Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Nicklas Karlsson, trafik- och markchef vid Falu kommun. “Vi ser ett behov av att anpassa oss till andra typer av vintrar och tittar även på andra tänkbara metoder för halkbekämpning”, konstaterar han.
Foto: Sonny Jonasson

Faluns trafik- och markchef om tuffa vintersäsonger

FALUN. 8 000 ton sand, grus och stenflis forslas nu bort från Faluns gator. Dagsläget utgör ett intensivt skede mellan sista vinterfas och tidigt vårfokus. Detta efter en årstid som bjudit gott om utmaningar gällande halkbekämpning. – Vi utvärderar och tittar på tänkbara metoder för att anpassa oss till dessa sorters vintrar, berättar Nicklas Karlsson som är trafik- och markchef vid kommunens miljö- och samhällsbyggnadsförvaltning.

Det råder bråda dagar för kommunens kompetenser kopplade till uppdrag inom trafik och mark.
En i väderlek påtagligt omväxlande vinter är en utmaning som axlas på både strategisk och praktisk nivå.
Nicklas Karlsson ger en initierad lägesrapport i det senaste halvårets tvekamp mot en nyckfull moder natur.

Och redogör även för breddade och delvis nya sätt att ta sig an uppgiften att halkbekämpa och hålla vägar framkomliga.
– Just de här isvintrarna skapar så otroligt mycket halka. När det ofta och på kort tid slår om från väldigt kallt till betydligt varmare försvåras det hela, säger Karlsson.
Han åskådliggör hur gruset motverkar halka när det landat ovanpå isen, men vid varmare temperatur sjunker gruset ned och får mindre effekt vid ytskiktet.
Nicklas uppskattar vinterns mängd av halkbekämpningsmedel som större än vad som kan anses vara ordinarie åtgång, och detta för andra året i rad.
– Vi har haft två liknande vintrar på så vis, och när vi som nu befinner oss mellan två säsonger utvärderar vi alltid vad som funkat bra och vad som kan göras bättre.

Nicklas Karlsson förklarar utmaningarna i att bekämpa de riktigt tuffa islagren som bildas på vägarna vintertid. “För att få bort isen måste vi gå in med tyngre maskiner”, säger han. Foto: Sonny Jonasson

Han fortsätter:
– Bland annat kan vi nu se ett behov av att anpassa oss till den här andra typen av vinter som nu är ett faktum. Vi analyserar och tittar även närmare på andra tänkbara metoder att nyttja för halkbekämpning. Klimatförändringarna är något som märks ganska tydligt i vårt uppdrag, konstaterar han om de hastigt föränderliga förutsättningarna.
Karlsson meddelar att man från Falu kommuns sida anser att kontrakterade entreprenörer svarat för goda insatser i att hantera en för yrkeskåren hård vinter.
– Absolut, de har jobbat hårt och gjort det bra. Upplever också att informationsflödet och dialogen mellan samtliga inblandade snabbats upp och nu funkar bättre.

Han utvecklar i ämnet:
– Vi har två digitala system som stärker oss. Ett bristrapporteringssystem och ett uppföljningssystem. Via dessa nås vi av entreprenörernas loggade gps-position och medborgarnas felanmälningar och kan på ett bra sätt få vetskap om vi varit på rätt plats och vid rätt tidpunkt.
– Dessa system har förarna av våra halkbekämpningsfordon i sina telefoner. Det har kortat ledtiderna i arbetet betänkligt, vilket är positivt, säger Nicklas.

“Det här är system som förarna av våra halkbekämpningsfordon har i sina telefoner, vilket har kortat ledtiderna i arbetet betänkligt”, säger Nicklas Karlsson om digitala tillgångar i snösvängen. Foto: Sonny Jonasson

Vinterns väderlynne har vid flera tillfällen bland annat skapat en allt annat än välvillig isskorpa som bjuder maskineriet hårt motstånd.
I syfte att betvinga denna krävs att man kliver på med tyngre taktik, vilket i sin tur kan ge andra konsekvenser.
– Ja, när man bekämpar dessa islager kan man tyvärr även få problemet att slitlagret på vägarna skadas.
– För att få bort isen måste vi gå in med tyngre maskiner. Dessutom är konstruktionen på exempelvis gång- och cykelbanor främst anpassat för våra lättare arbetsfordon.
Karlsson upplyser att faktorer som dessa ingår i det material man nu utvärderar.
– Ja, problematik som detta och samtliga erfarenheter vi får med oss är sådant vi nu analyserar och utvärderar konsekvenserna av.
– Målet är att finna eventuella brister och söka nya metoder i att göra ett så gott jobb som möjligt.

Trafik- och markchefen konstaterar att man för Falun överlag nu spikar sista detaljerna kring vilka vägar som ska få vilka åtgärder i vår och sommar.
– Utifrån de brister vi fått inrapporterade och registrerat så skapas en underhållsplan. Inledande arbeten med vägar i centrala Falun drar i gång nu i slutet av april, avrundar Nicklas Karlsson.

Falu kommun är nu inbegripna med bortforsling av 8 000 ton material som nyttjats till halkbekämpning den gångna vintern. Foto: Sonny Jonason

Fakta – gatusopning i Falun
▪ Sammantaget 8 000 ton halkbekämpningsmaterial spreds den gångna vintern ut på Faluns gator
▪ Nyligen påbörjades årets upptagning av sand, grus och stenflis
▪ Upptagningen kan om så behövs pågå till och med den 31 maj
▪ För ändamålet har kommunen 6 nya sopmaskiner, två blåsare och en lastbil
▪ Allt material som sopas upp renas för att återanvändas som halkbekämpningsmaterial nästa år
▪ Trottoaren utanför huset sopar man som fastighetsägare själv

I tur och ordning
Falu kommun informerar att gatorna sopas stadsdel för stadsdel i bestämd ordning, och att man då även sopar gång- och cykel­vägar samt närliggande områden.
Stadsdelarna sopas i följande ordning:
▪ Centrum
▪ Haraldsbo, Hälsinggården, Hälsingberg
▪ Källviken, Främby, och Kvarnberget
▪ Hosjö
▪ Britsarvet, Lustigknopp, Haga
▪ Gamla berget, Varggården, Stennäset, Slätta

Felanmälan
Om du upplever fel eller brister i upptagningen efter den 31 maj kan en felanmälan göras via falun.se till kommunens trafik- och markavdelning.
(Källa: Falu kommun)

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,436292" floating="3" ap mute pl=988 nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS