Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Caroline Norstedt, Nina Jonsson Jenny Wall, Åsa Johansson och Linnea Olsson är några aktörer som vill få fler att utbilda sig till busschaufförer. “Det finns inget stopp för hur många vi behöver”, säger Linnea Olsson som representerar bussbolaget Transdev Nord.
Foto: Karin Diffner

De vill locka fler busschaufförer

DALARNA. Bussbranschen skriker efter förare samtidigt som allt för få vill utbilda sig. Det vill några aktörer nu förändra. Mycket handlar om att ändra bilden av jobbet och den typiske chauffören. – Det är ingen tjock gubbe som är grinig för att han fått gå upp tidigt, säger Nina Jonsson.

Nina Jonsson har själv kört buss i tio år i Falun. Numera jobbar hon på Grönlunds yrkesutbildningar som utbildar just buss- och lastbilschaufförer.
– Men jag skulle kunna återvända till yrket i morgon, säger hon.
Tillsammans med representanter från bussbolagen Keolis, Transdev och arbetsförmedlingen vill utbildningsföretaget nu försöka ändra bilden av yrket.
De anser att det är ett yrke som både kräver fackkunskaper och social kompetens, som har karriärmöjligheter och som man kan ha hela livet eller ta upp då och då.
– Många av våra chaufförer älskar kundservice och det sociala, säger Linnea Olsson på Transdev.
Men alltför stor del av allmänheten har en dålig bild av att köra buss, menar Jenny Wall som är platschef på Grönlunds.
– Ungdomar tycker att det är mycket häftigare att köra lastbil, men sedan efter några år kan de inse att det är ensamt.

51-åriga Ziya Gümüs från Borlänge är en av dem som precis satt sig på skolbänken för att bli busschaufför. “Det verkar vara en bra bransch med många alternativ”, säger Ziya som först vill köra lokaltrafik och sedan kanske turistbuss.

Ett sätt att ändra bilden kan vara genom att lyfta goda exempel på chaufförer i sociala medier. Ett annat är mässor och event som branschen ordnar tillsammans med arbetsförmedlingen.
– Vi ska ha prova på-dagar när man faktiskt får prova på att köra och kan känna: “Wow, vad häftigt!”, säger Jenny Wall.
Många avskräcks också av delade turer, men så ser inte allas verkliga schema ut, enligt Caroline Norstedt som är rekryterare på Keolis.
– Det finns möjlighet att önska andra scheman och jag skulle säga att de flesta som har delade turer vill ha det och gillar det.
Ingångslönen för en busschaufför är i dag 26 780 kronor plus OB-tillägg, enligt kollektivavtal. Och slutlönen är 29 744. Där finns något att göra för att öka jobbets attraktivitet menar Nina Jonsson.
– Det har tagit sig långsamt sedan jag började, men lönen bör absolut ses över, säger hon.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!