Hösten 2022 beviljades Smedjebackens kommun 9,6 miljoner kronor från Energimyndigheten för att sätta upp tre laddare för tung trafik på Gunnarsvägen. Pengarna överläts till Smedjebacken Energi som har byggt snabbladdarstationen.
– Vi har höga ambitioner när det gäller klimatomställning. Elektrifiering är en del i det och då är det klart att vi ska erbjuda bra möjligheter till snabbladdning.
Förutom Smedjebackens kommun är Malung-Sälen och Vansbro del i det gröna projektet. Samtliga har fått bidrag från staten för att bygga varsin station för tung eldriven trafik. I början av november inviger Malung-Sälen sin laddstation.
– Vi har en fördel, vi som har eget nätbolag. Vi har lättare att få fram ström till laddarna. Det är en flaskhals i dag att få de här effekterna på alla ställen, säger Jan Bergman, projektledare och chef på teknikavdelningen på Smedjebacken Energi.
Han uppger att Malung-Sälen, precis som Smedjebacken har ett eget, kommunalt nätbolag. Vansbro däremot har ett externt nätbolag. Det gör att deras snabbladdarstation står klar först nästa år. Trots det kommer el-lastbilar kunna köra längs Gröna vägen redan nu.
– Om du åker från Mälardalen och laddar här, då ska du kunna komma till Malung i alla fall.
Vad händer om laddarna skulle kärva?
– Vi har en kundtjänst 24/7 och sen har vi vår egen jour som kan åka ut och hjälpa till att starta om laddarna. Ibland händer det till exempel att laddarna fastnar i bilarna.
Hur säkra är laddarna?
– Vi hoppas de är väldigt säkra. Vi har redan idag CCS 2, europeisk standard. Den här laddaren som vi laddar i nu är Europas första deltaladdare.
Jan Bergman är just i färd med att ladda Smedjebacken Energis egen skåpbil.
I närheten laddas två stora lastbilar. Den ena tillhör Rolf Ericson Bil och den andra Scania.
– Vi är här i dag för att se hur det funkar att ladda de här bilarna, säger Björn Karlsson, säljare på Rolf Ericson lastvagnar.
– Det funkar jättebra, säger Simon Eklund, hållbarhetsansvarig på Scania.
Vad innebär det att kunna ladda med el i stället för bensin?
– Att vi kommer få dramatiskt mycket mindre utsläpp från tung trafik. På lång sikt kommer det också innebära en bättre ekonomi för åkerierna, säger Simon Eklund.