ANNONS

Lars-Åke Dickfors har drivit sin träningsanläggning i över tio år och han lever som han lär, det vill säga att våga bli trött.
Foto: Rose-Marie Eriksson

“Det handlar om planering och individuell träning”

AVESTA Många har nog avgett ett nyårslöfte som handlar om att börja träna och ta hand om sin kropp. Något som brukar märkas på gymmen så här på årets första månad. Lars-Åke Dickfors i Avesta driver en träningsanläggning där både rehab och gym ingår och hans råd är att planera och verkligen fundera på varför man vill börja träna.

En del av utrustningen inför Jubileumsvasan.
Foto: Privat
Lars-Åke Dickfors har nya utmaningar som väntar och den 12 februari stakar han ut i Jubileumsvasan. “Skidorna i bakgrunden hade kunnat funka om pjäxorna passat, men nu har jag fixat utrustning”, säger han.
– Jag inleder alltid med ett individuellt samtal och frågar varför de kommer just till mig. Sen gör vi en grov plan utifrån mål och vad personen vill uppnå med träningen, säger han.

Det är gott om plats för träning och rehab i den cirka 250 kvadratmeter stora lokalen där Lars-Åke Dickfors haft verksamhet i drygt tio år. Men för Lars-Åke handlar det inte om ett regelrätt gym utan om förebyggande träning för både den otränade och den aktiva.
– Den röda tråden är gruppträning där det är lättare att kunna prova på och testa övningar. Då ser vi vad man kan behöva i ett individuellt program. Passen är lite som individuell träning men genomförs i grupp och vi instruktörer ser till att alla gör rätt rörelse.
Lars-Åke Dickfors konstaterar att idag är det så mycket trender som styr och det är stort fokus på utrustning.
– Idag har intresset för padel exploderat och antalet patienter med överbelastningsproblem har ökat hos mig.
Han påpekar att på gymmet är det lugnt och trivsamt utan krav på att du måste vara eller se ut på ett visst sätt.
– Gymmet erbjuder det mesta men behöver kunderna komma igång på ett lätt sätt utan att skapa överbelastning så behövs inte ytterligheterna i träningsvärlden. Själv är jag ingen gymmänniska utan jag försöker avdramatisera det hela för det handlar alltid om individuell träning efter varje persons behov. Det bästa jag vet är att hjälpa andra och se dem lyckas.

Hur många kommer hit och tränar?
– Det är svårt att säga men det kanske är 100 personer som kommer och går här. Det är alla åldrar från tonåringar till pensionärer och de verkar trivas. De som lämnar vill kanske utvecklas mer och det ser jag bara som positivt. Då har vederbörande kommit igång och tar mer eget ansvar över sin träning.
Lars-Åke berättar att om inte kunden vill starta med gruppträning går han igenom en bas som alla kan följa.
– Egentligen räcker det med få övningar som är lätta att utföra. Om du exempelvis reser dig upp och ner från en stol med hantlar i händerna ett antal gånger blir du stark i ben, lår och rumpa. Samtidigt får du en pulsökning och därigenom bättre kondition.

Lars-Åke Dickfors har arbetat med träning, utbildning och rehabilitering under 35 år. Det har varit inom landsting, kommun och tillsammans med en privat sjukgymnast.
– Jag började att jobba 1980 på en ortopedavdelning. Det kändes häftigt att få en 90-åring att klara av trapporna och att han kunde åka hem i stället för att hamna på ett äldreboende.
Under tio år ingick Lars-Åke i ett hälsoteam på Avesta kommun där han bland annat jobbade med förebyggande verksamhet. Den samlade erfarenheten och kunskapen tog han med sig när han startade Diccfors Consult träning och behandling.
– Nu har jag haft egen verksamhet i över tio år och jag hjälper många men absolut inte alla. De som inte har drivet har svårare att fixa det. Man är kanske är trött, har ont och upplever en brant uppförsbacke och då är det mycket svårt att orka ta eget ansvar, säger han och fortsätter:
– Men det är konstigt hur vi alla är egentligen. Vi klagar, vill inte, orkar inte, men när läkaren betonar att du har en åkomma som är allvarlig, eller en röntgen som inte är vacker, då blir man rädd och känner att nu måste det hända något. Idag är man antingen hyperaktiv med någon sport eller så gör man ingenting och de som inte gör något alls blir bara yngre och yngre. Det är jobbigt att planera in tid för träning och vi är bra på att planera för andra men inte för oss själva.

Pandemin har ändå fört med sig att många hittat träningen och Lars-Åke berättar att han ser många som är ute och går, åker skidor med mera.
– Fler har blivit medvetna om vikten av att hålla sig i form. Däremot har antalet personer som tränar på gymmet gått ner. En annan negativ effekt av pandemin är att allt fler har problem med svår smärta samtidigt som det är långa väntertider till vården och hjälpen är bristfällig.
Förutom pandemin är Lars-Åkes egen kropp en utmaning. Hans rygg har varit helt slut på grund av flera diskbråck men i stället för piller så tränar han varje dag. Det har gjort att han har lyckats bygga upp ryggen i hyfsat skick och han har även sluppit sjukskrivning.
– Jag är löpare i botten men tvingades att sluta efter inrådan från läkare. “Lägg ner löpningen, om du inte vill hamna i rullstol”. Det gjorde att jag började planera in rätt aktiviteter för att må bra. Långa sträckor med skidstavar gjorde att kroppen kom tillbaka och en steloperation kunde skjutas på framtiden, säger han och tillägger:
– Under de här två pandemiåren har jag gått 500 mil och kroppen mår bra trots ständig värk.

Hur tror du dina skador har uppstått?
– Vem som helst kan drabbas av diskbråck men för min del tror jag att en nattorientering 1997 kan vara en orsak. Då hoppade jag ner från en klippa och jag misstänker att det var då jag fick kotkompressioner.
På frågan vad som driver honom till alla dessa träningstimmar blir svaret:
– Det är underbart skönt att ha en hög kapacitet och orka mycket. Vi lever bara en gång och då gäller det att orka med allt man vill göra. Sitta i soffan är inte min grej.
Lars-Åke Dickfors har tränat hela livet och han började åka skidor som femåring. Idag är han 60 år och han har bland annat avverkat 28 Vasalopp, flera maratonlopp, Vätternrundor med mera. Listan kan göras lång och snart kan han lägga till ytterligare en bedrift, nämligen Jubileumsvasan den 12 februari. Ett lopp som delvis genomförs i obanad terräng.
– Jag har skaffat skidor från 1895 och de är 2,77 meter långa, har remmar i stället för bindningar och så näbbskor. Jag har åkt sju mil med utrustningen och det är sjukt jobbigt. Det kommer helt klart att bli en utmaning. Men det är ju ingen tävling utan ett individuellt lopp och det är jag och Jonas Ekeberg som åker från Avesta.

Hur mycket tränar du inför loppet?
– Den här vintern har jag åkt 90 mil på skidor så jag är förberedd. Jag har husvagn i Mora och nyligen åkte jag tre mil på de gamla skidorna men det kändes som nio mil.
Skidloppet på 90 kilometer startar vid Olnispagården i Sälen och de tre kontrollerna Mångsbodarna, Evertsberg och Oxberg passeras på vägen ner mot målet vid Gustav Vasa-statyn i Mora. Underlaget kommer bland annat att bestå av packad snö på skogsvägar och stigar. Vissa sträckor kommer att vara uppkörda med häst och släde. Det blir tidsenlig mat och dryck som bröd, ägg, buljong och mjölk. I Evertsberg får deltagarna hjälp att valla med tjära.
– Det här gör man ju bara en gång i livet så det kommer att bli en minnesvärd erfarenhet, säger Lars-Åke Dickfors och ler.

Facebook

ANNONS

ANNONS