Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
William Thorsberg, Oskar Andersson, Måns Olsson och William Eriksson kör A-traktor och skulle gärna vilja ha fler än en passagerare i bilen. “Om man får köra i tre år och får sitta fler i dem blir det en större gemenskap”, säger William Thorsberg.
Foto: Sara Flodin

Regler kring A-traktorer upprör

LUDVIKA/SMEDJEBACKEN z Under det senaste decenniet har antalet A-traktorer mer än fyrdubblats i Sverige. Förra hösten infördes nya regler och nu vill EU-parlamentet bland annat införa höjd åldersgräns till 16 år för att köra A-traktor. – Det är inte många föräldrar som kommer köpa en A-traktor för 50 tusen för att man bara ska ha den i ett par år, konstaterar William Thorsberg som tror att antalet fordon kommer minska om reglerna genomförs.

För sjunde året i rad ökar antalet A-traktorer i Ludvika och Smedjebackens kommun, visar nya siffror från Trafikanalys, enligt Newsworthy. I slutet av 2023 fanns 341 A-traktorer registrerade i kommunen. Sedan 2009 har statistik förts över fordonen och troligtvis har det aldrig tidigare funnits så många A-traktorer i Dalarna.
Sett till antalet invånare tillhör Ludvika den A-traktortätaste tredjedelen av Sveriges kommuner. Här finns 13 A-traktorer på 1000 personer.
I Smedjebacken är motsvarande siffra 14 A-traktorer per 1 000 invånare.

Antalet A-traktorer har ökat i Ludvika. Källa: Newsworthy

Den 31 augusti förra året infördes nya regler för A-traktorer. Nu får passagerare endast färdas på en plats som är avsedd för passagerare och den som färdas i en A-traktor ska använda bälte. Denna vinter infördes även lag på att A-traktorer måste ha godkända vinterdäck då det råder vinterväglag, vilket gäller mellan den 1 december och den 31 mars.

Oskar Andersson, William Eriksson, Måns Olsson och William Thorsberg är kritiska till höjd åldersgräns för A-traktorer. Foto: Sara Flodin

Nu har Europaparlamentet röstat för att höja åldersgränsen från 15 till 16 år för att köra A-traktor. Riksdagsledamot Mathias Bengtsson, (KD), tycker att förslaget är ett bakslag.
– Det är en besvikelse för alla oss som jobbat för friheten för ungdomar i Dalarna, där A-traktorerna ofta är ett viktigt färdmedel för att ta sig till och från skolan och andra aktiviteter, säger Mathias Bengtsson.
William Eriksson, Oskar Andersson, Måns Olsson och William Thorsberg kör A-traktor. Alla är 16 år utom William Thorsberg som fyllt 17 år och de skaffade A-traktor i samband med 15-årsdagen. Kvartetten intygar att de hade längtat mycket efter att få köra A-traktor och de tycker att den ger dem en stor frihet. De är tveksamma om de hade skaffat A-traktor om de hade varit tvungna att vänta till de fyllt 16 år.
– Då får man ju börja övningsköra för vanlig bil, påtalar Oskar Andersson.
– Det är mycket pengar och så ska man bara ha den i två år. Om man bara ska köra A-traktor i två år och man bara sitta två i dem då blir det färre och färre personer som kommer köpa A-traktor. Om man får köra i tre år och får sitta fler i dem blir det en större gemenskap. Det är inte många föräldrar som kommer köpa A-traktor för 50 000 för att man bara ska ha den i ett par år, konstaterar Thorsberg som tror att antalet kommer minska om förslaget går igenom.

Oskar Andersson, William Eriksson, Måns Olsson och William Thorsberg kör A-traktor till Malmenskolan där de går bygg- och anläggningsprogrammet. Foto: Sara Flodin

Killarnas lärare Peter Lahr påtalar att bussarna ofta inställda och att A-traktorerna underlättar när eleverna ska ta sig till Malmenskolan i Grängesberg.
– Då är det bra att de har epor så de kan ta sig hit, tycker han.
EU-parlamentet har också tagit beslut om att införa tuffare körkortsprov, vilket innebär teori- och körprov, samt att höja hastigheten till 45 kilometer i timmen. Något som riksdagsledamot Mathias Bengtsson är positiv till.

Åldersgränsen för att köra A-traktor kommer eventuellt ändras från 15 till 16 år. Riksdagsledamot Mathias Bengtsson, (KD), tycker att förslaget är ett bakslag. Foto: Privat

– Jag har länge drivit på för att höja hastighetsgränsen. Det har varit ologiskt att mopedbilar har fått köra 45 km/h men inte epor, så det är ett bra förslag.
Att mopedbilar får köra i 45 km/h, men inte A-traktorer reagerar William Thorsberg starkt på:
– När man har en stor bil och blir omkörd av en mopedbil som är gjord av plast som går i 45 km/h, blir man avundsjuk, erkänner han och lägger till:
– Vi håller oss intill diket, men blir nästan nerprejade. Det är de vanliga bilarna som inte tänker på säkerheten. De blir så förbannade när vi kör i 30 km/h. Det är inte vi som är de farliga.
Killarna säger att de tänker på säkerheten och att de är positiva till bälteskravet, men tycker att det är konstigt att de får köra upp på moped och sedan köra A-traktor.
– Det är lite konstigt att man kör upp på moppe och när man fått kortet är det lagligt att köra A-traktor i trafiken, säger Thorsberg.

Mathias Bengtsson anser att trafiksäkerheten kan ökas och dödsolyckorna i trafiken kan minskas utan att höja åldersgränsen. Enligt EU-parlamentets förslag ska mopedbilarna fortsatt ha en åldersgräns på 15 år.
– EU måste ha respekt för att förutsättningarna är olika i olika delar av unionen. Sverige är ett land med kalla vintrar och stora avstånd, då fungerar eporna ofta betydligt bättre än mopedbilarna.
Förslaget ska nu slutförhandlas i EU:s ministerråd, som en del av uppdateringen av EU:s gemensamma körkortsregler.
– Jag har pratat med infrastrukturministern Andreas Carlson och han är väl medveten om hur viktiga eporna är för Dalarna. Så jag känner mig trygg med att han gör allt han kan i ministerrådet, men det är klart det är ett bakslag när EU-parlamentet tar ett sådant här beslut, säger Mathias Bengtsson.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!