Kommunpolis Thomas Nordström arbetar förebyggande för att inte fler olyckor ska ske med A-traktorer.
Foto: Sara Flodin

Polisen beslagtar A-traktorer regelbundet

HEDEMORA. När antalet A-traktorer ökar gör även risken för att dessa ska bli inblandade i olyckor. Kommunpolis Thomas Nordström arbetar förebyggande för att inte fler olyckor ska ske. – Många unga vill köra fortare, men skaderisken ökar då, berättar han.

För drygt en månad sedan inträffade en allvarlig dödsolycka då en A-traktor frontalkrockade med en lastbil mellan Lidköping och Grästorp.
I mars kolliderade en A-traktor med en lastbil på riksväg 70 i höjd med Tjärna. Då fick tre personer föras till sjukhus.
De allvarliga olyckorna som skett den senaste tiden, där A-traktorer varit inblandade, gör att kommunpolis Thomas Nordström ser en oroväckande trend. Han har själv sett många krockskadade A-traktorer.
– Det är inte ovanligt att de kör in i staket, stängsel och stolpar och orsakar egendomsskador.
Han tror att olyckorna sker på grund av bristande rutin.
– Och chaufförerna har kanske lite för bra självförtroende. Omdömet har ofta med åldern att göra. Det handlar om tonåringar som kanske även vill testa gränser.
När Thomas frågar ungdomar om EPA-traktorer är ett ”lekfordon” svarar många ”ja”, berättar han.
Desto fler inregistrerade fordon, desto fler farliga situationer kan uppstå.
– Vi har aldrig någonsin haft så här många inregistrerade fordon. Södra Dalarna ligger väldigt högt gällande traktor per innevånarantal. I dag är det vanliga personbilar som hastighetsbegränsas och enligt vår bedömning är det alldeles för många som är manipulerade och går för fort.
En A-traktor får bara göra 30 kilometer i timmen. Olika former av elektroniska spärrar reglerar bilarnas hastigheter. Polisen beslagtar regelbundet A-traktorer för att kontrollera att dessa inte manipulerats.
– Jag har inga siffror på det, men skulle tro att det är någon per månad och vi skulle säkert kunna ta fler.
När polisen beslagtar A-traktorer gör de detta för att göra en teknisk undersökning och för att kunna styrka ett eventuellt brott.
– Många unga vill köra fortare, men skaderisken ökar då. Risken för allvarlig skada ökar markant vid högre hastighet.

Kommunpolis Thomas Nordström arbetar förebyggande för att inte fler olyckor med A-traktorer ska ske. ”Hedemora kommun jobbar hårt för att öka tryggheten bland unga,” säger han. Foto: Sara Flodin

Thomas förklarar att de som kör A-traktorer gärna samlas på upplysta, öppna ytor där det är nära till mat.
Under hösten har socialtjänsten slagit larm efter en motorträff som urartade med slagsmål och fylla.
– Det var vid McDonalds det hände. De poliser som arbetade då hade väldigt svårt att hinna med allt ”stök och bök” som inträffade.
– Egentligen är det inget som är unikt för Hedemora, men kommunen jobbar hårt här för att öka tryggheten bland unga. Därför är man också duktigare på att ”blotta” sådana händelser, förklarar Thomas som inte tycker att det är något ”katastrofläge”.
Många yngre personer ser upp till de som kör EPA och hänger efter dem.
– Då kan unga personer hamna i olämpliga miljöer, påtalar Thomas.
Kulturen runt fordonen handlar även om att modifiera bilarna på olika sätt.
– Tonade rutor, fälgar, ljud eller lysande poppy, som inte heller är tillåtet. För ett antal år sedan var det även populärt att köra med dimljus under mörker fast det varken var dimma eller nederbörd. Det är trender och ungdomarna vet oftast vad som är rätt eller fel, tror Thomas.
Denna nonchalans kan generera böter om ungdomarna blir påkomna av Polisen.
– Den som är över 15 år straffas för brott och hamnar i belastningsregistret, vilket inte är något plus i kanten, påtalar Thomas.
Under höstlovet arrangeras en EPA-träff där polisen kommer medverka.
– Detta är viktigt, tycker Thomas som arbetar mycket för att skapa en relation till ungdomarna.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS