Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Therese Andrén är konsumentjuridisk rådgivare i Falu kommun och jobbar nu nära flertalet lokala fall där personer lurats på stora summor.
Foto: Sonny Jonasson

Stöttar i striden mot allt slugare bedragare

FALUN. Bedrägerierna mot främst äldre personer fortsätter att öka i antal. Förövarnas metoder blir allt fräckare och svårare att värja sig mot. Falu kommuns konsumentjuridiske rådgivare Therese Andrén jobbar nu med flera lokala fall där personer lurats på stora summor pengar. – Utöver den ekonomiska biten slår den här brottsligheten ofta hårt känslomässigt och drabbar människors hela tillvaro, betonar Andrén.

Therese Andrén är i nuläget inbegripen med stöd och hjälp till fyra individer bosatta i Falun.
Samtliga är offer för bedragare som via digitala fulmanövrar tillskansat sig stora belopp av personernas sparade resurser eller pensionspengar.
Det handlar om att med övertalning, högt tempo och självsäker framtoning få individen att genomföra digitala moment som sedermera ger förövaren tillgång till exempelvis bankkonton.
– Det kan röra sig om att klicka på länkar, signera med bank-id eller göra en viss transaktion.

Therese fortsätter:
– Dagens bedragare av det här slaget är väldigt duktiga. Tempot i hur de pratar och hur de rabblar svåra termer kan inge förtroende som vilseleder den uppringde. Man hamnar i en stressad situation. Det kan även röra sig om bedrägerier som pågår under en längre tid där bedragaren bygger upp ett förtroende. Bedragaren kan vara väldigt trevlig och lätt att tycka om.
– Den här sortens brottslighet är nu mycket mer vanligt förekommande än tidigare, och det är en allvarlig utveckling som sker, betonar hon.

Bedragare som kontaktar privatpersoner uppger inte sällan att de representerar en bank, personens mobiloperatör eller kanske ett företag med förmånliga erbjudanden.
Kanalerna är ofta telefonsamtal, sms och sociala medier.
Therese Andrén arbetar alltså i dagsläget med Falubor som utsatts för fräcka bedrägerier och där bedragaren roffat åt sig stora belopp.
– Summorna varierar, det kan röra sig om 100 000 kronor och uppåt, tyvärr.
– I det fall jag och kommunen nu framhåller lite extra i offentliga kanaler, “Gunilla”, är bedragarens byte 650 000 kronor, upplyser Andrén.
Här har kvinnan i fråga drabbats av flertalet transaktioner som länsat hennes konton på pengar.

Polisen genomför nu en kampanj där man skickar vykort med information till individer 70 år eller äldre. Syftet är att fler ska kunna skydda sig mot bedrägeriförsök. Foto: Polisen

Falu kommun och Therese Andrén åskådliggör kvinnans dokumentation kring det inträffade:
▪ Kontoutdrag där flera transaktioner gjorts med blott sekunders mellanrum
▪ Transaktioner från konton i två olika banker
▪ Vissa transaktioner har Gunilla gjort själv, men förklarar att merparten utförts av andra
▪ En av bankerna reagerade och larmade Gunilla efter transaktioner utförda på en lördag. Den andra banken uppmärksammade enligt uppgift ej detta
“Elva transaktioner inom några sekunder, det går ju inte. Det kan jag ju inte göra själv”, säger Gunilla som alltså egentligen heter något annat, men är angelägen att lyfta problematiken för att hjälpa andra undvika dessa fällor.

Therese är i sin yrkesgärning i ständig kontakt med frågor av denna karaktär.
Därav känner hon till den juridiskt snåriga vegetation som omger ämnet.
– Ja, det finns flera juridiska aspekter i detta. Först måste man bedöma om transaktionen är behörig eller obehörig. Enligt lagen är en obehörig transaktion en transaktion som genomförs utan samtycke från kontohavaren eller någon annan som enligt kontoavtalet är behörig att använda betalningsinstrumentet, förklarar Andrén.
Och fortsätter:
– Om transaktionen är behörig, att den utsatte själv godkänt transaktionen, är lagen alltså inte tillämplig. I nuläget driver Konsumentverket frågan till domstol om vilka bedrägerier som ska ses som behöriga transaktioner respektive obehöriga transaktioner. Förhoppningsvis blir det ny praxis så att fler kan få ersättning när de blivit utsatta för ett bedrägeri.

Om transaktionen däremot bedöms som obehörig, blir nästa steg att göra en samlad aktsamhetsbedömning.
Sedan 2022 finns en praxis som gör att den utsatte betalar ett slags “självrisk” på 12 000 kronor, men i många fall kan individen få tillbaka resterande belopp.
– Denna förändring innebar att rubriceringen för den utsattes eget ansvar i många fall ändrades från “särskilt klandervärd” till “grovt oaktsam”, vilket är förmildrande och därför positivt.

Falu kommun exemplifierar med Gunillas ärende, där det förefaller vara hon själv som godkänt transaktionerna via mobilt bank-id.
Därmed ses dessa inte som obehöriga i betaltjänstlagens mening. I syfte att påvisa det orimliga i mängden transaktioner arbetar nu Therese hårt i såväl detta fall som för övriga drabbade Falubor.
Till stöd för Gunilla i denna juridiska strid har man bland annat en 47 sidor lång bedrägerirapport.
– Jag hoppas på en ny praxis som överlag förenklar för de utsatta i denna ekonomiska brottslighet, säger Therese Andrén med eftertryck.

Therese fördömer skamlösheten i denna typ av bedrägerier, som ofta även orsakar stort känslomässigt lidande för den drabbade. Foto: Sonny Jonasson

Hon tar ett större grepp runt ett eskalerande samtida dilemma.
Där det ekonomiska övergreppet kan ge enorma konsekvenser.
– Det rör sig om drabbade i alla åldrar, men i min erfarenhet är det primärt äldre människor som utsätts.
– Då handlar det ju ofta om livsbesparingar med oerhörd betydelse. Pengar för ett specifikt syfte eller för att stötta upp vardagen om man inte har så bra pension, resonerar Therese.

På ett annat plan ser hon risker som angriper själva människan och tilltron till samhället.
– Många känner skam över att man blivit så lurad. Hela livssituationen kan bli påverkad.
Hon utvecklar:
– Det kan bli ett hårt känslomässigt slag att hantera. Därför vill jag poängtera vikten av att bedrägeriutsatta i Falun hör av sig till mig.
Andrén skärper tonen i en kommentar kring gärningspersonernas uppsåt och metodik.
– Man blir så otroligt arg och frustrerad. Att bedragarna inte alls förstår hur detta brott påverkar den utsatte, kanske för resten av livet.

Hon konstaterar att bedragarnas framryckningar märks på flera håll.
Som motkraft finns bland annat hänvisning mellan kommun och polismyndighet.
Därtill har det också etablerats en regional bedrägerisektion hos polisen.
– Det vore naturligtvis det bästa om det går att lösa brotten så de ansvariga blir dömda och de utsatta får sina pengar tillbaka från dem som faktiskt utfört bedrägeriet. Förstår samtidigt att det är svåra utredningar, utvecklar hon.

Då Therese nyligen närvarade vid en föreläsning med Finansinspektionen berättade en av huvudtalarna att denne själv utsatts för bedrägeriförsök.
Även Therese har hamnat i bluffmakarnas väg. Via ett meddelande från ett känt transportbolag informeras hon att ett paket finns att hämta.
När hon öppnar länken i meddelandet ombeds hon dock registrera sina kortuppgifter, varpå hon förstår att det rör sig om bedrägeri.
– I och med att meddelandet kom från ett känt transportbolag, och i samma meddelandekedja jag fått tidigare från just det transportbolaget, så såg allt korrekt ut.
Gällande just detta framhåller hon nu flera tips och försiktighetsåtgärder.
– Godkänn aldrig något utan att först kontrollera vem det är du verkligen talar med, eller från vem sms:et eller mejlet kommer. Swisha heller inget innan du känner dig helt trygg i situationen.
– Signera ingenting eller gör inga transaktioner, trots att den som kontaktar dig kan vara väldigt övertygande. Det ser ofta ut som att de ringer eller skriver från betrodda nummer.

Andrén redogör för ytterligare metoder förövarna kan tänkas nyttja, som ett slags “steg två” i bedrägeriet. Denna taktik går ut på att någon erbjuder personer hjälp att få tillbaka pengarna från bedragaren – först måste dock en avgift erläggas.
När denna avgift betalats ges ingen hjälp, utan den utsatte har i stället förlorat mer pengar.
– Fundera på hur just den personen kan veta att du fallit offer för en bedragare från första början, betonar Therese som tänkvärt tips.
Den konsumentjuridiske rådgivaren summerar och understryker betydelsen av aktsamhet.

Dessutom poängterar hon att det i lägen som dessa är mer än okej att agera “oartigt”.
– Många äldre har sagt att de inte vill vara oartiga och inte bara lägga på luren när någon okänd ringer. Innan man vet avsändaren i frågor som dessa vill jag dock uppmana till att vara lite fräck.
– Lägg på luren. Ta ett djupt andetag och gör en tankepaus. Känn efter, “är det här rimligt?”. Kontakta sedan din bank eller företaget för att kontrollera att det verkligen är de som hör av sig till dig. Kontakta dem alltid via deras officiella kontaktuppgifter.

Foto: Dreamstime

Therese tipsar – undvik bedrägerifällan
▪ Godkänn aldrig något utan att först kontrollera vem du verkligen talar med eller från vem sms:et eller mejlet kommer
▪ Swisha inget innan du känner dig helt trygg i situationen
▪ Signera ingenting eller gör inga transaktioner, trots att den som kontaktar dig kan vara väldigt övertygande. Det ser ofta ut som att de ringer eller skriver från betrodda nummer
▪ Vid osäkerhet, var gärna “oartig” och lägg på luren. Ta en tankepaus. Kontakta banken eller företaget i fråga för att kontrollera att det är de som hör av sig till dig. Använd alltid deras officiella kontaktuppgifter
▪ Vid misstanke att du utsatts för bedrägeri, kontakta din bank och gör en polisanmälan via 114 14. Om ärendet är akut, ring 112. Boende i Falu kommun som drabbats kan få stöd och hjälp av konsumentjuridiske rådgivaren Therese Andrén (therese.andren@falun.se eller via kommunens kontaktcenter på 023-830 00)

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,285380" yot yod ap]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS