Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Att ändra zoner och priser är bara ett steg i att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Det kommer fler förändringar, enligt Abbe Ronsten (S) som är ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Foto: Karin Diffner

Nu klubbas de nya busspriserna

DALARNA. På måndag den 16 oktober väntas regionen klubba igenom de nya busspriserna i Dalarna. – Vi behöver ett enklare system och underlätta för fler att åka kollektivt, säger regionrådet Abbe Ronsten (S).

Abbe Ronsten är även ordförande i kollektivtrafiknämnden och berättar om bakgrunden till det nya förslaget för kollektivtrafiken.
– Nuvarande system är ohyggligt krångligt om man inte enbart åker samma sträcka varje dag, säger han.
– Vi behöver göra det överblickbart och enklare.
Region Dalarna räknar också med att få in mer pengar på kollektivtrafiken då priserna inte höjts på tre år.
– Vi behöver en intäktsförstärkning på fyra procent. Och gör vi inget åt systemet så måste vi ändå höja priserna.
Det förslag som tagits fram tidigare i år har justerats och nya produkter som till exempel flexbiljett och 72-timmarsbiljett har lagts till inför beslutet.
– Det finns en bred majoritet för förslaget, säger Ronsten.

I förslaget bildar länet enbart två zoner. Borlänge är en zon och övriga länet en.
– Det beror på att Borlänge har det absolut bästa utbudet av kollektivtrafik i länet.
Förslaget innebär att det ska kosta lika mycket att åka mellan Falun och Mora som mellan Falun och Borlänge: 63 kronor för en vuxen enkelbiljett jämfört med 103 respektive 52 kronor i dag. Inom hela Borlänge kommun blir det nya priset 51 kronor.
Att åka mellan exempelvis Ludvika och Smedjebacken ökar med tre kronor till 55 kronor.
En förändring jämfört med det första förslaget är att Falun, Borlänge, Avesta, Ludvika och Mora får behålla sina stadszoner där en enkelbiljett kostar 35 kronor.
– Det är samma pris som i dag.

Ett så kallat tvåzonskort som hittills använts mellan Falun och Borlänge kommer att kosta lika mycket som ett länskort, 1 300.
– Då kan man ju använda bussen i andra sammanhang också.
Vad räknar ni få in mest pengar på?
– Genom att fler väljer att åka kollektivt.
När tror du det kommer att märkas i så fall?
– Det här är ett steg för att göra det attraktivare och det kommer fler, så det tar nog något år. Men jag tror absolut att vi kommer att märka effekt inom den här mandatperioden, säger Abbe Ronsten.

Vad säger du till dem som tycker att det är orättvist att det ska kosta lika mycket att åka mellan Falun och Borlänge som till Älvdalen?
– Det finns lika många definitioner av orättvist som det finns människor. Om du frågar dem i Älvdalen så tror jag att de tycker det är orättvist att de inte har så många bussar över huvud taget.
Om förslaget antas så kommer det nya systemet att börja gälla 1 januari 2024.

Enkät: 1. Åker du buss? Vad skulle få dig att åka mer kollektivt?

Eva Lindberg, 65, egen företagare, Forssa:
1. Inte numera. Jag kan cykla dit jag ska.
2. Smidigare och tätare avgångar – om jag ska åka längre.

Fredrik Mejer, 48, it-chef, Hönsarvet:
1. Nej.
2. Som mitt liv är nu måste jag tyvärr åka bil eftersom jag behöver vara mer flexibel efter jobbet, skjutsa barn och så.

Hani Hashinur, 37, tolk, Jakobsgårdarna:
1. Sällan. Mest när jag har problem med bilen.
2. Om det gick tätare turer mellan 10 och 14 så att det skulle passa mitt jobb bättre.

Joakim Sköld, 38, industriarbetare, Skräddarbacken:
1. Det händer.
2. Om det var lite billigare.

Kjell Åkerman, 74, pensionär, Hagalund:
1. Nej.
2. Lägre priser, men dit jag ofta ska går ändå inga bussar.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!