Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Sidra Abu aun, Elias Borgefors och Linus Hammar på Domarhagsskolan har haft stöd av Läxhjälpen det gångna året. Nu vill även Betiel Yohannes få hjälp av plattformens mentorer.
Foto: Sara Flodin

Fler skolelever kan få läxhjälp

AVESTA/HEDEMORA/SÄTER ❚ Förra året gick 90 elever i Avesta, Hedemora och Säter ut med ofullständiga betyg. Nu finns möjlighet för fler elever att förbättra sina betyg med support från stiftelsen Läxhjälpen, som Södra Dalarnas Sparbank satsar 1 500 000 kronor i.
I Sverige undervisas 1 935 elever på 102 skolor runt om i landet av ”Läxhjälpen”. Några av dessa elever finns i Avesta, Hedemora samt Säter och samarbetet startade 2022. Läxhjälpen är en ideell organisation där universitets- och högskolestuderande finns tillhands för högstadieelever som behöver extra hjälp i skolarbetet. I Avesta, Hedemora och Säter ges hjälpen digitalt. Utefter önskemål kan eleverna sitta i gemensamma ”digitala rum” eller få hjälp enskilt.
Moa Johansson, som bor i Göteborg, är en av Läxhjälpens studenter som undervisar Avestas, Säters och Hedemoras elever. Själv pluggar hon Kognitiv neurovetenskap. “Vi jobbar långsiktigt och samma läxhjälpare arbetar minst en termin. Så eleverna i varje grupp träffar samma läxhjälpare varje gång”, förklarar Cecilia Enquist som är regionchef på läxhjälpen. Foto: Sara Flodin
Elias Borgefors går i årskurs 9 på Domarhagsskolan. Han har nyttjat läxhjälpen runt ett år med träffar på måndagar och onsdagar.
– Det är mest matten som jag har problem med. Jag har jättesvårt för ”lästal”, säger Elias som tycker att han löser själva räkneuppgifterna lätt.
Även Sidra Abu aun tycker att matematiken är en utmaning och att frågeställningarna kan vara kluriga. Sidra har haft läxhjälpen sedan förra året. Efter denna tid har hon förbättrat sina resultat.
– Min lärare säger att jag förbättrat mitt resultat.
Hon tycker att det är roligt att studera.
– Desto bättre jag blir, desto roligare är det, förklarar hon.
Hennes vän Betiel Yohannes i årskurs 7 ska precis börja i projektet.
– Jag tror det kommer hjälpa mig och förbättra mina betyg, säger hon.
De flesta som börjar med läxhjälpen är högstadieelever som har eller riskerar att inte få godkänt i något av kärnämnena.
– Av dessa steppar 79 procent över och klarar sig. Det är ett jättefint resultat, tycker Cecilia Enquist som är regionchef på Läxhjälpen.
Sidra Abu aun lärare säger att hon har ökat sina betyg med den extra insatsen och nu vill även Betiel Yohannes ta chansen till detsamma. Foto: Sara Flodin
Förra året gick 90 elever ut med ofullständiga betyg i Säter, Avesta och Hedemora.
– Vi hoppas, med hjälp av våra läxhjälpare, att vi kan stötta upp så att alla ska klara grundskolan kunna söka till den gymnasielinje de vill gå, säger Cecilia.
Domarhagsskolans biträdande rektor Kajsa Orre Engvall är den som ansvarar för att de elever som kan dra nytta av läxhjälpen får ta del av insatsen.
– Vi hör med elevernas mentorer för att ta reda på vilka elever som vi tror skulle göra detta bra. Vilka som behöver hjälp och som kommer lägga ner det jobbet som krävs. Vi frågar och detta är ett erbjudande.
Tolv elever nyttjar i dagsläget läxhjälpen på Domarhagsskolan.
– När vi har något avhopp försöker vi få med någon ny för vi vill fylla de här platserna.
Kajsa ser läxhjälpen som ett bra komplement till skolans egen läxhjälp och uppmanar den som blir erbjuden läxhjälpen att ta den chansen.
– Vi har även tid för läxhjälp för andra elever efter skoldagen och även extra matte för de som behöver. Vissa elever tycker att det är lättare att få hjälp när någon sitter bredvid rent fysiskt och att det kan vara svårare digitalt.
Den som är intresserad av att hoppa på projektet har nu möjlighet till detta eftersom de nu finns plats för ytterligare 20 elever att ta del av hjälpen.
– Av olika skäl är det svårt att nå ut till alla föräldrar och vi har flera platser lediga. Nu fördelar vi dessa utefter behov, oberoende av i vilken kommun som eleven går i, förtydligar Therese.
Kajsa, skolans biträdande rektor, tror att fler elever har behov av hjälpen men förstår även att hobbys och fritidsaktiviteter kan hindra dem från att hinna med åtagandet.
– I vissa fall har vi varit flexibla och låtit elever vara med endast en dag i stället för två dagar för att de inte ska behöva sluta med en aktivitet för att hinna delta i läxhjälpen.
Hon tror att många eleverna behöver denna extra hjälp inför prövningar, alltså prov eller till exempel inlämningsuppgifter.
Antalet behöriga lärare har sjunkit 15,5 procent på Domarhagsskolan det senaste läsåret, från 58,8 till 43,3 procent, enligt Sveriges Lärare. Cirka 37 lärare arbetar på skolan.
– Vi har i nuläget fyra lärare som är behöriga, men som däremot inte har hämtat ut sin legitimation. Dessutom har vi också fått in två med legitimation under våren där vi tidigare haft obehöriga, förklarar Kajsa, som dock håller med om att det är svårt att få tag på behörig personal.
– Ja, det är ett bekymmer, säger Kajsa, men hon tror inte att detta är en orsak till att läxhjälpen behövs.
– Det finns obehöriga lärare som är duktiga, men det är klart att vi vill ha behöriga och duktiga lärare, så är det ju.

Södra Dalarnas Sparbank stöttar stiftelsen “Läxhjälpen” med 1 500 000 kronor. Therese Oljans Backlin, som är marknadsansvarig på Södra Dalarnas Sparbank, träffade Cecilia Enquist, som är regionchef på Läxhjälpen, förra veckan. Foto: Sara Flodin
Fram till juni 2025 finns chans för elever att ta del av denna extra resurs.
– Vi hoppas att det kommer bli en förlängning efter detta, men kör inledningsvis tre år, förklarar Therese Oljans Backlin som är marknadsansvarig på Södra Dalarnas Sparbank.
FAKTA Läxhjälp:
Totalt 90 elever lämnade årskurs nio med ofullständiga betyg:
❚ 37 i Avesta.
❚ 36 i Hedemora.
❚ 17 i Säter.
Dessa högstadieskolor har tillgång till Läxhjälpen:
❚ Säters kommun: Klockarskolan.
❚ Avesta kommun: Johan Olovskolan, Åvestadalsskolan och Domarhagsskolan.
❚ Hedemora: Vasaskolan, Olympica och Annaskolan.
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!