Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Platschefen Tomas Mattsson klippte bandet inför ett 50-tal åskådare på 3M i Romme.
Foto: Karin Diffner

Industriföretag gör grön investering

BORLÄNGE/GAGNEF. Industriföretaget 3M i Borlänge och Gagnef investerar i ny laserutrustning som ersätter kemikalieanvändningen. – Det här gör en ofantligt stor skillnad för oss, säger maskinoperatören Adwan Alhesnawi.
Maskinoperatören Adwan Alhesnawi är en av dem som ska jobba med den nya laserutrustningen. "En ofantlig skillnad för oss", säger han.
Maskinoperatören Adwan Alhesnawi är en av dem som ska jobba med den nya laserutrustningen. “En ofantlig skillnad för oss”, säger han. Foto: Karin Diffner

3M är ett multinationellt företag med över 80 000 anställda i hela världen. I Borlänge finns sju av dem och i Gagnef 120 som tillverkar svetshjälmar.
Verksamheten startades av Åke Hörnell på 1980-talet och såldes 2004 till 3M.
– Sedan starten har vi använt kemikalier för att etsa glassubstraten till skärmarna, berättar platschefen Tomas Mattsson.
– Men företaget globalt har starka miljömål och vi vill också dra vårt strå till stacken, fortsätter han.

Tomas Mattsson listar fördelarna med den nya maskinen: Bättre miljö, bättre arbetsmiljö och efterfrågat av kunderna.
Tomas Mattsson listar fördelarna med den nya maskinen: Bättre miljö, bättre arbetsmiljö och efterfrågat av kunderna. Foto: Karin Diffner

Under fyra-fem år har därför en förstudie pågått som nu resulterat i investering i en laserutrustning för 3,9 miljoner kronor. Det innebär att användningen av saltsyra, järnklorid och natriumhydroxid kan tas bort. Dessutom minskas energi- och vattenförbrukningen rejält.
Förutom insatsen för miljön och för de anställdas arbetsmiljö är investeringen också viktig för försäljningen, enligt marknadschefen Anders Grönberg.
– Vi vill göra något bra för miljön och det är också sådant som kunderna tycker är viktigt, säger han.
Även om den nya lasern varit i bruk sedan i höstas så har företaget väntat med invigningen till ett öppet hus tidigare i veckan. Då fick ett 50-tal anställda och näringslivsrepresentanter fira med jordgubbstårta och pommac.
– Det är kul att få visa upp och bra för de anställdas självförtroende, säger Anders Grönberg.

Marknadschefen Anders Grönberg och platschefen Tomas Mattsson tror att den nya lasern är bra också som konkurrensmedel. "Allt fler frågar efter vad vi gör för miljön", säger marknadschefen.
Marknadschefen Anders Grönberg och platschefen Tomas Mattsson tror att den nya lasern är bra också som konkurrensmedel. “Allt fler frågar efter vad vi gör för miljön”, säger marknadschefen. Foto: Karin Diffner

Adwan Alhesnawi som arbetat i företaget sedan 2015 är mycket glad för den nya lasern.
– Det här är den största förändringen som företaget gjort sedan jag började. Förut luktade det kemikalier och man behövde mycket skyddsutrustning, men nu räcker det med handskar, säger han.
Svetshjälmarna säljs för närvarande till ett 30-tal länder. Planer finns på att utöka marknaden i Kina, delar av Asien och Latinamerika.
– Men den stora marknaden är i Europa och USA och vi måste fortsätta att expandera där, säger Anders Grönberg.
En ny generation hjälmar är på väg ut på marknaden under våren och sommaren. Förutom den nya lasern är annars inget stort på gång under den närmaste tiden.
– Nej, men vi har precis gjort en nyanställning, säger Tomas Mattsson.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS