Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Meriterade representanter för den svenska försvarsmakten gästade Infram-dagen för initierade samtal om infrastruktur ur militärt perspektiv. Från vänster överstelöjtnant Per-Ove Norell, major Jesper Eldevåg och Dalregementets chef Ronny Modigs.
Foto: Sonny Jonasson

Samspel viktigt i högaktuell försvarsfråga

DALARNA. Infrastrukturen i Sverige är viktig för Försvarsmakten. Inte minst när Nato-medlemskap sannolikt väntar och militära transporter på svensk mark växlas upp. Så även i Dalarna. Vid den temariktade Infram-dagen är dessa frågor i brännpunkten.

Politiker, tjänstemän och allmänhet guidas i ämnet av såväl befäl inom Försvarsmakten som chefer vid Trafikverket.
I rollen som moderatorer återfinns Sofia Berglund och Mats Lindqvist, båda infrastrukturstrateger och projektledare vid Infram med fokus på Bergslagsbanan, Bergslagsdiagonalen, Dalabanan och E16.
Dagens tematiska tyngdpunkt vilar på behovet av väl fungerande infrastruktur när den svenska försvarsmaktens transporter spås öka betydligt framöver.
Detta längs vägar, på järnvägar och sjöar.

Överste Ronny Modigs, major Jesper Eldevåg och överstelöjtnant Per-Ove Norell har lång militär erfarenhet.
Trion äger insyn i utmaningar och möjligheter för Sverige i fråga om krav och kapacitet för militär mobilitet.
Major Eldevåg greppar ämnet med fokus på främst framkomlighet via landsväg och till sjöss.
– Det handlar om en ganska stor mängd transporter och som vi eftersträvar ska påverka civilsamhället så lite som möjligt.
Att mängden ökar sker mot bakgrund av ett förmodat medlemskap i Nato.
Detta höjer förekomsten av både inhemska och Nato-anknutna militärfordon.

Major Jesper Eldevåg om vikten av väl fungerande transportnät och infrastruktur för Försvarsmakten. Foto: Sonny Jonasson
Major Jesper Eldevåg om vikten av väl fungerande transportnät och infrastruktur för Försvarsmakten. Foto: Sonny Jonasson

Jesper Eldevåg fortsätter:
– Det är som överste Modigs säger så att Sveriges förbindelser kan få en ganska viktig roll för Nato-transporter.
– Däribland multimodala transporter av militärförband från punkt a till punkt b. Vi kommer bland annat ha större behov av rörlighet för förbandsvolymer som rör sig mellan övningsterräng och återetablerade regementen, utvecklar han.
Som exempel på dessa volymer nämns bataljon (400–1 000 soldater) och brigad (cirka 5 000). När ett större antal av dessa är i förflyttning görs stora anspråk på transportnät och grundläggande infrastruktur.

Mat, vatten, internetanslutning, förläggning, vårdcentral, verkstäder, vvs, ledningsplats – den praktiska ruljangsen är omfattande.
Jesper belyser också begreppet värdlandsstöd. Detta ringar in vikten av att att hela samhällsapparaten är på alerten när så krävs.
– Ja, det är en gemensam samhällsuppgift. Det innefattar såväl militärt som civilt stöd. Det ska kunna verkställas vid alla konfliktlägen och händelser det medför. Vi jobbar nu hårt på att stärka samarbetet mellan alla samhällsaktörer inom värdlandsstödet, förklarar han.

På plats vid Dalarna Science Center finns för dagen också Anna Fällbom, senior utredningsledare på Trafikverket.
Under sitt föredrag skänker Fällbom insyn i myndighetens arbete kring dessa frågor.
Bland annat hur man går tillväga för att peka ut samhällsviktig transportinfrastruktur. Även hur detta kan påverka prioritering av åtgärder i infrastrukturen framöver.

Inframs strateger och projektledare Sofia Berglund och Mats Lindqvist. Foto: Sonny Jonasson
Inframs strateger och projektledare Sofia Berglund och Mats Lindqvist. Foto: Sonny Jonasson

Dalregementets chef Ronny Modigs ger därpå en djupare inblick i det troligtvis stundande Nato-medlemskapet – en förändring av stor dignitet inom svensk säkerhetspolitik.
Infrastrukturens betydelse är i sammanhanget avgörande.
– Det är mycket angeläget med fortlöpande dialog mellan regionala resurser och instanser. Detta för att säkra en lägstanivå för att de militära förbanden ska klara sig.
– Här är infrastrukturen enormt viktig. Därför även just samarbetet mellan civilsamhälle, försvar, myndigheter och näringsliv.

I samspel med Eldevåg och Modigs deltar från försvaret även överstelöjtnant Per-Ove Norell vid Infram-dagen.
Han vidgar resonemanget kring transporternas framträdande funktion för försvarets förmåga och att svara upp mot Nato-behov.
För detta är, utöver vägnätet, järnvägen av stor betydelse.
– Här är inlandsbanan en god resurs med tydlig dalakoppling, säger Norell.

Han fortsätter:
– Den är tekniskt sett enkel i sitt utförande, men funktionell, och det är viktigt.
Som exempel på infrastrukturens tunga position för försvaret nämner han Rysslands nu pågående krig i Ukraina. Där pågår i nuläget en styggelse kallad “urbicide”.
– Ja, det som förekommer är att man utplånar städer genom att samtidigt utplåna infrastrukturen.

"Jag vill betona det mycket allvarliga säkerhetsläget i Europa", säger överstelöjtnant Per-Ove Norell. Foto: Sonny Jonasson
“Jag vill betona det mycket allvarliga säkerhetsläget i Europa”, säger överstelöjtnant Per-Ove Norell. Foto: Sonny Jonasson

Vidare betraktar han relationen mellan försvaret och Trafikverket samt andra tongivande aktörer som god.
Dock poängterar Per-Ove att en intensitetsökning kan komma att fordras. Samarbeten fördjupas, beredskap säkras. Att stå strategiskt och praktiskt rustade för vad som förhoppningsvis inte komma skall.
– Jag tror att det här arbetet, inte minst i att stärka infrastrukturen, måste gå fortare. Det är nu vi har möjlighet att förbereda oss.
– Krig är avskyvärt och jag vill betona det mycket allvarliga säkerhetsläget i Europa. När försvaret aktiveras är det ofta slut på andra alternativ. Infrastrukturen är oerhört viktig. Allt kokar ned till att vi ska kunna vara på rätt plats, i rätt tid, med rätt utrustning, sammanfattar överstelöjtnant Norell.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,517427" floating="3" ap mute pl=988 nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS