Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Butikschefen Peter Jansson betonar en förhoppning att den negativa utvecklingen med ansträngda produktionskedjor och höga matpriser kan bromsas upp och stanna av. “Det är en väldigt speciell tid det här”, konstaterar han om en helhet som påverkar både bönder, butiker och konsumenter.
Foto: Sonny Jonasson

Butikschef om utmaningar för både bransch och kund

FALUN. Prisutvecklingen på mat är ett flitigt diskuterat ämne. Många vanligt förekommande varor i genomsnittliga hushåll är i dag betydligt dyrare än för ett år sedan. Nu lämnar en butikschef lägesrapport om handlarnas situation i det hela. – Det är inte så att vi tjänar mer pengar på det här, det kan jag säga. Snarare tvärtom, på grund av elpriser och andra kostnader som ökat, säger Peter Jansson som är butikschef på City Gross i Falun.

I en undersökning av Statistiska centralbyrån jämförs livsmedelspriser i augusti 2021 med samma varukategori i augusti 2022.
På SCB:s webb visar denna undersökning att prisnivån gällande livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett stigit med 14 procent under denna period.
I samma artikel klargör man även att varorna med störst effekt på dessa ökningar är mjölk, ost och ägg. Sötsaker, läsk och frukt ökar å andra sidan långsammare jämfört med andra livsmedelsprodukter, meddelar statistikmyndigheten.

Produkterna man tittat närmare på i undersökningen är av den typ som handlas av privatpersoner i en matbutik för att konsumeras hemma.
Peter Jansson står i sitt yrke som butikschef på City Gross i daglig direktkontakt med en verklighet som påverkas av ökade prisnivåer.
– Det är en väldigt speciell tid det här, konstaterar han krasst.
– Det är inte så att vi tjänar mer pengar på det här, det kan jag säga. Snarare tvärtom, på grund av elpriser och andra kostnader som ökat.

Jansson fortsätter rörande butikens roll i dagsläget, och understryker att man själva inte höjer priserna mer än nödvändigt.
– Har heller inte uppfattningen att kunderna tror att vi gör det. Min känsla är att våra kunder inte misstror branschen på så sätt, utan jag tycker nog att de flesta tvärtom visar förståelse. Folk är generellt så pass insatta i ämnen som inflationen och världsläget som nu råder.
I likhet med SCB:s ovan nämnda statistik ser han mejeriprodukter som ett varusegment där ökningarna är påtagliga.
– De har generellt ökat väldigt mycket, och många av dessa är inhemska produkter. Bönderna är även de hårt drabbade, betonar Peter Jansson prövningarna för produktionskedjans flera olika led.

“Nu tittar man mer i flygbladet och köper fler varor på extrapris”, berättar City Gross i Faluns butikschef Peter Jansson om ett delvis förändrat konsumentagerande i butiken. Foto: Sonny Jonasson

Han utvecklar i ämnet:
– Transporterna är en tung faktor, då dieseln nu är bra många procent dyrare än tidigare, och en lastbil kan dra rätt mycket diesel. Dessutom kräver vissa av böndernas processer mycket värme och slukar ström.
Butikschefen uppger att han noterade Ukrainakrigets tydliga effekter på livsmedelsbranschen kring maj-juni i år.
Han förklarar vidare att hela livsmedelsflödet påverkas av de höjda omkostnaderna för bland annat el, energi och drivmedel.
Konsekvenserna drabbar därför såväl matproducent som handlare och konsument.
– Ja, och när inköpspriser ökar, ökar även priserna i butikerna.

Ser du behov av något slags ekonomiska åtgärder och stödinsatser?
– Det skulle kunna vara positivt, men kanske inte att detta ska riktas till oss butiker. Snarare skulle jag hellre se ett stöd till bönderna.
– Billigare diesel för bönder och transportföretag, exempelvis.
Peter redogör för hur den stora butiken på Tallenområdet i Falun hanterar utmaningar i fråga om el- och energinyttjande.
– Vi får i stort sett tänka som vilket hushåll som helst. När och var vi släcker lampor, att vi har rätt antal kyldiskar i gång och så vidare. Vi måste ha full drift dagtid, men vi måste också titta på våra omkostnader, säger han och inflikar att bageriets ugnar är en av verksamhetens mer energikrävande stationer.
– Som butikskedja kikar vi därför mycket på vad vi kan göra för att minska vår energiförbrukning.

Peter Jansson, butikschef vid City Gross i Falun. Foto: Sonny Jonasson

City Gross i Falun är sedan en tid tillbaka även i full färd med en rejäl ombyggnation av butikens innanmäte. Denna innebär i Peters mening en till stor del ny butik, och han bedömer att projektet ska vara till 90 procent klart kring juletid.
I en kundnära betraktelse märks tecken på ett delvis förändrat mönster i val av varor, upplyser butikschefen.
– Kunden styrs av förståeliga skäl ofta av en vilja att köpa billigare produkter, vilket från vårt håll märks genom att kampanjdelen ökar.
– Nu tittar man mer i flygbladet och köper fler varor på extrapris, vilket kan ses tydligt om vi har extrapris på exempelvis köttfärs. Och ska man ha pasta köper man kanske av märket Budget i stället för Barilla, utvecklar han med direkta varuexempel och nämner en viss utmaning för butiken i detta då man har snävare ekonomiska marginaler på kampanjprodukter.

Som helhet och från ditt perspektiv – vad önskar man i dagsläget ska ske i allt detta?
– Att det någonstans bromsas upp. Och det är ju inte bara matpriserna som drabbar folk nu, utan även höjda räntor och höga priser på drivmedel.
– Att den här negativa utvecklingen kan stanna av lite. Det är väl det man hoppas på, säger Peter Jansson.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,468734" yot yod ap]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS