Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Klass 9C vid Engelska skolan i Falun redo att ge sig i kast med dagens första studiepass. Här med spontant klassrumsbesök av skolkuratorn Erika Haanaes.
Foto: Sonny Jonasson

Skolfokus på att förebygga psykisk ohälsa

FALUN. Barn och ungdomar kontaktade under vinterns jullov Bris i högre grad än någonsin tidigare. Med skolornas vårtermin i full gång betonas ett ständigt aktuellt arbete för att stävja psykisk ohälsa bland eleverna. Engelska skolan i Falun redogör för sitt fokus i frågan och en satsning för att stärka stöttande syften. – Att vi visar vår närvaro och att vi verkligen ser eleverna är viktiga aspekter. Och det kan låta enkelt men är ju inte så enkelt, säger Erika Haanaes som är skolkurator.

Den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar.
En oroande utveckling som konstateras av Bris då bland annat det gångna jullovet utgjorde en dyster rekordnotering i sammanhanget.
Ämnet är stort och tillses insatser och fokus från flertalet instanser, utöver familjernas egen funktion i det hela.
Skolan utgör en miljö där barn och unga spenderar mycket tid och man ges ofta en framskjuten roll kring dessa frågor.

Erika Haanaes är skolkurator vid Internationella Engelska skolan i Falun. I samklang med biträdande rektorn Jessica Halliday ger hon en inblick i hur friskolan tar sig an detta arbete.
– Vi jobbar väldigt mycket med dessa frågor. Inte minst försöker vi bidra till en positiv skolkultur, vilket handlar om hur vi är mot varandra.
Erika fortsätter:
– Hur lärare bemöter elever och vice versa, och vi strävar efter att alla elever ska känna sig sedda. Lärarna har även en mentorsroll och alla elever har tillgång till en mentor de kan vända sig till med olika frågeställningar.

Mentorsverksamheten knyter sedan an till flera individnära resurser som ska komma eleverna till gagn.
Däribland tre medarbetare inom “student development”, socialpedagoger och givetvis Erikas humanistiskt förankrade kunskapskapital.
Jessica Halliday nämner att man även har gott samarbete med kommunens ungdomsstödjare, vars Marita Lindén och Tony Alanen besökt skolan och pratat med eleverna i supportande mening.
– Vi försöker ge eleverna möjligheter att prestera bra i skolan och samtidigt må bra, berättar Jessica.
– Ett område där vi troligtvis skiljer oss lite åt jämfört med andra skolor är kontakten med föräldrarna. Minst en gång i månaden har skolan dialog med elevernas vårdnadshavare, och det är inte bara med negativ ingång utan även många positiva saker.

Hon utvecklar:
– Vi tror att det finns en styrka i att hålla ihop den här “triangeln” av kommunikation mellan skola, elev och föräldrar.
Erika instämmer och tillägger:
– Det bottnar i ett medvetet systematiskt kvalitetsarbete. Här låter man på ett klokt vis den akademiska inriktningen möta mjuka värden. Vi är människor och det är viktigt att såväl elever som personal känner att stöd finns.

Jessica Halliday är biträdande rektor vid Engelska skolan i Falun och Erika Haanaes är skolans kurator. Duon redogör nu för hur skolan arbetar med elevomsorg samt metoder för att hantera och förebygga psykisk ohälsa. Foto: Sonny Jonasson

Under detta läsår riktar man extra uppmärksamhet till ämnet psykisk ohälsa och i synnerhet förebyggandet av detta.
Utöver relationen till ungdomsstödjarna har man bland annat även gästföreläsare som talar inför elever och lärare.
Jessica Halliday:
– Kring de olika årskurserna har vi ett upplägg som innebär att flera representanter ur våra personalgrupper finns nära eleverna och kan fånga upp tendenser av ohälsa eller bekymmer hos dem.
Duon framhåller vikten av såväl samtal och diskussion i grupp som enskilt och personligt bemötande.
– Så är det. Ibland kan det vara så att någon elev haft en jobbig morgon och bara behöver komma in hit till mig och sitta en stund, säger Erika Haanaes.
– Att prata av sig lite eller bara sitta i stillhet. Eller gråta och lätta lite på känslotrycket. Mycket handlar om mänsklig närvaro och att finnas tillhands. Visa att man bryr sig, vidareutvecklar hon.

Engelska skolan i Falun är en friskola för mellanstadie- och högstadielever.
Här studerar närmare 500 barn, vilket gör att lärare och personal eftersträvar gott samspel sinsemellan för att möjliggöra stor kontaktyta gentemot eleverna.
– Vi måste jobba tillsammans för att även må bra tillsammans, säger Jessica om en taktik grundad i vardaglig välvilja.
Hon och Erika poängterar den viktiga resurs föräldrarna utgör för skolan i syfte att ge barnen bra förutsättningar.
– Det kan ibland vara svårt för en ensam lärare att “reagera på ettan” och ta in exakt vad som händer i ett visst ögonblick för en viss elev. Vi upplever att kontakten med föräldrarna är väldigt väl fungerande, berättar Erika.

Vidare har man under hösten genomfört en trygghetsenkät. Denna utvärderas nu och granskas på mer detaljerad nivå för att kunna genomföra förbättringar på områden där det kan behövas.
– Det kan gälla alltifrån allmänna trivselfrågor till fall av kränkande behandling, och vi följer noggrant upp enkätresultatet, säger Jessica.
Erika nickar instämmande och vidgar resonemanget.
– Vi gör vårt yttersta för eleverna, men vi är ju givetvis inte perfekta eller har en problemfri skola. Här finns elever med ätstörningar, relationskrångel och identitetsproblem, exemplifierar hon.
– Det händer så otroligt mycket i deras liv. Ena dagen är man bästisar, sedan skriver någon en grej på Snapchat och plötsligt är det turbulens.

Skolkurator Erika Haanaes i sällskap av högstadieelever på väg till nästa undervisningstimme. Foto: Sonny Jonasson

Båda betonar de betydelsen av att vara lyhörd och ha ett öppet sinne i kommunikationen med barn och unga.
Att närvaro och naturligt umgänge kan ges näring via en basal aktivitet som att käka frukost tillsammans.
– All personal på skolan äter tillsammans med eleverna, och det är en väldigt positiv arbetsförmån som gynnar samtliga, understryker Erika.
– Det är dagligen mellan 50 och 100 barn som äter gratis frukost på skolan. För oss är det även ett bra och avslappnat sätt att knyta an till dem och känna in rådande stämning och signaler. Dessutom är det både roligt och intressant att få ta del av deras tankar i ett avspänt format.
Skolan inhyser flera våningar av verksamhet i den centralt belägna huskroppen, och biblioteket är ett ständigt populärt kraftcentra med vilopuls för barnen.

Därtill tillskriver Erika och Jessica en annan plats i byggnadens innanmäte en framträdande funktion.
– Ja, vår reception är en trygg utpost och här finns alltid någon som kan besvara frågor, hälsa eleverna välkomna och vara behjälpliga med mycket. På sätt och vis är det lite av skolans hjärta, säger Jessica Halliday.

Erika Haanaes håller sig kvar nära hjärtliga trakter och landar i en helhetsbetraktelse över elevomsorgsarbetet.
– Eleverna kan vara stressade över en mängd saker. Nu och för sådant som komma skall. Betyg, gymnasieval, framtiden.
– Då försöker jag avdramatisera alltihop litegrann. Att välja gymnasieinriktning är kanske det första stora beslut man fattar själv i livet. Jag brukar uppmuntra dem att välja något de brinner för.
Hon avancerar i ämnet:
– Gör du något som du älskar så är sannolikt även den “tråkiga” delen av studierna mer hanterbar. Överlag tror jag att vi kan stötta eleverna genom att visa genuin närvaro och verkligen se dem. Det kan låta enkelt men är ju inte så enkelt.
– Man har inte alla svar redo på ruta ett, men det går att söka dem tillsammans med eleven. Så länge vi pratar om det så hittar vi en väg framåt, säger Erika Haanaes.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,398248" yot yod ap]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS