Ett riksdagsbeslut har resulterat i att varje kommun har ansvaret för återvinningsstationer från den 1 januari 2024. Dessa återvinningsstationer brukar finnas på olika ställen runt om i en kommun.
Det är bland annat ett led mot fastighetsnära insamling som ska vara introducerad 2027. Då ska all återvinning ske fastighetsnära. Poängen är att det ska bli lättare för hushåll och verksamheter att kunna sortera avfallet.
I Falun har det var ett privat bolag som haft ansvaret för återvinningsstationerna innan Falu kommun, genom Falun Energi och Vatten, tog över ansvaret den 1 januari.
På bilden här intill kan man se hur det såg ut vid en av återvinningsstationerna i Falun den 2 januari.
– Vi har förstärkt det arbetet under jul och nyår. Men är det så att det ändå blivit fullt och stökigt har det inte räckt. Tyvärr lyckades vi inte den här gången vilket vi beklagar. Det är inte alls så vi vill att det ska se ut, säger Agnes Hejll och fortsätter:
– Är det fullt kan man göra en felanmälan via en felanmälanskod som finns vid varje återvinningsstation. Då har vi som mål att det ska hanteras inom ett par dagar.