Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Fastigheten från 1902 bevarar en svunnen tid men fasaden börjar falla sönder och passerande godståg misstänks vara orsaken..
Foto: Rose-Marie Eriksson

“Jag är orolig för att huset långsamt mals ner” Fastighetsägare om vibrationsproblem i Krylbo

KRYLBO Den anrika byggnaden från 1902 på Oppgårdsvägen i Krylbo börjar krackelera. Fastighetsägare Per Hedlund, liksom Knut Åkesson från ECS-teknik, är övertygade om att orsaken till sprickorna är vibrationsskador som uppstått när godstågen passerar på spåret närmast vägen.

Fasaden har fått flera sprickor.
Per-Olof Hedlund fortsätter att driva tv- och reparationsbutiken som funnits sedan 1923. Här med sonen Jonas Holm som hjälper till i butiken.
Foto: Rose-Marie Eriksson
– Jag har påtalat de här problemen tidigare till Avesta kommun. Trafikverket utförde mätningar i oktober 2020 men problemet är värst när det är tjäle i marken och vid mätperioden passerade heller inte så många godståg, säger Per Hedlund som vill att nya mätningar utförs.
Per Hedlund flyttade till fastigheten 1980 och 15 år senare tog han över faderns tv- och reparationsbutik som funnits sedan 1923. Idag fortsätter han att driva butiken som ligger i markplan i den aktuella byggnaden.
– Fasaden behöver renoveras men först vill jag att det genomförs nya mätningar. Jag har bytt taket, det kostade 1,6 miljoner och då fick jag stöd av länsstyrelsen.
Under vårt samtal rullar ett godståg in på spåret närmast vägen och bromsar under högljutt gnisslande.
– Bädden ligger lågt här. Det är värst när marken är frusen och då spåret används för transporter till och från Krylbo Central och Södra Verken i Avesta. Då vibrerar det i hela huset, säger Per Hedlund och konstaterar att vibrationerna gör att det blir sättningar och sprickor i murverket.
– Även grannfastigheten upplever samma problem. Ibland kör de här godstågen upp till 15-20 gånger på en dag. De lade om spåren för två år sedan och då trodde jag att det skulle bli bättre, istället blev det sämre.

Hur utfördes tidigare mätningar?
– De var här i tre dagar och det är alldeles för kort tid för att göra mätningar. Både antal tåg och last varierar och därför bör man göra en ny mätning när det är tung och hög trafik, säger Per Hedlund och fortsätter:
– Trafiken på de andra spåren märks inte så mycket utan det är de lastade godstågen som är problemet.
Per Hedlund har åter varit i kontakt med Trafikverket och Avesta kommun och väntar på ett utlåtande.
– Kommunen var snabba hit men sedan blev det lång väntan och jag är orolig för fler sprickor, huset mals långsamt ner. Egentligen borde det vara någon opartisk som kontrollerade vibrationerna.
Per Hedlunds kontakt på Västmanland-Dalarna miljö- och byggnadsnämnd är Jari Arvola och han svarar att ärendet är pågående.
– Jag försöker jobba vidare med det här hela tiden i mån av tid, men vi är kort om personal och det här ligger som en ryggsäck, säger Jari Arvola och fortsätter:
– Nu är fastighetsägaren bestämd på att det är speciella tåg som orsakar problemen. Han har skickat en bild och tydligen är det ett Green cargo-lok.
Jari Arvola berättar att han har försökt att få tag på någon ansvarig men utan resultat hittills.
– Det enda jag har är ett mätprotokoll och jag försöker gå vidare med det här. Jag förstår också fastighetsägarens oro.

Kan ni inte göra en ny vibrationsmätning?

– Vi har ingen vibrationsmätare och kan inte utföra det. Buller kan vi mäta men inte vibrationer. Däremot kan vi ta beslut om att det ska göras en ny mätning och prata med Trafikverket. Normalt kan vi diskutera fram och ta beslut om det ska göras, säger Jari Arvola.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!