Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
”Det som vi gör nu är sådant som vi förut gjorde på fritiden. Även när vi jobbade med bilar hela dagarna så skruvade vi efter arbetstid och åkte på bilträffar. Nu ingår det i vårt jobb och vi har hittat vår livsgnista”, förklarar Alexander Ringaby som äger Hallklint bil tillsammans med Helmer Hallklint. Helmer och Alexander har tagit ur motorn ur Porschen. ”Vi ska plocka ner den och mäta upp den så den är enligt specifikationer. Allt som är dåligt byts ut. Det blir nya packningar och lager.”
Foto: Sara Flodin

Sadlar om för att meka veteranare

AVESTA ❚ Helmer Hallklint och Alexander Ringaby är delägare i Hallklint bil. Under några år har företaget mestadels sålt ”vanliga bilar”. Nu byter firman inriktning och backar tillbaka till det ursprungliga med försäljning och verkstad för veteran- och entusiastbilar. – Vi känner att det är dags att göra det som vi tycker är kul. Jag vill gå till jobbet och tycka att det är roligt, förklarar Alexander.
Helmer startade företaget tillsammans med sin far och paret ”skruvade” bara lite på sidan om. Sedan 2018 har Helmer sålt och mekat med bilar på heltid, under 2020 gick Alexander in som delägare i företaget.
Killarna upplevde vardagen som enformig och därför bestämde de sig för att göra en förändring.
– Det handlade bara om att fokusera på volym. Det är inte lika kul, tycker Helmer.
– Nu ger vi 110 procent på varje bil som vi har inne. Vi kommer göra allt från hel- till delrenoveringar och diskuterar fram en lösning med kunden om vad som är möjligt eller inte.

Buick Special, 1940 med Sportkupé. “De användes ofta i USA av försäljare så det finns inte något baksäte utan där la de varorna. Det är den äldsta bilen vi har här inne just nu. Det här är en bil där du ser exakt vad det du ska byta sitter, så du ser vart tändstiftet sitter. Vi har lagat en läckande förgasare med hjälp av en verktygssats.” Foto: Sara Flodin
I bilhallen på Skogsbovägen samsas iögonfallande klassiska veteranare med nyare bilar. Trots den nya inriktningen kommer paret fortsätta sälja nya bilar, men i mindre skala. Alexander nämner ett antal firmor som renoverar äldre bilar, framförallt amerikanare.
– Men vi glöder för de europeiska bilarna; MG, Porsche, Land Rover, Jaguar, Audi och BMW.
– Det är inga amerikanare alls, inflikar Helmer som trots detta även kan åta sig att renovera en bil från andra sidan Atlanten.
Paret säger att intresset för att köra veteranbil tycks öka.
– Men folk har inte koll på värdet. Ibland när jag ser ett äldre par komma i en fin gammal Volvo undrar jag om de känner till bilens värde. Därför vill vi nå ut för det finns säkert någon gammal trasig MG eller Volvo som står i någon gammal lada och då erbjuder vi dem att komma och hämta bilen. Om de lägger ner 10 000 kan bilen bli värd 100 000 kronor.
– Det är för att så många bilar har ”skrotats bort” som de fina börjar bli värda pengar, påtalar Helmer.

En Lotus från 1989. “Brittisk sportbil som har en förgasarmotor med turbo, vilket är speciellt. Motorn är mittmonterad bakom framsätet. Så fort du trycker på gasen känns det som att motorn ska flyga förbi ditt huvud. Egentligen en veteranare, men snarare en entusiastbil som många haft på planscher i sitt pojkrum. Lotusen ska poleras och vi kommer lyfta upp motorn för att putsa upp och byta ut det som är slitet.” Foto: Sara Flodin
Alexander och Helmer tycker att gamla bilar ”väcker en tanke”.
– Vi har märkt att ibland är det inte bilen utan själva historien bakom bilen som säljer den. Att det inte bara är en fysisk produkt, säger Alexander och sneglar på en vit Audi Quattro som står parkerad i inomhushallen.
– För 30, 40 år sedan var detta en ”must have-bil”, den var ”wow” på 80-talet. Vi har inte annonserat ut denna bil, men den är ett dragplåster och folk vallfärdar hit för att den är så ovanlig.
Sådant gör att Helmer och Alexander förstår värdet i bilarna. Att det är en bil som har ett värde på minst en halv miljon förstår inte undertecknad förrän Alexander påtalar detta.

En Audi Quattro från 1986. Bilen ska lackas om då tidigare ägare bättrat på lacken med en felaktig ton. “Det här är en barndomsdröm om man gillar sportbilar och har en historia som rallybil. Bilen kommer delvis lackas om och säljas för cirka 700 000 när den är i toppskick. Det är skapligt för en “gammal bil”. Foto: Sara Flodin
De flesta som kör veteranbilar är nostalgiska och vill minnas äldre tider.
När allt blir dyrare finns det personer som investerar i veteranare för att köra en billigare bil som är skattebefriad.
– Det finns de som använder sina veteranare som ”bruksbilar”.
Helmer och Alexander tycker att det är en speciell känsla att köra dessa analoga bilar utan servostyrning.
– Det är en ”ren maskin”, du slappnar inte av en sekund för du vill ha koll på allt. Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att det handlar om känsla.
Att meka med dessa ”analoga” bilar är en extrem skillnad mot nya bilar som har mycket teknik tycker Alexander.
– Här finns ingen dator som kan säga åt dig vad som är fel.
– Det kräver mer kunskap och gehör för bilen, än att bara plugga in en dator som talar om vad som är fel, inflikar Helmer.
I hallen samsas äldre och nyare bilan om ytan. Allt eftersom kommer de nya bli färre och de äldre fler. Foto: Sara Flodin
Alexander erkänner att han är väldigt petig gällande skicket på en bil de säljer.
– Det blir som med en ny bil, de ska vara felfria. Jag vet vad jag ska titta efter och det måste bli topp-notch. Man köper inte de här bilarna för att ”köra skiten ur dem”, det handlar om investeringar och det är svårt att förlora pengar på dem. Även om du kör med dem kommer de inte att sjunka i värde, men vi måste ha en egen verkstad för att kunna hålla nere kostnaderna och ha full koll på allt som sker. Bilarna kostar mycket i inköp och då måste vi få till dem så de blir bra.
Den 29 april arrangeras Hallklints bildag för entusiaster och då finns chans att testa racingsimulatorn som företaget investerat i. Foto: Sara Flodin
Paret styr allt från ”ax till limpa” och för att kunna ta snygga bilder till den egna hemsidan har killarna investerat i en fotoutrustning för 40 000 kronor.
– Det handlar om att ta fina bilder och jag har fått sätta mig in i det och att redigera bilderna, upplyser Alexander.
Till vissa modeller kan det vara svårt att få tag på reservdelar.
– Både Porsche och MG finns det gott om reservdelar till, men den här Quattron finns det knappt några delar till.
– Farsan var MG-fantast och då började jag skruva mycket på de bilarna. Så när vi köper in ett objekt kan vi dem och vet var vi får tag på reservdelar. Även Porsche har vi hållit på med en hel del.
För att få tag på delar letar killarna efter dessa i hela världen och beställer nya delar från Danmark, Tyskland och Nederländerna. Vissa delar går att få på second hand-marknaden. Att leta delar är en av tjusningen med arbetet tycker de.
– När man väl hittar en del jublar man, säger Alexander.
Företaget anlitar i sin tur andra firmor för omklädsel och lackering av bilarna.
– Vissa av de här bilarna kan vara väldigt blekta.
Helmer själv kör Porsche, medan Alexander tycker om att byta bil.
– Nu ska jag köpa mig en MG av firman, men har snöat in på Land Rovers. Jag har dock inte haft någon själv än, men de är väldigt speciella bilar, det är som att köra en traktor.
Alexander sticker inte under stol med att det är det kan vara svårt att skiljas från en bil när den ska säljas.
– Jag har velat ha båda Land Roverbilarna vi sålt, avslöjar han.
[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!