Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Myrbergsrallyt slog i fjol deltagarrekord. Foto:
Foto: Tim Forsström

Nu ska motorklassikern genomföras för 31:a gången

NORBERG. I fjol firade Myrbergsrallyt 30 gånger – nu tar evenemanget sats mot 50. Lördagen den 17 juni invaderas åter Norberg av veteranfordon av alla de slag. – Vi hoppas på mycket folk och jag har beställt fint väder av vädergubbarna, säger tävlingsledare Torbjörn Norgren.

Att säga att det blir en festlig lördag i Norberg när Myrbergsrallyt genomförs är dagens sanning. Ett evenemang som lockar många åskådare – och fordon.
– Ifjol slog vi rekord när det var 160 med och av dessa kom 155 i mål, berättar Torbjörn Norgren.
Det är Myrbergs Verkstadssällskap som arrangerar Myrbergsrallyt. En förening som startade 1989 och två år senare invigdes verkstadsbyggnaden. Veteranbilsrallyt föddes 1992.
– Men då hette det Dalahästrundan och anledningen var att det hela startade vid dalahästen i Avesta.
Antalet deltagare var inte så många de första åren.
– Det var några motorintresserade gubbar som startade det här och jag tror att det var ett 20-tal med första året.
Men sedan andra året heter det Myrbergsrallyt.

Tävlingsledare Torbjörn Norgren. Arkivbild

Mycket är som vanligt i evenemanget, men bansträckningen har ändrats. Tidigare var det en slinga som bland annat gick till Säter och Smedjebacken.
– Då kunde det vara upp emot tolv mil. Nu blir det cirka åtta mil, berättar Norgren.
Starten sker vid Myrbergs verkstad och första stoppet är mellan Norberg och Avesta. Sedan blir stoppen vid Krylbo lokstall, Karbenning kyrka och Norbergstorget.
– På senare år har vi haft ett stopp på torget i Norberg och det är populärt. Det brukar vara många besökare där, berättar Norgren.
Sedan fortsätter rallyt till Semla slussar i Fagersta, Folkets park i Fagersta, Mariaskolan i Västanfors innan färden går tillbaka till Myrbergs verkstad.

Norgren hoppas givetvis på många deltagare och en stor publik.
– Jag har beställt fint väder av vädergubbarna, säger han och skrattar.
– Faktum är att det brukar vara det, i alla fall de åren som jag varit med.
Loppets deltagare kommer från hela Mellansverige.
– Bland annat från Stockholm, Västmanland, Dalarna och Värmland.
Till Norberg kommer även den tidigare Norbergsbon Hans-Åke ”Jappe” Söderqvist. Den 76-årige rallyveteranen anländer från Göteborg med fyra bilar.

Vad blir din roll under dagen?
– Det mesta av jobbet är gjort innan, men det är väl att få det att fungera. Det är en trevlig dag, säger Torbjörn Norgren.
En hel del funktionärer behövs för att ro dagen i hamn.
– Ja, vi är många, bland annat tre, fyra på varje kontroll. Det skulle inte fungera utan alla runt 50 funktionärer och alla jobbar ideellt.
Blir det något ekonomiskt överskott?
– Det är väl därför Myrbergsrallyt en gång startade av föreningen, det är viktigt tillskott för oss, säger Torbjörn Norgren – som varit tävlingsledare i åtta år.
– Innan dess var jag med och körde rallyt.

På glid i Norbergs centrum. Foto: Pär Norgren

Historik om verkstaden
Frans Albert Myrberg startade Norbergs första riktiga bilverkstad på Grönvallen där Engelbrektsgatan möter Lasarettsvägen.
Verkstaden stod färdig runt 1912 och förutom verkstad såldes även T-Ford, samt cyklar och motorcyklar av märkena Husqvarna och Rex.
År 1936 tog Frans Alberts son Einar över firman tillsammans med Erik Larsson. Ett kompanjonskap som varade till 1945 då Einar drog sig ur företaget för att ägna sig åt annat. Erik Larsson fortsatte under namnet Bil & Cykeltjänst. Han avled på högertrafikdagen den 3 september 1967 och därmed gick en epok i graven. Kommunen använde den som förråd fram till 1975 då byggnaden revs.
Efter att Myrbergs verkstadssällskap bildats byggdes verkstaden upp och invigdes 1991.

Källa: myrbergs.com

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!