Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Polisman Johan Gustafsson uppmanar vårdnadshavare till den som kör A-traktor att slumpmässigt testköra fordonet och maxa hastigheten för att kontrollera hur fort den går.
Foto: Sara Flodin

A-traktorn kan trimmas med en billig kabel

LUDVIKA. De senaste åren har flera allvarliga olyckor med A-traktorer inträffat i Ludvika. – Vi har haft rejält otäcka sådana. Det har gått bra, men det hade lika gärna kunnat varit dödsolyckor, säger polisman Johan Gustafsson som vill uppmana vårdnadshavare till A-traktorchaufförer att vara “lite jobbiga”.

Nyligen skrev Lokalt i om de nya reglerna kring A-traktorer. Nu vill polisman Johan Gustafsson ge sina råd till föräldrar vars barn kör A-traktor.
– Den stora delen är föräldrar som inte har koll och det är inte så lätt, men om man låter sitt barn köpa en A-traktor måste man ta hjälp av någon om man inte kan själv, uppmanar han.

Läs mer: Regler kring A-traktorer upprör

De senaste tre åren har minst lika många svåra olyckor inträffat i Ludvika där A-traktorer varit inblandade.
– Vi har haft specifika A-traktorolyckor där de har manipulerat hastigheten, fått sladd och voltat, berättar Johan.

Det går att justera en A-traktors hastighet med ett relä, som fjärrstyrs med en strömbrytare. Foto: Sara Flodin

Kraven för fordonen ändrades sommaren 2020, vilket gjorde det enklare att bygga om moderna bilar till A-traktorer. En vanlig personbil, som går i 200 km/h, kan byggas om till en A-traktor, genom att begränsa den elektroniskt.
– De nya reglerna har ställt till det. Det är så lätt att manipulera nu.
Johan vill att föräldrar ska vara medvetna om hur lätt det är att kringgå strypningen.
– Med ett enkelt ingrepp i elektroniken kan du få den att gå i 200 km/h igen. Den ena gången kör du i 30 km/h och den andra i 200 km/h. Det räcker egentligen med en enda kabel för att lura begränsningen som sänker hastigheten.
Med ett relä, som fjärrstyrs med en strömbrytare, går det att justera hastigheten.
– Jag har själv beställt hem en för att testa. Den kostade 55 kronor och det fungerade, konstaterar Johan.

Dessa relän göms i bilarna och kan till och med gömmas i lådan som man inte får öppna. Den som köper en begagnad A-traktor vet inte vad som finns i lådan konstaterar polismannen och uppmanar den som ska köpa en A-traktor att lusläsa registreringsbeviset.
– När man bygger om en bil till A-traktor skriver besiktningsföretaget in allt i registreringsbeviset. Där står allt ordagrant och det kan vara jättemycket text.
Johan brukar fråga föräldrar ”när provkörde du den här sist” och uppmanar dem att slumpmässigt gå in och köra deras barns A-traktorer.

Lådan som stryper hastigheten får inte öppnas. “Om man köper en begagnad A-traktor vet man inte vad som finns i lådan”, konstaterar Johan. Foto: Sara Flodin/Arkiv
Det krävs endast en sådan enkel kabel för att manipulera en A-traktors hastighet. Foto: Sara Flodin
LGF-skylten (som varnar för långsamtgående fordon) får inte vara manipulerad. Foto: Sara Flodin

Johan tycker att det finns många brister på Ludvikas A-traktorer. Dåliga däck och belysning som inte stämmer. Många plockar även ur fjädringen för att göra traktorn låg, vilket inte är lagligt.
– Det är raggarstuk, men blir farliga för de blir att studsa fram.
Dekaler som skymmer sikten får inte heller sättas på fönsterrutorna. En A-traktor ska ha en triangel, LGF-skylt, bak.
– En LGF-skylt ska vara hel. Den får de inte manipulera på något sätt, men en del kapar sönder dem för det ska se snyggt ut.

Johan tycker dock att polisen i Ludvika har god kontakt med bygdens ungdomar. Foto: Sara Flodin

Läs om Elias som byggt om hundratals bilar till A-traktorer, klicka HÄR!

Tidigare hade många lysande poppysar i fönsterrutorna.
– Förut skulle det se risigt och nästan skrotigt ut, men modet har svängt och nu är det inte mycket sådant. Nu ska det vara snyggt och stilrent, informerar Johan som gillar trenden att skicket på fordonen förbättras.
I en A-traktor får endast en passagerare per säte sitta och säkerhetsbälte ska användas av alla som färdas i fordonet. Baksätet måste plomberas, men behöver inte kapas av till flak som tidigare. Bakom chauffören ska dock en vägg sitta som avgränsning.
– Vi har ett problem med att ungdomarna lyckas fixa så att de kan komma in i baksätet och köra kompisar som sitter där i ett ”lönnutrymme”.
Förra helgen träffade Johan på ett sådant exempel.
– De fick 500 kronor i böter, säger han men lägger till att det blivit färre sådana fall sedan den nya lagen infördes i höstas.
Domstolarna har satt ner foten när det gäller tre saker; hastigheten och plats för passagerare och last.
– De är av stor vikt och dem får man inte bryta mot, påtalar Johan.
Då kräver polisen att fordonet besiktas om.
– Man kan även bli anmäld för olovlig körning, vilket ger dagsböter på 1 500 kronor. Sen kan körkortet bli återkallat i några månader.
Även vårdnadshavare kan bli bötfällda om deras ungdom bryter mot lagen.
– Ibland rapporterar vi dem om tillåtande av olovlig körning. Det blir baserat på föräldrarnas inkomst och det kan bli betydligt dyrare. Det kan även påverka föräldrarnas körkort, upplyser Johan.

Polisen beslagtar A-traktorer regelbundet. Klicka HÄR för att läsa mer!

Baksätet ska plomberas på en A-traktor och får inte användas. Foto: Sara Flodin/Arkiv

Ludvikapolisen beslagtar och går igenom någon A-traktor ungefär varannan månad, men två poliser på station har förordnanden att göra flygande inspektioner.
– Så vi besiktar ganska mycket utefter vägen, säger Johan och lägger till:
– Att A-traktorerna över huvud taget finns är en kompromiss. De höll på att lägga ner dem 1975 när EPA-traktorerna skulle bort, men de fick vara kvar.

Johan är positiv till ändringen av körkortsdirektiven och att dessa ska se lika ut i alla EU-länder. Förslaget innebär en höjd hastighetsgräns till 45 km/h och i samband med detta tycker Johan att det är en god idé att höja åldersgränsen till 16 år som det tidigare var.

Johan säger sig dock inte vara emot A-traktorer.
– Det är ju ett sätt för ungdomarna att kunna ta sig fram.
Trots allt som kan fela tycker Johan att problemen blivit mindre än för några år sedan.
– Jag skulle säga att vi har ganska bra koll på ungdomarna och det har nog gjort att vi har hållit nere olycksstatistiken. Vi har bra kontakt med ungdomarna i Ludvika, sammanfattar han det hela.

Bötesbelopp vid trafikförseelser:
Slitet däck: 1 200 kronor.
Olovlig körning: 1 500 kronor.
Ej använt säkerhetsbälte: 1 500 kronor.
För många passagerare 500 kronor (både förare och passagerare får böter)
LGF-skylt skadad eller ändrad 500 kronor.
Solfilm i vindruta eller främre sidoruta 500 kronor.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!