I oktober inledde eleverna sitt arbete med Skolhackathon i Minecraft, där de skulle bygga ett samhälle, utifrån vissa kriterier.
– Uppgiften var att bygga ett klimatneutralt samhälle, i Minecraft-världen, och redovisa hur de har tänkt och resonerat med sitt bygge, berättar Linda Axelsson, från 2047 Science Center.
I början av februari var det dags för redovisning och final mellan de båda klasserna som tävlade i Dalarna, alltså årskurs fyra och fem på Stora Skedvi skola.
– Är ni pirriga? frågade Evylina Hanser strax innan hon skulle förkunna vilken klass som vunnit.
– Ja. Och hungriga! svarade eleverna, då det började lacka mot lunch.
Jubel utbröt hos femmorna som fick en pokal, ett diplom och en check med 2 000 kronor som går till klasskassan. Fjärdeklassarna gick dock inte lottlösa utan fick också diplom, en pokal samt en check på en tusenlapp till klasskassan.
Ung Företagsamhet Dalarna låg bakom tävlingen, tillsammans med 2047 Science Center.
– Eleverna har jobbat med projektet “Vårt samhälle” i Minecaft Education. Utifrån materialet har de börjat skissa på papper och sedan byggt i kartong. Det var kul att höra en elev som sade att byggandet med kartonger var att de lärde sig proportionerna. Dessutom tyckte de att det var lyxigt att få spela Minecraft på skoltid, säger Lisa Staffas Lundqvist, regionchef för Ung Företagsamhet Dalarna.
– Och det är roligt att höra eleverna berätta om att de har samarbetat mycket med detta, tillägger Jessica Hallqvist, från Ung Företagsamhet Dalarna.
Den vinnande klassen gick sedan vidare till en digital riksfinal, som avgjordes ett par dagar senare.
– Där tävlar de mot nio andra regionvinnare, säger Linda Axelsson.
Finalen vanns av Nybyskolan från Västerbotten.
– Dalarnas bidrag, Stora Skedvi årskurs, gjorde en jättebra presentation och hade goda svar på tal på juryns frågor, men vinnaren av de tio regionerna blev denna gång Västerbotten och Nybyskolan, hälsar Jessica Hallqvist.
Motivering:
“Ni har tänkt på det lokala kretsloppet med allt från ullen från fåren till att eleverna i skolan både odlar och tillagar den lokala maten.
Ni har tänkt på en smart närhet till återvinning där människor rör sig – och en fin helhet med lösningar för krisberedskap, återbruk och elproduktion från flera energikällor.
Ni har även tänkt förebyggande med trygghet och omtanke vid tåget där man kan få hjälp.
Ni har presenterat ett samhälle som är inbjudande, hållbart och väcker framtidshopp och har visat att man lär sig att samarbeta och till hur man kan ta beslut genom röstning”.