Det är fantastisk utsikt från förarhytten på de gamla rälsbussarna. Men det är ganska hög ljudnivå i de oisloerade vagnarna.
Foto: Tharos Gröning

Sommarens sista tur i det gröna gruvlandskapet

NORBERG. Sommarens sista tur med Engelsberg Norbergs järnvägshistoriska förenings rälsbuss från 1958 gick i sedvanlig ordning mellan Kärrgruvan och Ängelsbergs station. – Det har varit en ganska normal sommar med lagom mycket besökare, säger Sten Nordström, ordförande i föreningen.

Föreningens rälsbuss har åkt den anrika sträckan sedan midsommar och resenärerna har fått uppleva resan genom byn och sett de historiskt viktiga stationerna som ligger mellan Kärrgruvan och Ängelsberg.
Men föreningen ser även till att göra nytta för persontrafiken. Man kan köpa biljett med SJ:s resplus precis som vanliga tåg och det utnyttjas av många resenärer.
– Under Norbergsfestivalen var det tjyvtjockt med resenärer på söndagen där när alla skulle hem och ville till Ängelsberg för att ta tåget vidare mot Västerås, berättar Sten Nordström.

Harry Eriksson är en sann veteran med 49 år på järnvägen innan han blev pensionär. Nu är han stins vid behov. Foto: Tharos Gröning
Sten Nordström, ordförande i föreningen, hoppas kunna åka från Norberg till Berlin på en biljett nästa sommar. Foto: Tharos Gröning

Nästa sommar vill man även förverkliga en ansluitning med ett tåg som går till Berlin.
– Det vore ganska häftigt att kunna åka från Norberg till Berlin på en biljett.
Föreningen lånar även ut sina tåg och spår till folk som vill chartra vagnarna för olika evenemang och tillställningar.
–Det är ganska dyrt att hålla verksamheten igång och vi sköter mycket av underhållet och röjningen så pengarna går åt, säger Sten Nordström.
Föreningen äger flera lokstallar däribland Sveriges äldsta lokstall från 1856 som ligger i Kärrgruvan.

Tommy Wallström är lokförare även i det civila livet. Nu kör han resenärer på Norbergsbanan. Foto: Tharos Gröning

Järnvägen har en lång tradition i Norberg. redan 1853 startade provisorisk trafik och det första svenskbyggda lokomotivet “Förstlingen” gick mellan Trättsbo och Kärrgruvan.
Lokomotivet byggdes av Munktells i Eskilstuna och skulle användas vid byggnationen av Norbergs järnväg mellan Ängelsberg och Kärrgruvan. Loket fungerade dock dåligt och togs senare ur bruk. Meningen med järnvägen var att frakta malm mellan malmfälten till Ängelsberg för vidare transport på Strömsholms kanal. Men det skulle dröja tre år till 1856 innan sträckan öppnades för allmän trafik. Banan stängdes för persontrafik 1962 och för godstrafik 1990.

Tågsällskapets ordförande Sten Nordtröm tar in biljetter av de resande. Foto: Tharos Gröning
Stationen i Kärrgruvan är nybyggd men ligger nära Sveriges äldsta lokstall. Foto: Tharos Gröning
Facebook

Populärt på webben

Reporter

Snabblänkar

ANNONS

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS