Föreningens rälsbuss har åkt den anrika sträckan sedan midsommar och resenärerna har fått uppleva resan genom byn och sett de historiskt viktiga stationerna som ligger mellan Kärrgruvan och Ängelsberg.
Men föreningen ser även till att göra nytta för persontrafiken. Man kan köpa biljett med SJ:s resplus precis som vanliga tåg och det utnyttjas av många resenärer.
– Under Norbergsfestivalen var det tjyvtjockt med resenärer på söndagen där när alla skulle hem och ville till Ängelsberg för att ta tåget vidare mot Västerås, berättar Sten Nordström.
Nästa sommar vill man även förverkliga en ansluitning med ett tåg som går till Berlin.
– Det vore ganska häftigt att kunna åka från Norberg till Berlin på en biljett.
Föreningen lånar även ut sina tåg och spår till folk som vill chartra vagnarna för olika evenemang och tillställningar.
–Det är ganska dyrt att hålla verksamheten igång och vi sköter mycket av underhållet och röjningen så pengarna går åt, säger Sten Nordström.
Föreningen äger flera lokstallar däribland Sveriges äldsta lokstall från 1856 som ligger i Kärrgruvan.
Järnvägen har en lång tradition i Norberg. redan 1853 startade provisorisk trafik och det första svenskbyggda lokomotivet “Förstlingen” gick mellan Trättsbo och Kärrgruvan.
Lokomotivet byggdes av Munktells i Eskilstuna och skulle användas vid byggnationen av Norbergs järnväg mellan Ängelsberg och Kärrgruvan. Loket fungerade dock dåligt och togs senare ur bruk. Meningen med järnvägen var att frakta malm mellan malmfälten till Ängelsberg för vidare transport på Strömsholms kanal. Men det skulle dröja tre år till 1856 innan sträckan öppnades för allmän trafik. Banan stängdes för persontrafik 1962 och för godstrafik 1990.