Beskedet kom på onsdagen. De 13 fysiska turistbyråerna som i dag finns i Dalarna kommer att avvecklas under 2020 och i stället ersättas av 50 så kallade Info Points som ska sättas upp på strategiska platser där turister rör sig, exempelvis vid Falu Gruva, Vasaloppet och STF Grövelsjön Fjällstation.
Dessutom kommer det att upprättas två kontaktcenter, i Falun och i Rättvik.
“De fysiska besöken och försäljningen på våra turistbyråer i Dalarna har minskat och turister hittar i allt större utsträckning sin information digitalt. En stor del av Sveriges besöksnäring har redan anpassat sig till de nya förutsättningarna och Visit Dalarna kommer nu att möta de nya behoven hos turister samt stödja våra företag i besöksnäringen i den utvecklingen”, skriver Visit Dalarna i ett pressmeddelande.
Det betonas att 70 procent av bokningarna och informationshämtningen görs digitalt eller via vänner och bekanta. Detta samtidigt som de fysiska besöken, samt försäljningen, på de fysiska turistbyråerna i länet har minskat. I dagsläget är det bara sex procent av turisterna som besöker en fysisk turistbyrå, enligt Visit Dalarnas siffror.
“Organisationsförändringen möjliggör ytterligare fokus på att främja utveckling och lönsamhet hos de 800 företag och föreningar som vi idag samarbetar med inom besöksnäringen. Utvecklingen av hela Dalarna är viktig för oss och vi kommer fortsätta att stärka varumärket Dalarna för att locka besökare, inflyttare och företagare”, skriver Visit Dalarna i pressmeddelandet.
Fakta:
Dalarnas turistbyråer finns i dag i Avesta, Borlänge, Falun, Gagnef, Hedemora, Idre, Leksand, Ludvika, Mora, Orsa, Rättvik, Säter och Älvdalen.
I Malung, Vansbro och Smedjebacken finns det redan Info Points.
Artikeln publicerades i Annonsbladet Dalarna (Hedemora/Säter) nr 9, 2020.