Nu pågår en utredning som syftar till att minska miljöpåverkan och skapa ett överlag bättre trafikflöde i Falu centrums södra stråk. En flitigt omdiskuterad trafikpropp återfinns här, på vägsträckan kring Resecentrum och Knutpunkten.
Foto: Sonny Jonasson

Skissar åtgärder för att lösa trafikproppen

FALUN. Som nyligen uppmärksammats i tidningen siktar Falu kommun på förbättrade trafikflöden kring centrums södra delar. Detta omfattar inte minst den trafikmässiga flaskhalsen intill Resecentrum och Knutpunkten. Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Peter Sjölund (M) ger vidare insyn i utredningen som nu pågår. – Vi vill skapa flöden som orsakar mindre miljöpåverkan, mindre stillastående och mindre irritation hos trafikanter, berättar han.

Falu kommuns miljö- och samhällsbyggnadsnämnd jobbar nu för flödesfrämjande åtgärder i trafiken vid stadens södra centrumstråk.
I en kungörelse signerad Peter Sjölund och 1:e vice ordförande i nämnden, Daniel Reuthe (S), formulerar man målbilden för utredningen.

Syftet är att kartlägga möjligheter att bygga bort köbildningar och de negativa konsekvenser dessa innebär för miljön och de som rör sig i trafiken, med utgångspunkt från dagens förutsättningar.
– Vi anpassar oss till dagens trafiksituation, men tittar också på den utredning som gjordes 2017 och tar med oss konstruktiva delar från denna. Vi behöver så att säga inte uppfinna hjulet två gånger, säger Peter Sjölund.
Och utvecklar:
– Denna utredning visade även hur mycket trafiken ökat på andra platser i staden, då folk väljer andra centrala vägar för att undvika proppen på Korsnäsvägen. Som exempel kan nämnas att biltrafiken på Nybrogatan då hade ökat med 100 procent.

Här understryker han att de åtgärder som nu tar form ska skapa en bättre helhet.
Man hoppas lätta trafiktrycket i tungt ansatta områden och att detta ger bättre flyt i flera etapper och för samtliga trafikanter.
– Situationen är ju väldigt tydlig kring just Knutpunkten och Resecentrum. Det här arbetet omfattar även behovet av översyn ända från Myntgatan bort till trafikljusen på Korsnäsvägen där man svänger upp mot Regementsvägen, åskådliggör Sjölund.

“Vi vill försöka komma åt problemet och minska trafikens miljöpåverkan. Just dessa ständiga starter och stopp är förkastliga för miljön”, betonar Peter Sjölund. Foto: Sonny Jonasson

Nämnden betonar även de mollstämda miljöfaktorer som orsakas av köbildningar med ständiga start och stopp.
– Precis, vi vill försöka komma åt det här problemet och minska trafikens miljöpåverkan. Och just dessa ständiga starter och stopp är förkastliga för miljön, säger Peter.
Minskad trängsel och minskade nivåer av koldioxidutsläpp är således nyckelbegrepp i det pågående arbetet.
Metoderna för att vända flödestrenden i mer positiv riktning är flera. Kommunens miljö- och samhällsbyggnadsförvaltning är nu inbegripna med närgångna studier av strategiska åthävor.

Peter Sjölund upplyser att man tar ett samlat grepp om alltifrån trafikljus till körfält, övergångsställen, rondeller och mycket annat.
Nämndordföranden poängterar bland annat nyttan i så kallade adaptiva trafiksignaler.
Ett projekt med dessa i huvudstaden har visat sig leda till en anpassad trafikrytm med 7 procents lägre utsläpp samt 19 procents minskade kötider och fördröjningar.
– Denna typ av trafikljus kan ge en trafikmässigt “grönare våg” när trafiken flyter på bättre. Med mindre miljöpåverkan, mindre stillastående och mindre irritation hos trafikanter.
– Vi tror också att området kring “Johanssonska huset” och bort mot Max har sämre trafikflöden delvis på grund av körfältens utformning. Om körfälten är tvåfiliga hela vägen i båda riktningar så kan även det bidra till bättre framkomlighet.

I detta avseende kan det även komma att bli tal om fysiska ingrepp i rådande vägstruktur.
– Ja, det kan bli aktuellt med rena ingrepp. Att bygga om finns med som alternativ i planeringen och även i utredningen från 2017.
Den nya utredningen är i dagsläget ej färdigställd, men Peter Sjölund klargör att tempot i det hela är tämligen högt.
– Kartläggningsarbetet är i full gång och vi ska ha ett första avstämningsmöte i mitten av april.

Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Peter Sjölund (M). Foto: Pressbild

Han anammar ett större perspektiv och framhåller positiva synergieffekter om man kan lösa upp den omdiskuterade trafikproppen.
– Genomför man en åtgärd som exempelvis adaptiva trafikljus så kan det ge bättre flöde för hela området. Lossnar det på ett ställe så syns sannolikt effekterna i flera led.

Sjölund sammanfattar och understryker ambitionen med nu pågående framstöt i trafikfrågan.
– Det är viktigt att poängtera att syftet med detta inte är mer motortrafik i centrala Falun. Det här kommer att gynna även fotgängare och cyklister.
– Det här är en del av de intentioner som finns i de 89 punkter Faluns politiska styre enats om. Vi tittar därför på viktiga aspekter inom miljö, trängsel och köbildning. Vi tror att det finns många vinster i att skapa ett jämnare, bättre trafikflöde i den här delen av Falu centrum, avslutar han.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,500513" floating="3" ap mute pl=988 nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS