Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Mio Björklunds, Emy Westergren, Tuva Hjemli och Dennis Widarsson från Hagströmska gymnasiet är den företagsamma fyran i Dry UF.
Foto: Sonny Jonasson

Framtidens företagare på mäktig mässa: “En stark UF-stad”

FALUN. Faluns styrka som UF-stad är manifesterad i stora nummer. Vid en mässa i Bergströms Galleria är inte mindre än 90 unga företag representerade. Lokalt i är på plats och får en taggad lägesrapport från den lokala entreprenörsandan. – Det här är utmärkt träning för att möta folk och potentiella kunder, betonar Ulf Thored som är projektledare vid Ung Företagsamhet i Dalarna.

Det råder muntert sorl och febril aktivitet in till så gott som sista kvadratmeter av gallerians öppna ytor.
Över två våningsplan närvarar hela 90 av Faluns UF-företag för en mässa i Bergströms.

Ulf Thored konstaterar den stora uppslutningen och höga nivån av pigga företag som karakteristisk för Falun.
– Ja, det här är en stark UF-stad. Alla dessa företag körde i gång verksamheten i augusti och de har även jobbat extra hårt med förberedelserna inför den här massan, berättar han.
Eleverna som driver företagen i fråga studerar primärt andra eller tredje året på gymnasiet, och i något företag finns också elever från första ring representerade.
Thored informerar att de unga entreprenörernas pluggmiljö tillhör Hagströmska gymnasiet, Kristinegymnasiet, Drottning Blankas gymnasieskola, Lugnetgymnasiet och Falu Fri.
– Några av företagen var även med och visade upp sig på Stjärngalan häromveckan och kände på den miljön lite, berättar Ulf Thored.

Han avancerar gällande de viktiga erfarenheter som inhämtas i dessa arrangemang.
Där mässor och näringslivets puls ger kunskap och känsla för en företagande verklighet.
– Verkligen. Det här är utmärkt träning för att möta folk och potentiella kunder. Att driva ett UF-företag har stort värde både för det man gör nu och framtida sysselsättningar.
Thored fortsätter:
– Man blir duktig att ta för sig och skapar redan tidigt ett kontaktnät. Man kan på ett positivt sätt bli lite kändis i den lokala företagsfloran, säger han och får medhåll av en tidigare aktiv UF-företagare som även nämner personlig utveckling som viktig merit.
Detta kan resultera i ökad förmåga att hantera företagandets sociala aspekter och att tala inför folk, menar hon.

Ulf Thored, projektledare vid Ung Företagsamhet i Dalarna. Här i mässmiljö tillhörande Bergströms Galleria där hela 90 unga företag nu visat upp sina verksamheter. Foto: Sonny Jonasson

Ett av många unga företag som omsätter detta i praktiken är Dry UF.
Mio Björklunds, Tuva Hjemli, Dennis Widarsson och Emy Westergren redogör skarpt och skolat för sina produkter och dessas funktion.
– Vi säljer en fuktslukare och en spray, berättar Mio Björklunds.

Och utvecklar:
– Fuktslukaren samlar fukt och svett och sprayens fräscha doft hindrar exempelvis svettlukt från att träda fram. Alla i företaget spelar innebandy och hanterar dagligen svettiga kläder och träningsväskor.
– Två av oss är dessutom målvakter och använder därför bland annat knäskydd som lätt blir väldigt svettiga, så vi vet betydelsen av en produkt som den här.
Hagströmska-kvartetten i Dry UF upplyser vidare att såväl spray som fuktslukare kan användas även i andra sorters kläder, väskor, skor och i bilen.

Ulf Thored berömmer företagens digra utbud av produkter och idérikedom.
– Det är en enorm variation. Man kan även se tidstypiska trender som braständare, vilket är mycket poppis. Men överlag råder ett otroligt branschomfång.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,512985" yot yod ap]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS