Att köra båt på Dalälven genom Avesta kan innebära fara eftersom det är lätt att köra på grund och förstöra båtens propeller, drev och skrov.
– Jag har kört sönder alla de grejerna, erkänner Patrik Norman från båtklubben och lägger till att de flesta som äger en båt har gjort det.
– Det innebär en hel del problem, kostnader och försäkringsbolagen får betala ut massvis med pengar, förklarar Patrik och lägger till att ett 20-tal olyckor brukar ske varje sommar bara vid ”ökroken”.
– Vi tänkte att vi skulle göra något åt det och märka upp älven.
Till en början funderade gänget på att köpa tjänsten av något företag.
– Men det skulle kosta en halv miljon att få hit en firma, sedan skulle de dessutom ha betalt för jobbet, berättar projektledaren Patrik Norman som tänkte ”hur svårt kan det vara?”.
Åtta personer i klubben har hjälpt till i projektet, men till en början visste ingen av dem hur det går till att sätta ut ett sjömärke. Medlemmarna upptäckte dock att det var både dyrt och svårt.
– Vi sträckte först ut en hand till kommunen som bistod oss med 125 000 kronor och vi var överlyckliga över det kan jag berätta nu i efterhand, säger Patrik och skrattar.
När gänget började handla det som behövdes insåg de att 125 000 inte räckte så långt i sammanhanget. I sista sekund skrev Patrik en ansökan till Södra Dalarnas Sparbank som sammanlagt bidrar med 150 000 kronor under tre år.
Trots att många påtalade att sjömärkena inte skulle gå att förankra i botten körde gruppen på.
– Vi har tagit förarbevis och kontaktade Sjöfartsverket för att ta reda på vad som gäller och fick reda på att det är tillåtet att märka insjöar och älvar utan ett skriftligt tillstånd av Transportstyrelsen.
Förra året sattes 20 sjömärken ut och alla utom ett sitter kvar efter den gångna vintern. Material till ytterligare 32 sjömärken är inhandlade.
Klubben har gjort egna sjökort och digitala sjökort kan uppdateras manuellt via Garmin.
– Vi tog kontakt med Garmin som tillverkar digitala ekolod. De blev intresserade och har lagt med sjömärkena på riktiga sjökort.
Nu hoppas Patrik att klubben ska hinna förankra 30 sjömärken denna säsong och att Avesta kommun ska bidra med ytterligare någon summa. Utsättningen av sjömärkena sker i tre etapper och projektledarna planerar att de ska vara helt klara inför vintern 2024.
– Vi har kompletterat med fler än de som sjökortet innehåller.
Therese Oljans Backlin, som är marknadsansvarig på Södra Dalarnas Sparbank, hoppas att fler turister ska våga sig ut på älven och ge en god effekt på kommunen i övrigt.
”Säker farled Dalälven Avesta”
Personer som ingår i gruppen: Andreas Wallin, Christer Tryggvesson, Jack Hugo Daniels, Jonas Andersson, Kalle Savinainen, Mats Olsson, Patrik Norman och Tero Savinainen.
Dessa bidrar med pengar till sjömärken:
Avesta kommun: 195 000 kronor.
Södra Dalarnas Sparbank: 150 000 kronor.
Båtklubben: 40 000 kronor.
Sjömärken
Sjömärken används för att märka ut farleden på sjön med en röd och en grön pinne. Kör båten mellan dem för att undvika att åka på ett grund. Från havet in mot landet ska röd pinne vara på babord, vänster sida, och grön på styrbord.