Nina Jonsson har själv kört buss i tio år i Falun. Numera jobbar hon på Grönlunds yrkesutbildningar som utbildar just buss- och lastbilschaufförer.
– Men jag skulle kunna återvända till yrket i morgon, säger hon.
Tillsammans med representanter från bussbolagen Keolis, Transdev och arbetsförmedlingen vill utbildningsföretaget nu försöka ändra bilden av yrket.
De anser att det är ett yrke som både kräver fackkunskaper och social kompetens, som har karriärmöjligheter och som man kan ha hela livet eller ta upp då och då.
– Många av våra chaufförer älskar kundservice och det sociala, säger Linnea Olsson på Transdev.
Men alltför stor del av allmänheten har en dålig bild av att köra buss, menar Jenny Wall som är platschef på Grönlunds.
– Ungdomar tycker att det är mycket häftigare att köra lastbil, men sedan efter några år kan de inse att det är ensamt.
Ett sätt att ändra bilden kan vara genom att lyfta goda exempel på chaufförer i sociala medier. Ett annat är mässor och event som branschen ordnar tillsammans med arbetsförmedlingen.
– Vi ska ha prova på-dagar när man faktiskt får prova på att köra och kan känna: “Wow, vad häftigt!”, säger Jenny Wall.
Många avskräcks också av delade turer, men så ser inte allas verkliga schema ut, enligt Caroline Norstedt som är rekryterare på Keolis.
– Det finns möjlighet att önska andra scheman och jag skulle säga att de flesta som har delade turer vill ha det och gillar det.
Ingångslönen för en busschaufför är i dag 26 780 kronor plus OB-tillägg, enligt kollektivavtal. Och slutlönen är 29 744. Där finns något att göra för att öka jobbets attraktivitet menar Nina Jonsson.
– Det har tagit sig långsamt sedan jag började, men lönen bör absolut ses över, säger hon.