Anpassarna Gunnérius har ett 20-tal anställda, varav merparten inom verkstadsdelen. Direkt efter påsk, den 19 april, öppnar man även en verkstad i Saltsjö-Boo i Nacka kommun där det kommer att jobba två tekniker.
– Förhoppningen med expansionen till Stockholm är att det ska avlasta verkstaden här och minska transporterna då man inte behöver åka hit för en liten sak som kan lösas i vår verkstad i Stockholm. Mer komplicerade arbeten måste dock göras här i Hedemora, säger Henrik Gunnérius som mestadels jobbar med försäljning och utprovning – liksom brodern Andreas.
– Med expansionen når vi fler kunder. Vi gör detta för att säkra jobben här i Hedemora, säger Andreas Gunnérius.
Kunderna kommer mestadels från Mellansverige. Företaget har specialiserat sig på att anpassa bilar för förare som har olika typer av funktionsvariationer. Vissa bilar är utrustade med en robotarm (Robo-in) som lyfter in och låser fast rullstolen i baksätet, efter att föraren satt sig till rätta i förarsätet.
– Och den här bilen är utrustad med en teknik i nackstödet som gör att man kan använda blinkers samt växla mellan hel- och halvljus genom att röra på nacken, säger Andreas Gunnérius och demonstrerar.
Under rundturen i verkstaden går tankarna till Gunde Svans mantra “Ingenting är omöjligt”. Här finns tekniska och praktiska lösningar på det mesta.
– Jag och Henrik började jobba här kring millennieskiftet och tekniken har utvecklats något enormt under de här åren, säger Andreas Gunnérius.
– Och vi väljer att lösa de tekniska problemen själva i stället för att anlita något annat företag, säger Henrik Gunnérius.
– Anpassarna var bland de första i landet som gjorde detta i organiserad form 1969. Och Hedemora har blivit förknippat med fordonsanpassning. När jag säger att jag jobbar med att anpassa fordon så säger folk: “Jaså, i Hedemora då, eller?”, berättar Andreas.
Företaget står på tre ben; verkstaden, tillverkningen och så trafikskolan Anpassarna Körkort.
– Merparten av eleverna på körskolan är dock elever utan några funktionsvariationer, säger Henrik.
– Men de kan ha läs- och skrivsvårigheter så man jobbar lite annorlunda, tillägger Andreas.
Hur många fordon anpassar ni på ett år?
– Det blir nog mellan 120 och 150 fordon här i verkstaden i Hedemora. Sedan gör vi flera jobb där vi tillverkar utrustning som våra kunder själva installerar så om vi räknar in dem så är vi nog uppe i 200 fordon per år, säger Andreas Gunnérius.
Har branschen förändrats mycket sedan ni två började, för drygt 20 år sedan?
– Förutom den tekniska utvecklingen så har bilstödet från Försäkringskassan nästan halverats, från 400 miljoner kronor per år till 170 miljoner kronor per år. Det kom ett nytt regelverk 2017 som minskade stödet. Regeltolkningarna och de enormt långa handläggningstiderna gör att många tröttnar på att vänta på att få anpassa sitt fordon, säger Andreas Gunnérius.
Han tar ett exempel på när byråkratin försenat en liten justering av en bil.
– En kund ville installera ett fotstöd. Själva jobbet skulle gå på totalt 1 800 kronor men det tog nio månader att utreda den här justeringen. Vårt arbete ger samhällsekonomiska effekter men byråkratin ställer till det. En person som vill anpassa sin bil ansöker om detta till Försäkringskassan som sedan tar in offerter, säger Andreas.
– Och så ska Trafikverket säga sitt också, vilket gör att det är ytterligare en myndighet som ska hantera ärendet. Det är onödigt krångligt, tycker Henrik.
– Hela systemet borde reformeras men det är så pass “lite” pengar det handlar om att det inte direkt är en prioriterad fråga. Den genomsnittliga bilen som vi anpassar rullar i nio år så utrustningen håller länge, säger Andreas Gunnérius.
Henrik Gunnérius tar ett annat exempel på hur anpassade bilar kan skapa mer självständiga individer samt spara både tid och pengar.
– Det finns exempel på personer som åker färdtjänst för drygt en miljon kronor per år. Vår genomsnittliga kostnad för en fordonsanpassning är på 120 000 kronor, som sedan håller i nio år. Det är lite skillnad. Dessutom blir personen mer självständig och inte beroende av färdtjänst, säger han.
Avslutningsvis berättar Henrik en solskenshistoria.
– En kund hörde av sig och berättade att hon, för första gången sedan hon hamnade i rullstol, hade tankat sin bil och att hon hade kunnat göra alla moment helt självständigt, utan att ta hjälp från någon. Hon körde till macken, tog sig ur bilen, tankade, betalade och tog sig in i bilen igen och körde därifrån. Hon beskrev hur våra anpassningar gjort detta möjligt. Det var väldigt stort för henne och väldigt roligt för oss att höra. Det är just det som vi vill uppnå, att ge våra kunder den självständigheten som vi andra tar så för given, säger Henrik Gunnérius.
Artikeln publicerades i Lokalt i (Hedemora/Säter) nr 16, 2022