Nazila och Peter Nyqvist tycker att åldersgränsen på 15 år för att köra A-traktor är bra.
Foto: Maria Karlsson

Högt tryck på mopedkurser

SMEDJEBACKEN. Vecka 14 kan nya ungdomar gå kurs för att få köra A-traktor och moppebil. – Moppekurserna brukar bli fullbokade, efterfrågan har ökat explosionsartat, säger Peter och Nazila Nyqvist på Smedjebackens nya trafikskola.

Sedan 15 år tillbaka driver paret trafikskolan som är den enda i Smedjebacken. Peter arbetade dessutom i företaget i nio år innan de tog över, men de berättar att trafikskolan har funnits ända sedan 1928.
– Den var även först med att erbjuda internatutbildningar och det var på 1950-talet.

De har körkortsutbildningar även för bilar, motorcyklar och lastbilar. Tidigare hade de också mopedutbildningar klass 2. Det innebar utbildningar för att få köra tvåhjulig moped som får köras i max 25 kilometer i timmen. För två år sedan slutade Peter och Nazila att erbjuda den utbildningen för det fanns ingen efterfrågan längre.
Moppekursen de har nu och som det finns en stor efterfrågan på är så kallad klass 1-utbildning. Avklarad utbildning ger rätt att köra A-traktor, även kallad epa, samt mopedbil som även kallas EU-moppe.
– Till en början köpte alla moppebilar, men sedan det blev möjligt att bygga om vanliga bilar till A-traktorer har de ökat massor, berättar Peter.

De som går moppekursen ansöker först om körkortstillstånd. I moppekursen ingår sedan åtta timmar teori och fyra timmar körning på tvåhjulig moped. Kursen avslutas med ett teoriprov vid Trafikverket. Ibland kan föräldrar höra av sig och vill ha hjälp med att deras ungdomar ska få träna i sina A-traktorer.
– Vi tänkte köpa in en moppebil med dubbelkommando för att ungdomarna skulle få övningsköra med oss, men det är inte möjligt att få erbjuda det, enligt lag.

Förslaget från EU-parlamentet om att höja åldern för att få köra A-traktor från 15 år till 16, tror inte Peter och Nazila på.
– Ungdomarna här i Sverige är tillräckligt mogna för att köra, och särskilt här på landsbygden underlättar det för föräldrarna som inte behöver skjutsa, säger Nazila.
– Bara det senaste ett och ett halvt året har ungdomarna blivit mer skötsamma, de trimmar inte eller tar bort spärrar så A-traktorerna går fortare än 30 km/h. Föräldrarna har också blivit bättre på att ta ansvar och besiktningen av A-traktorer har blivit hårdare, tillägger Peter.
Däremot är de tveksamma när det gäller EU:s förslag om att höja den högsta tillåtna hastighetsgränsen till 45 km/h.
– I så fall behövs nog någon mer utbildning, eventuellt mer övningskörning, säger Peter.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS