Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
All skolpersonal deltog i seminariet som var en del av “Samverkan för bästa skolan”, SBS. Från vänster till höger: Helena Steinholtz (biträdande rektor på Källskolan) samt förstelärarna Satu Lamminniemi (lärare i åk 7-9), Ywonne Fredriksson (specialpedagog grundskola) och Camilla Hultqvist (lärare i åk 3).
Foto: Sara Flodin

Projekt för att förbättra elevernas studieresultat

NORBERG. På grund av att många elever inte klarat av att uppnå gymnasiebehörighet har Norbergs skolor och förskolor fått hjälp av Skolverket för att göra åtgärder genom Regeringsuppdraget ”Samverkan för bästa skolan”, SBS. – Det handlar om att skapa en helhet för barn och elever och deras möjlighet att komma in på gymnasiet, förklarar skolchef Ingrid Nord.

– Skolverket vänder sig till skolkommuner som har lågt kunskapsresultat och behov av stöd för att göra något åt det. Det är ett treårigt samverkansarbete, förklarar Eva Hovas från Högskolan Dalarna som tillsammans med Anna Fredqvist och Sarah Knöfel, Skolverkets undervisningsråd, har bistått skolorna med hjälp sedan våren 2020.
Arbetet började med att göra en analys av verksamheten. Kommunstyrelsens ordförande Johanna Odö (S) tycker att det är viktigt att ge en ärlig bild under en sådan process.
– Annars kan man inte hitta sina egna utmaningar, påtalar hon.

Avdelningen Ekorren på förskolan Tallen har gjort ett temaarbete utifrån barnboken “Knacka på”. Shatha Isak som är barnskötare, Ulrika Back förskollärare och barnskötaren Sara Rusin visade sitt arbete under seminariet. Foto: Sara Flodin

Eva och Anna från Skolverket tycker att utvecklingen varit ”fantastisk”.
– Det har hänt så mycket som ligger nära barn och elever, påtalar Eva.
– Personalen känner sig stärkt och stolt och fått en tydligare grund i det kollegiala lärandet.
Anna tycker att skolor bör hitta sina egna lösningar och lägger sig inte i detaljer.
– Det går att organisera saker på många olika sätt. Huvudsaken är att det handlar om elevens bästa.

Eva Hovas, från Högskolan Dalarna, har tillsammans med Anna Fredqvist, Skolverket, bistått med hjälp till skolorna genom Regeringsuppdraget “Samverkan för bästa skolan”, SBS. Foto: Sara Flodin

Kommunalrådet Johanna Odö berättar om en av utmaningarna inom skolan:
– Vi har elever som kommer in mitt i terminen med en ofullständig skolgång, berättar hon och lägger till att alla elever nu ska följas på individnivå under hela skolgången.
– Lektionerna ser lika ut när de börjar oavsett vilken lärare som undervisar. Det skapar ett lugn för eleverna.
En annan fråga som Johanna uppmärksammar är lokalernas utformning och att förändringar i dessa kan bli nödvändiga för att till exempel göra dem säkrare eller skapa studiero.
– Då behöver vi ta med det i vår budget för att kunna bygga om.

Även en mässa ordnades under seminariet om skolans utveckling. Foto: Sara Flodin

Som många andra kommuner kämpar Norbergs skolor med kompetensförsörjning. I hela landet ligger lärarbehörigheten på 70,8 procent. Antalet behöriga lärare har ökat i Norberg mellan 2021 och 2023, men ligger trots detta endast på 62 procent, enligt statistik från denna vår. I Norberg ökade dock antalet behöriga mest i hela länet, 2,4 procent.
– Det är fantastiskt roligt, tycker skolchefen Ingrid Nord.

Skolchef Ingrid Nord förklarar att arbetet med att förbättra Norbergs skolor fortsätter. Foto: Sara Flodin

Innan sommarlovet samlades all personal, rektorer och förvaltningen för att kommunens pedagoger skulle få inspirera och lära av varandra samt visa hur verksamheten utvecklats, vilket skedde genom en utställning, mingel och ett seminarium. Att alla lärare i hela kommunen närvarade ser Eva som en styrka. Skolchefen Ingrid ser träffen som en avstämning.
– Vi har fortfarande områden som vi ska jobba vidare med att utveckla, vilket nu sker utan hjälp från Skolverket och högskolan, påtalar hon.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!