset.
Det stormade kring Lufab 2019 då dåvarande vd:n Liselotte Jonsson fick sluta, bland annat på grund av oklarheter i upphandlingar och affärsplan. Sedan dess har Lufab haft största fokus på förvaltning och bygget av badhuset.
Nu står Lufab inför en ekonomisk kris.
År 2021 omsatte bolaget 56 miljoner och noterade ett plusresultat på sex miljoner.
År 2022 var omsättningen bli 61 miljoner och bolaget gjorde ett nollresultat.

Budgeten för kommande åren pekar på ett resultatminus på fyra miljoner 2024, minus sex miljoner för 2025 och minus åtta miljoner för 2026. Trots att Lufab bland annat fått större hyresintäkter genom att Falu kommun hyr badhuset av Lufab.
Orsaken till Lufabs ekonomiska kris är ökade räntor.
Externa hyresgäster på Lugnet har fått betala för de ökade räntekostnaderna.
Styrräntan är i dag fyra procent. Problemet är att Falu kommun står för 94 procent av Lufabs hyresintäkter och behöver fortfarande bara betala hyran som motsvarande en räntenivå på 1,5 procent.

Nu hoppas Maria Andersson, vd på Lufab, att det nya ägardirektivet från kommunen, som beräknas bestämmas i mars, ska ge Lufab möjlighet att ta betalt av kommunen för ökade räntekostnader.
– Jag hoppas det blir en förändring i den ekonomiska delen med avkastningskrav och att vi kan ta betalt för räntorna. Annars kan vi packa ihop och säga hejdå. Då går vi i konkurs, säger Maria Andersson och fortsätter:
– Detta har vi sett komma i två år och diskuterat med vårt moderbolag Falu Stadshus. Här ska vi kanske vara hårdare och agera mot kommunen som är vår största hyresgäst. Vi måste kunna ta betalt för våra räntor. Annars har vi inget bolag kvar. Det måste komma ett besked från våra ägare, Falu Stadshus.

Vad vill ni med bolaget?
Det skulle innebära en stor ökad kostnad för kommunen, som på sikt drabbar skattebetalarna?
– Ja, det blir det. Just nu är räntan cirka fyra procent. Vi får maximalt ta ut och en halv procent och då ingår alla våra interna kostnader samt drift och underhåll. Det finns ingen annan som kan betala för det, svarar Maria Andersson.
Hon är samtidigt kritisk till hur bland annat finansieringen av badhuset gått till:
– En bank lånar inte ut pengar till någon med noll procents ränta utan att säkerställa att kunden klarar fem procents ränta. Så har agerats tidigare. Man gör bara en investering för badhuset utifrån att man då hade en låg ränta. Man skulle tittat på vad hyran blir över tid.
Har kommunen sett på detta för kortsiktigt?
– Ja, svarar Maria Andersson.

Hon signalerar att om inte Lufab får börja ta ut ersättning för höjda räntor, kan bolaget tvingas ta av de obeskattade reserverna, som enligt uppgift är 18 miljoner kronor.
Maria Andersson menar att de höjda räntorna, som inte kommunen behöver betala, innebär att alla investeringar som Lufab i dag gör är förlustaffärer.
– I somras byggde vi en ny entré i utebadet. När vi gör det står Lufab och bidrar med stora delar av kostnaden eftersom vi går back på allting.
Är du besviken på att moderbolaget Falu Stadshus (kommunen) inte gett besked om räntekostnaderna?
– Nej, inte så länge det kommit ett nytt ägardirektiv innan vi gått i konkurs. Om det inte kommer är jag övertygad om att vi går i konkurs.
– Vi har inga andra mandat. Vi har stora värden här uppe. Vi har inte mandat att sälja av något. Det finns bara två vägar att gå. Antingen gör man inget och vi går i konkurs och jag får söka ett nytt jobb.
Det drabbar kanske också de övriga sex anställda?
– Ja, det drabbar alla här.

Behövs Lufab?
– Absolut. Jag tror inte att en förvaltning på kommunen har kompetens att driva området och alla fastigheterna på ett affärsmässigt sätt. Det finns skillnader att driva enbart kommunalverksamheter. Här uppe på Lugnet är det inte enbart kommunala verksamheter. Klart att det går, men då skulle man behöva sätta annan kompetens som kan driva de affärsmässiga bitarna.
Samtidigt finns nya investeringsplaner på Lugnet, samt tankar på köp av innebandyhallen, bygge av ungdomshoppbackar, bandyhall, och skidskyttebana. När drar man åt handbromsen?
– Så länge kommunen vill att vi utreda eller bygga någonting då får vi förutsätta att någon måste betala hyra för detta och vi måste få ett nytt ägardirektiv för att se att vi även i fortsättningen kan vara ett bolag.

Fakta Lufab
Lufab (Lugnet i Falun AB) bildades för att bland annat underlätta investeringarna inför VM på skidor i Falun 2015 och för att sedan, på ett affärsmässigt sätt, äga och förvalta fastigheterna på Lugnet.
Lufab är ett kommunalägt bolag där moderbolaget är Falun Stadshus AB
År 2022 omsatte bolaget 62 miljoner och hade sju medarbetare, inklusive vd:n.
På hösten 2023 var Falu kommun Lufabs störste hyresgäst med 94 procent av hyresintäkterna.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!