Amelia Riikonen, Frida Westlund och Althea Höglund från bygg- och anläggningsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet.
Foto: Lisa Björklund

Dalfolk tycker till om höjd åldersgräns för A-traktor

AVESTA. EU-parlamentet har nyligen röstat för ett förslag om att höja åldersgränsen för att få köra A-traktor, från 15 år till 16 år. Förslaget ska nu förhandlas med EU:s medlemsstater. – Det är dåligt, tycker Amelia, Althea och Frida, som går bygg- och anläggningsprogrammet på Karlfeldtgymnasiet.

För nionde året i rad ökar antalet A-traktorer i Avesta kommun. Det visar siffror från Trafikanalys. I slutet av 2023 fanns 323 A-traktorer registrerade i kommunen, vilket är en ökning med 7 procent sedan 2022.
Enligt förslaget, som en majoritet i EU-parlamentet röstat för, kommer ett B1-körkort med en åldersgräns på 16 år, att krävas för att få köra A-traktor i framtiden.
Frida Westlund, elev på Karlfeldtgymnasiet, tycker att ett sånt beslut gör att A-traktorer blir överflödiga.
– Då skulle det bara vara onödigt att slösa pengar på en Epa, för det blir så nära till att ta ett riktigt körkort, säger hon.

Frida är själv 17 år och kommer inte att drabbas av de nya reglerna, men hon och hennes klasskompisar Althea Höglund och Amelia Riikonen tycker ändå att förslaget är dumt.
– Det påverkar inte mig, jag ska snart ta körkort. Men generellt, om man bor på landet så går det inte direkt bussar så man hade inte kunnat ta sig nånstans och göra saker på samma sätt, säger Amelia Riikonen.

A-tr4aktor.
A-traktorer har blivit vanliga i Avesta och Norberg. Foto: Lisa Björklund

Enligt EU:s förslag skulle B1-körkortet vara ett körkort som ger särskild behörighet för fyrhjuliga fordon, medan AM-körkortet, som i dag gäller för A-traktor, endast skulle gälla för moppar.
Flera svenska riksdagsledamöter har vänt sig emot förslaget.
Bland andra Dalarnas riksdagsledamot, Mathias Bengtsson (KD).
– Det är en besvikelse för alla oss som jobbat för friheten för ungdomar i Dalarna, där A-traktorerna ofta är ett viktigt färdmedel för att ta sig till och från skolan och andra aktiviteter, säger han.

Mathias Bengtsson (KD) i talarstolen.
Mathias Bengtsson (KD) i talarstolen. Foto: Pressbild

I Dalarna har antalet A-traktorer ökat 14 år i rad, och i slutet av 2023 fanns 3 822 A-traktorer registrerade i länet.
Med det stigande antalet A-traktorer har dock antalet trafikolyckor också ökat .
Under åren 2016–2022 inträffade sammanlagt 1118 olyckor med A-traktorer i Sverige, där föraren var 14–20 år. Sju av dem var dödsolyckor, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
För att få bukt med olyckorna har en rad regelförändringar genomförts. Sedan hösten 2023 måste den som färdas i en A-traktor använda bilbälte och antalet passagerare får inte vara högre än antalet platser i fordonet. Sedan december gäller också krav på vinterdäck.

Förslaget om att höja åldersgränsen för att få köra A-traktorer ska nu slutförhandlas i EU:s ministerråd. Förslaget är en del av en uppdateringen av EU:s gemensamma körkortsregler.
– Jag har pratat med infrastrukturministern Andreas Carlson och han är väl medveten om hur viktiga eporna är för Dalarna. Så jag känner mig trygg med att han gör allt han kan i ministerrådet, men det är klart det är ett bakslag när EU-parlamentet tar ett sånt här beslut, avslutar Mathias Bengtsson (KD).

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Reporter

Snabblänkar

ANNONS

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS