– En stor andel av våra kränkningsärenden sker på sociala medier och vi ville försöka att minska andelen kränkningar som förekom under skoltid via mobiltelefon, förklarar rektor Mikael Isaksson.
Ytterligare ett skäl till att införa mobilförbudet var att stärka de sociala banden mellan eleverna och ledningens ambition var att få dem att umgås mer.
– De umgås mer utan en mobiltelefon i handen, men i efterhand kan vi tycka att det inte gav någon våldsamt positiv effekt över tid, påpekar Johan-Olovskolans rektor Mikael Isaksson och berättar att de, i ett första skede, dock såg en minskning av kränkningar under skoltid.
– Många föräldrar tyckte också att beslutet var rätt och initialt fungerade det bra att få eleverna att följa reglerna. Över tid har vi sett att inte alla elever följt reglerna. De säger att de har mobilen hemma.
– Eller så lämnar de in en gammal telefon, inflikar skolans biträdande rektor Lisbeth Frejd.
Från och med detta år inför Norbergs skolor mobilförbud. Klicka HÄR för att läsa mer om förbudet!
Mikael Isaksson tycker att det finns ett antal praktiska frågor som är värda att beakta innan en skola går i drift med ett mobilförbud eftersom det ska hanteras och administreras under skoldagen. Vem ska ta emot telefonerna, var ska de förvaras och vem lämnar ut dem? Skolan måste även ta ansvar för försäkring och eventuell ersättning om någon mobil skulle skadas.
– Det blev svårare och svårare för oss att administrera det. När omfattningen är stor måste vi utvärdera och omvärdera även om vi har en rutin mot brott av ordningsregler.
Därför genomförde skolan en enkät ur ett elevdemokratiskt perspektiv som visade att eleverna tyckte att det var ett tråkigt förbud, något som Mikael tycker väger tungt.
– Plus att vi såg att förbudet inte gav tillräcklig effekt i tillräcklig omfattning.
Mikael förstår att mobiltelefonen är en stor trygghet för många ungdomar och tycker att det är viktigt att lyssna på eleverna.
– Vi ska borga för elevdemokrati. De får inte bestämma, men de har all rätt att föra fram sina åsikter och det måste jag förhålla mig till.
I Johan-Olovskolans kapphall sitter Ndeye Cissoko, Destiny Guzel och Evelyn Viklund och tittar på Snapchat. De ser det som ett tidsfördriv och Destiny tycker att det varit tråkigt att vara utan sin mobil.
– Jag har fått leta efter personer i stället för att skriva till dem, säger hon och Evelyn förklarar att det har varit mer skadegörelse på skolan när eleverna inte haft något att göra.
I en annan del av skolan umgås ett gäng killar från klass 8A med mobilerna i händerna. De säger att de tittar mest på Snapchat och Tiktok. Killarna är positiva till att de får använda sina mobiler på rasterna igen.
– Vi har mycket mer att göra, säger en av dem.
Elias Lindberg och Viggo Olsen tycker att det är dumt av Tidöpartierna att införa mobiltelefonförbud på alla Sveriges skolor, men rektor Mikael Isaksson har en annan åsikt:
– Det är bra att vi får tydliga riktlinjer från staten. Det är ett stöd till Sveriges skolor med en lag som vi kan förhålla oss till. Jag ser inte det som något negativt. Det är en fördel med tydliga riktlinjer som gäller för alla. Lärarna tycker fortfarande att det finns ett värde i att ha ett totalt mobiltelefonförbud.