Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Drygt 100 bilar har Elias Hjort byggt om till A-traktorer eller hjälpt till med. “Antingen gör jag hela byggen eller delar. Det kunden oftast vill ha hjälp med är att koppla in elektroniken”, förklarar han.
Foto: Sara Flodin

Elias har förvandlat 101 bilar till A-traktorer

KRYLBO. Elias Hjort har byggt om mängder av personbilar till A-traktorer. – Jag har gjort minst 101 inkopplingar, förklarar Elias och avslöjar: – Förvånansvärt många föräldrar frågar om jag kan göra så att A-traktorn går för fort.

Elias Hjort började bygga om personbilar till A-traktorer 2018 och sett en exposition på marknaden, men nu har intresset för nybyggnationer mättats av lite. I början köpte han in bilar som byggdes om innan de såldes, men nu bygger han direkt åt kunden.
– Antingen gör jag hela byggen eller delar. Det kunden oftast vill ha hjälp med är att koppla in elektroniken, förklarar han.
När Elias ska förvandla en personbil till A-traktor stryper han den så att den inte går att köra fortare än 30 kilometer i timmen.
– Antingen stryper man motorns dator med en ECU-strypning eller så kopplar man in ett ”fysiskt relä” som styr motorn, informerar Elias som själv använder sig av den senare metoden.

Förvånansvärt många föräldrar frågar om jag kan göra så att A-traktorn går för fort, avslöjar Elias. Foto: Sara Flodin

– Eftersom jag kopplar in fysiska produkter kan jag kontrollera att det är rätt kopplat. Har du en ECU-programmerad styrbox är det mycket svårare.
Elias förklarar att många föräldrar inte vill köpa en begagnad A-traktor.
– De vill köpa en nybyggd så de vet att den är juste byggd.
Den som är okunnig och planerar att köpa en bil som ska bli A-traktor bör ta hjälp av någon insatt, tycker Elias.
– Först och främst måste bilen ha ett drag, eftersom det är ett ”dragfordon”. Du måste även stänga alla övriga utrymmen eftersom du inte får lasta något i den. Endera svetsas dörrarna igen, alternativt byggs för.

Utrymmena i baksätet och bagaget ska stängas för och får ej användas. Foto: Sara Flodin

Ibland behöver även A-traktorer ”viktas upp”.
– Reglerna säger att 60 procent av bilens tjänstevikt ska ligga på drivhjulen och ibland är det svårt att uppnå det och då måste man vikta upp dem till två ton. Den vikt som då läggs till kan vara två, tre hundra kilo.
För att göra det finns tusentals sätt, enligt Elias.
– Man kan gjuta, svetsa, eller bygga in sanddunkar i ramverk. Det viktigaste är att det är förankrat.
Elias tycker att många av de vanligaste bilmärkena passar att bli A-traktorer; Audi, Volvo, BMW och Mercedes.
– Den optimala bilen är en fyrhjulsdriven bil med drag och canbus-system, eller programmerbar ECU.
Elias åker även och registreringsbesiktar A-traktorerna åt kunderna, samt gör felsökningar.
– Jag har fått hit flera A-traktorer som blivit beslagtagna av Polisen och som jag fått gå igenom. De har åkt på ombesiktning, trots att de är korrekt utförda och Polisen har inte hittat något fel.
Om plomberingen klipps måste en ny registreringsbesiktning göras.

Dosan med tekniken som “stryper motorn” är plomberad och får ej öppnas. Foto: Sara Flodin

– När du mäter upp en A-traktor ska du mäta på plan väg eftersom många A-traktorer kan koppla ur och frirulla, då går den för fort, men det har inget att göra med bilens konstruktion att göra utan körsättet.
Enligt Elias kostar det cirka 10 000 kronor plus material att göra om en bil.
– Besiktad och klar kostar det runt 20 000 kronor. En okej bil går att få för 25 000 kronor.
Så den som vill ha en A-traktor får räkna med att betala cirka 50 000 kronor. Elias har mött personer som byggt om helt nya bilar och även en Volvo v90 som byggts om till A-traktor.
– Det är ju en 300 000 kronor. Så det finns de som vill spendera mycket pengar på en A-traktor.
Elias tycker att de bilar som blivit A-traktorer ska ses som detta.
– Det kan vara svårt att registrera om den till personbil igen.
Elias skulle gärna se en obligatorisk uppkörning för att få köra A-traktor.
– De kan ta ett moppekort och sedan sätta sig i en A-traktor och det är ju vansinnigt.

Elias jobbar femskift på Outokumpu som kallslipare. All annan tid tillbringar han i verkstaden. Foto: Sara Flodin

Han tycker dock att A-traktorer borde få gå i 40 kilometer i timmen.
– För att de ska följa trafiken bättre och vi ska få bort alla dessa tokiga omkörningar.
Men att göra så att A-traktorer går för fort är inget som Elias vill medverka till.
– Om de går för fort så går de oftast som en vanlig bil. Jag vill inte medverka till att någon olycka inträffar, säger han bestämt.

Elias tycker till om de nya reglerna:
Passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
– Bra!
Högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen.
– Mindre bra, det skulle bli säkrare om de fick göra 40 km/h för att följa med i trafikrytmen.
Bälteskrav för den som åker i en A-traktor.
– Bra!
Krav på vinterdäck kan eventuellt komma att införas.
– Bra!
De nya reglerna träder i kraft 31 augusti.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!