Torbjörn Norgren och Lennart Karlsson är nöjda med att äntligen få bjuda in till Myrergsrallyt i sin ursprungliga form, det vill säga lördagen före midsommar som blir den 18 juni.
Foto: Rose-Marie Eriksson

“Det är mycket planering bakom arrangemanget” Extra festligt när Myrbergsrallyt firar 30 år

NORBERG I år firar Myrbergsrallyt 30 år och det firas med pompa, ståt och traditionellt upplägg. Lennart Karlsson och Torbjörn Norgren är redo för en veteranrunda och en publikfest.

En fin Volvo LV 105, 1947 års modell.
Foto: Pär Norgren/Myrbergsrallyt
Jan Brusling och Per Georgsson från Fagersta i en gammal Ford.
Foto: Ronnie Bergström/Myrbergsrallyt
Långväga deltagare från Umeå i en Morgan Plus 4, 1986 års modell.
Foto: Jörgen Hjerpe/Myrbergsrallyt
– Nu är vi tillbaka till tidigare upplägg med start lördagen före midsommar, den 18 juni, och det blir korv och fika vid hembygdsgården, säger Torbjörn Norgren.
Lennart Karlsson är grundaren och den som varit engagerad i Myrbergsrallyt sedan start och Torbjörn Norgren är tävlingsledare sedan sju år tillbaka.
– Det är Myrbergs verkstadssällskap som håller i det här och allt började 1992 med Dalahästrundan som det hette då, säger Lennart Karlsson.
– Då var det 35 deltagare, senast hade vi 140 startande fordon, tillägger Torbjörn Norgren.
Veteranrundan är öppen för alla former av fordon, bland annat motorcyklar, bilar och lastbilar av äldre modell. En kavalkad av veteranbilar brukar rulla fram under Myrbergsrallyt som startar vid Myrbergs verkstad vid hembygdsföreningens område i Karlberg.

Evenemanget kräver sin organisation och totalt blir det runt 40 funktionärer som kommer att jobba.
– Ja, det är mycket jobb och planering bakom arrangemanget, kontroller ska rekas liksom bana med mera, säger Torbjörn Norgren.
Ett problem att skicka inbjudan till alla tidigare deltagare. Portot är dyrt och skulle arrangören skicka ut brev till de 260 personer som varit med de senaste åren skulle det kosta flera tusen.
– Nu försöker vi hitta mejladresser. Mikael Eriksson från Hedemora är banläggare och han har ett otroligt register vi kan använda oss av, men det är ändå risk att vi missar flera av tidigare deltagare. Därför uppmanar vi intresserade att anmäla sig till rallyt på vår hemsida, säger Torbjörn Norgren.

I år körs en sträcka på totalt åtta mil uppdelat i två etapper.
– Första sträckan är på sex mil och vid Karbenning kyrka håller Café Amanda öppet där fikagäster kan sitta och kolla in bilarna, säger Torbjörn Norgren.
Sen går det vidare till Ängelsbergs bruk och vidare till Beauty Town Cruisers i Folkets park i Fagersta. Där blir det kontroll och kaffeservering för publiken. Därefter fortsätter fordonen till Semla slussar för lunchuppehåll och avslutar på torget i Norberg och det blir cirka sex mil.
Etapp 2 går från Norbergs torg till Abrahamsgården sen till Bålsjö flygfält och Kärrgruvans Folkets park. Sista svängen är runt två mil, en rundtur i Norbergs ytterkant.

– Mobiltelefonen är bannlyst och den som försöker googla fram kontrollen diskas, säger Torbjörn.
En nyhet i år är att man bara kan få max fem poäng på varje kontroll. Det blir pris till de fem första och i år blir det även två extra pris.
– Vi har utlottningspris på de som går i mål. Allt körs i en klass, tidigare har vi separerat bilar och motorcyklar men inte i år, säger Torbjörn.
För tre år sedan var kommunalrådet Johanna Odö med som kartläsare och i årets upplaga gör hon comeback.
– Hon åker med Japen Söderkvist med rötter i Norberg men som numer bor i Göteborg. Han kommer med flera fordon och motorcyklar.
Torbjörn Norgren berättar att de har begärt tillstånd av polisen för att stänga av torget och det brukar inte vara något problem.
– Automobilhistoriska klubben kommer med ett antal fordon från Stockholm. Det är landets äldsta veteranbilklubb så det är lite kul att de är med, säger Torbjörn Norgren.

I övrigt rullar verksamheten på som sig bör för Myrbergs verkstadssällskap. Grillkvällarna vid Myrbergs har kört igång och fortsätter varje måndag fram till sista september. På nationaldagen den 6 juni firades motorhistoriska dagen med en kortege i Norberg och första lördagen i augusti är det dags för Myrbergsträffen. Närmast är det dock ett jubilerande veteranrally som ska rulla ut i Norberg med omnejd.

Historien inleddes tidigt 1900-tal
Det var Frans Albert Myrberg som startade Norbergs första riktiga bilverkstad på Grönvallen. Verkstaden uppfördes 1910-1912 och var förmodligen Amerikainspirerad eftersom Frans Albert hade en bror som bodde där i början av 1900-talet.
1936 tyckte Frans Albert att det var dags för pension och sonen Einar tog över firman tillsammans med Erik Larsson.
Kompanjonskapet varade till 1945 då Einar drog sig ur företaget. Erik fortsatte dock men under namnet Bil & Cykeltjänst.
Erik Larsson avled på högertrafikdagen 3 september 1967 och därmed gick även bilverkstaden i graven.

1989 träffades ett gäng veteranbilsentusiaster vid en plöjningstävling i Avesta med möjlighet att visa upp sina veteranfordon. Där diskuterades om att ha en lokal för samvaro och att meka. Gunnar Nyström, som tidigare jobbat på Myrbergs verkstad, väckte tanken om att eventuellt kunna återuppföra den gamla verkstaden på den ursprungliga platsen. Kommunen ställde sig negativ men Gunnar var ordförande i Norbergs hembygdsförening och ordnade en plats i Karlberg.
Meningen var att återskapa den unika byggnaden och alla företag ställde sig positiva men även andra utanför kommunen ville bidra till insamlingen.
Första mötet hölls 28 november 1989 då styrelse valde och föreningen tog namnet Myrbergs Verkstadssällskap. Våren 1990 sattes spaden i jorden och 24 augusti var det klart för invigning.

Facebook

Populärt på webben

Reporter

Snabblänkar

ANNONS

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS