Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Säljare från Rolf Ericson och Fredrik Rönning framför en stor eldriven lastbil.
“Anledningen till att vi är här är för att vi vill lyfta invigningen av laddstationen för tung trafik som kommer möjliggöra att vi kan elektrifiera de lite längre transporterna” säger Björn Karlsson, säljare på Rolf Ericson lastvagnar. Här tillsammans med Fredriks Rönning (S).
Foto: Lisa Björklund

Smedjebacken först med laddstation för tung trafik

SMEDJEBACKEN. Nu har Smedjebackens kommun invigt de nya snabbladdarna för tung trafik. Skinande nya står de vid parkeringen intill bensinstation och restaurang Tidlom. Snabbladdarstationen ingår i den så kallade ”Gröna vägen” från Stockholm till Sälenfjällen. – Det är ett projekt vi drivit tillsammans, Smedjebacken energi ihop med Vansbro och Malung Sälen. Vi är jättestolta att vi fått till de här snabbladdarna, sa Fredrik Rönning (S), ordförande i Smedjebacken Energi.

Hösten 2022 beviljades Smedjebackens kommun 9,6 miljoner kronor från Energimyndigheten för att sätta upp tre laddare för tung trafik på Gunnarsvägen. Pengarna överläts till Smedjebacken Energi som har byggt snabbladdarstationen.
– Vi har höga ambitioner när det gäller klimatomställning. Elektrifiering är en del i det och då är det klart att vi ska erbjuda bra möjligheter till snabbladdning.

Bandet klipps.
Fredrik Rönning (S), Cia Ferner Kny, vd Smedjebackens Energi och Jan Bergman, Smedjebacken Energi.

Förutom Smedjebackens kommun är Malung-Sälen och Vansbro del i det gröna projektet. Samtliga har fått bidrag från staten för att bygga varsin station för tung eldriven trafik. I början av november inviger Malung-Sälen sin laddstation.
– Vi har en fördel, vi som har eget nätbolag. Vi har lättare att få fram ström till laddarna. Det är en flaskhals i dag att få de här effekterna på alla ställen, säger Jan Bergman, projektledare och chef på teknikavdelningen på Smedjebacken Energi.

Han uppger att Malung-Sälen, precis som Smedjebacken har ett eget, kommunalt nätbolag. Vansbro däremot har ett externt nätbolag. Det gör att deras snabbladdarstation står klar först nästa år. Trots det kommer el-lastbilar kunna köra längs Gröna vägen redan nu.
– Om du åker från Mälardalen och laddar här, då ska du kunna komma till Malung i alla fall.

Jan Bergman laddar skåpbil.
“Vi har personlig hjälp 24/7, det är vi lite unika med”, säger Jan Bergman, Smedjebacken Energi.

Vad händer om laddarna skulle kärva?
– Vi har en kundtjänst 24/7 och sen har vi vår egen jour som kan åka ut och hjälpa till att starta om laddarna. Ibland händer det till exempel att laddarna fastnar i bilarna.

Hur säkra är laddarna?
– Vi hoppas de är väldigt säkra. Vi har redan idag CCS 2, europeisk standard. Den här laddaren som vi laddar i nu är Europas första deltaladdare.

Jan Bergman är just i färd med att ladda Smedjebacken Energis egen skåpbil.
I närheten laddas två stora lastbilar. Den ena tillhör Rolf Ericson Bil och den andra Scania.
– Vi är här i dag för att se hur det funkar att ladda de här bilarna, säger Björn Karlsson, säljare på Rolf Ericson lastvagnar.
– Det funkar jättebra, säger Simon Eklund, hållbarhetsansvarig på Scania.

Simon Eklund och Björn Karlsson.

Vad innebär det att kunna ladda med el i stället för bensin?
– Att vi kommer få dramatiskt mycket mindre utsläpp från tung trafik. På lång sikt kommer det också innebära en bättre ekonomi för åkerierna, säger Simon Eklund.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!