Byggarbetet påbörjades i höstas och mataffären är nu 370 kvadratmeter större än tidigare.
Peter Bergvall menar att det varit för trångt i butiken tidigare, dels på grund av att den nya tekniken tar plats, men också för att kunderna blivit fler.
– Kundantalet har gått från 600 till 1 200 per dag, det blir trångt. Vår omsättning har ökat från 40 till 80 miljoner kronor, säger han.
Helt klar beräknas ombyggnaden vara den 20 mars. Kvar återstår en del ”finlir” både utvändigt och invändigt. Till exempel ska det som är rött och vitt i butiken bytas ut mot en mer rustik färg, nämligen ekfärg. Utvändigt ska företag som levererar närproducerad mat uppmärksammas.
– Till sommaren när det blir varmt och skönt kommer vi marknadsföra våra lokala leverantörer mot kunder på utsidan. Till exempel det att vi bara har svenskt kött. Det har vi haft i 14 år nu och det fortsätter vi med.
Kommer ni att kunna sänka priserna på något?
– Vi följer med och försöker hålla en bra prisnivå. Vi har alltid haft bra priser på kött till exempel, men det är mycket som påverkar prisbilden, vi har knappare marginaler nu än för två år sen.
Enligt Peter Bergvall beror de ökande matpriserna till stor del på att priserna på el och bränsle stigit.
– Vi ska äta lokalproducerad mat från Sverige och då får inte politikerna skatta ihjäl våra bönder. Allt fördyrar.
Vart priserna på mat landar i framtiden återstår att se. Klart är i alla fall att Hemköp Skogsbo har fått en större yta för kunderna att röra sig på.
– Vi vill kunna vara en social knutpunkt också. Och så vill vi kunna köpa på oss klipp, reavaror. Vi har inte kunnat tillgodogöra oss det för att det varit för trångt. Men vi vill inte bli för stora heller. Vi vill att en person ska orka hela varvet runt i butiken, avslutar Peter Bergvall.