Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Elia Wikström, E 22, här flankerad av Hannes Andersson och Ivan Salamanin, går mediaprogrammet och tycker utbildningen har engagerade lärare och bra lokaler.
Foto: Sara Flodin

Estetprogrammet blir kvar

LUDVIKA. I höstas togs inga elever in till Västerbergslagens Utbildningsförbunds estetiska program, men nu är framtiden räddad och utbildningen blir kvar. Den 13 maj arrangeras en vernissage med treornas slutarbeten på avenyn i Ludvika. Då visas mediaelevernas filmer och bildelevernas konst på en utställning, men i höstas var det ett tiotal elever som var ledsna för att de inte fick söka till utbildningen. – Både föräldrar och elever hörde av sig och var besvikna, förklarar läraren Charlotta Stål.

Åtta elever går estetprogrammet i varje årskurs och då skolan inte tog in några elever i höstas går endast elever i klass två och tre, men till hösten kommer en ny kull börja. I nuläget har skolan elva sökande till hösten och taket ligger på max 16 elever. Gymnasievalet görs i februari och den som vill ändra inriktning kan göra det före 8 maj som är deadline för gymnasieelevernas omvalsperiod.
– Det brukar vara så att vi får mer elever efter valet i maj, förklarar läraren Marija Ratković Vidaković som därför tror att antalet kommer öka.
– Det är viktigt att vi har ett estetiskt program på VBU. Det tillför skolan och kommunen mycket. Vi har bildintresserade elever och det som annars händer är att ett femtontal elever söker sig till andra kommuner och det kostar en massa pengar för VBU, påpekar Charlotta Stål.

Förra året togs inga elever in på VBU:s estetprogram, men denna höst börjar en ny klass. Hilda Sand tycker att utbildningen är bra då den är yrkesförberedande samtidigt som hon kan göra det hon tycker om. Foto: Sara Flodin 

Koncentrationen är hög under lektionen när Lokalt i besöker estetprogrammet på Högbergsskolan. Eleverna arbetar denna dag självständigt med keramik, textil och filmproduktion. Dessutom finns möjlighet att arbeta med, bland annat, glas, papper, trä, ull och måleri. Skolan har brännugn och analogt fotolabb.
– Vi har väldigt bra utrustning, tycker Charlotta och berättar att kurs två jobbar med linoleumsnitt.

Haia Alradif Ezi går i klass 3 och vill bli kläddesigner. Till utställningen gör Haia keramikfiguriner klädda i arabisk design som kombineras med svenska folkdräkter. “Jag tycker om att arbeta i olika material och har även gjort kläder i papper”, berättar Haia. Foto: Sara Flodin

Elia Wikström, E 22, kände ingen tvekan till att gå programmet.
– Jag är en kreativ människa som tycker mer om att göra praktiska saker än att plugga teori, förklarar Elia som går media och började i Borlänge men flyttade över till estetprogrammet i Ludvika. I Borlänge gick Elia digitaldesign samt musikinriktning.
– Jag tycker Ludvika har den bästa utbildningen. Lärarna är intresserade av eleverna, vi får bra hjälp och lokalerna är bättre, sammanfattar Elia som jobbar med slutprojektet för årskurs två som är en kortfilm där han gör allt; manus, planerar, filmar och klipper.
– Det är en spelfilm och jag har skådespelare med i filmen.
Under gymnasietiden får alla elever som vill åka på en resa.
– Vi brukar skicka elever till filmfestivaler, filmworkshops runt hela Europa förklarar Charlotta och att andra elever har varit i Spanien och Grekland.
Elia har nyligen varit på internationell filmworkshop i Irland, vilket är en del av det internationella samarbete som skolan har.
– Det var jätttekul! Vi fick jobba med lokala filmskapare och göra utflyktsresor, förklarar Elia som bland annat fått uppleva Cliffs of Moher.
Elia vill gärna jobba med något kreativt i framtiden, men läser matte 2b för att få bättre behörighet och är beredd på att studera mer för att kompensera upp betygen efter gymnasiet.
– Jag vill verkligen poängtera att det här är ett vanligt gymnasieprogram. Vi är som ett samhällsprogram och läser gymnasiegemensamma ämnen tillsammans med samhällsprogrammet, informerar Charlotta och att det estetiska programmet ger samma behörighet till högskolan.
– Skillnaden är att de måste läsa matte två, men hos oss väljer man själv om man vill göra det, förklarar hon och lägger till att eleverna i estetprogrammet har större valfrihet.
– Meritvärdet på de som söker till oss är väldigt högt, lika högt som till natur, ekonomi och IB (International Baccalaureate). Vi fyra har VBU:s högsta meritvärde, förklarar Marija.
– Vi har elever som läser matte sju och tar Camebridgecertifikat. Många av våra elever blir sedan jurister, sjuksköterskor eller lärare. Det är klart att någon går vidare till konstskola, men i huvudsak söker de andra högskoleprogram, påtalar Charlotta.
Eleven Zainab Bibi målar en tavla i akryl utefter en skiss som gjorts med hjälp av AI. Zainab har bestämt att hon ska läsa på distans till socialpedagog via yrkesprogram.
– Och efter det har jag tänkt söka till optikerprogrammet, förklarar Zainab.

Zainab Bibi har tagit fram en skiss med hjälp av AI som hon målar av i akryl. Foto: Sara Flodin
Estetlärarna Marija Ratković Vidaković, Louise Norström och Charlotta Stål visar upp tyger som eleverna tryckt med screentryck och en mönsterrapport i trefärgstryck. Foto: Sara Flodin

Charlotta tror att de kreativa ämnena även kan gynna läsämnen.
– Det tror jag de gör. Eleverna gör det de tycker är kul och får jobba med båda hjärnhalvor och utveckla sin kreativa sida.
Många av skolans elever har bild och form, foto samt textil formgivning som individuellt val.
– Vi har många elever från andra program som väljer våra estetiska i-val. Över 40 procent av alla treor är här hos oss. De vill ha kreativa i-val.
Inom programmet går det även att välja till korta fördjupningskurser och alla treor gör ett gymnasiearbete.
– Och på det estetiska programmet får man göra ett estetiskt gymnasiearbete. Andra program skriver sina arbeten och vi får göra praktiska arbeten, förklarar Charlotta.
Hilda Sand, E 21, började studera Vård- och omsorg men valde sedan estetprogrammet. Nu har hon gått en fördjupningskurs i textil och jobbar med sitt gymnasiearbete där hon syr en klänning som är inspirerad av Art Nouveau och skräck. Ovanpå klänningen ska ett chiffongtyg, där Hilda broderat ett hjärta, hängas. Hilda vet inte alls vad hon ska arbeta med senare.
– Nej, det är den stora frågan, konstaterar Hilda som tycker att det är bra att utbildningen är yrkesförberedande samtidigt som hon kan göra det hon tycker om.

Hilda Sand har broderat ett hjärta. Foto: Sara Flodin

I slutet av februari togs beslut om att utbildningen kommer att bli kvar. Det gör att lärarna nu kan fokusera 100 procent på eleverna.
– Vi har samarbete med kommun, näringsliv samt privata aktörer och det är viktigt att vi ha de här relationerna och att det fylls på med elever, poängterar lärare Louise Norström som tycker att det är av stor vikt att konsten även får synas utanför skolan.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!