Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Veronica Hedenström och Karin Broström Brandt vill nå ut till föräldrar till alla “hemmakämpare”, som sitter på hemmaplan och kämpar med skolan, och ge dem de tips som de själva samlat på sig. Foto: Sara Flodin
Foto: Sara Flodin

Vill hjälpa föräldrar till “hemmakämpare”

NORBERG z Karin Broström Brandt och Veronica Hedenström har startat ett forum för föräldrar med barn som kämpar med skolan. – Vi har egna erfarenheter av det och att man känner sig ensam ibland, förklarar Karin som startat Facebookgruppen “Föräldrar till hemmakämpare i Norberg”.

Eftersom Karin och Veronica inte gillar begreppet “hemmasittare” bestämde de att Facebookgruppen skulle döpas till “Föräldrar till hemmakämpare i Norberg”. Ett 15-tal personer har redan anslutit till Facebookgruppen.

 

Karin Broström Brandt har startat Facebookgruppen “Föräldrar till hemmakämpare i Norberg”. Foto: Sara Flodin

– Det är väldigt många som har behov av stöd och hjälp att klara sin skolgång, förklarar Karin som vill delge sina kunskaper till andra föräldrar som är i samma situation.
Hon kan nu se tillbaka på kampen och inser att hon haft brist på kunskap om hur hon skulle stötta sitt barn.
– Då hade jag själv behövt det här stödet. Jag kände mig väldigt ensam, säger Karin som på senare tid fått stöttning av Veronica.
– Den som inte upplevt situationen kan inte förstå vad det är man går igenom som förälder och man kan naturligtvis inte diskutera det med sina barn, säger Veronica.
– Jag brukar använda ordet kamp. Man får kämpa väldigt mycket för att få stöd och hjälp från skolan och för att motivera sitt barn att gå till skolan, fyller Karin i.
Båda två säger att de kämpat hårt med att motivera sina barn.
– Det är fortfarande en kamp, jag får inte mitt barn till skolan, förklarar Veronica som har fyra barn, varav två är vuxna och två är tonåringar.
– Jag har “normalbegåvade” barn men som ändå inte orkar hänga med i måluppfyllelserna. Båda mina tonårsbarn upplever att det är jobbigt med skolan. De är stressade och gick in i väggen när de gick i årskurs åtta.

Både Veronica och Karin har känt att de är dåliga föräldrar. “Vad hade vi kunnat göra annorlunda”, undrar Veronica. Nu stöttar de varandra och vill visa föräldrar som kämpar att de inte är ensamma. Foto: Sara Flodin 

Veronica tycker att hon haft tur eftersom hennes son går på Kornettgatan.
– På Kornettgatan finns superbra pedagoger. Det är lugn och ro och undervisningen är individuellt anpassad för varje barn.
– Det är en helt annan miljö. Barnen slipper gå till en skolmiljö och gruppen är liten, förklarar Karin.
– Om inte den möjligheten hade funnits hade ett av mina barn varit en “hemmakämpare”, tror Veronica.
Även “Studion” finns på skolan, samt “Oasen” på lågstadiet, vilket är mindre studiegrupper.
– Det finns ett stort behov av de här grupperna och jag tror att det är fler som behöver stödet, säger Karin som påtalar att många barn har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).
Veronica är orolig att kommunens svagare ekonomi hotar Kornettgatan.
– Jag är rädd att de drar in de speciella resurser som finns.

Veronica säger att hennes barn haft svårt för det hårda klimat som nu råder. Hon har tänkt mycket på hur hon kan öka självkänslan hos sina barn samtidigt som alla möten med skolan och utredningar pågått. När Veronica ser tillbaka tycker hon att hon fått ett bra stöd från skolan och även Karin är ganska nöjd med skolans insats, men hennes erfarenhet är att det ofta tar tid för skolan att fånga upp elever med svårigheter.
– Man får be om hjälp, den kommer inte till en. Min dotter var hemma hela höst- och vårterminen i nian utan att det hände något från skolans håll, berättar Karin och att hon själv fick föreslå ett möte och att tiden gick innan något konkret hände.
De tycker att barnen ska fångas upp redan i förskolan och att övergångarna mellan de olika stadierna är viktig. Veronicas son “kraschade” vid övergången till högstadiet. För Karins son kom svårigheterna redan i mellanstadiet.
– Han hade en turbulent tid i lågstadiet och när han väl kom till mellanstadiet fick han mycket svår ångest och problem med att vara i den miljön.
Karin har en tonårsdotter som slutat grundskolan.
– Det var mycket problem, hon orkade inte med högstadiet, men fick hjälp av Kornettgatan för att få slutbetyg, berätta Karin och att hennes son nu får hjälp på studion.
Karin påtalar att det är bra att skolan i Norberg erbjuder hjälp trots att det inte finns någon diagnos på papper och de två prisar nuvarande rektor för Centralskolan, Andreas Mobergs arbete.
– Det är sådan skillnad på förståelsen.

Nu har ett 15-tal personer anslutit till gruppen och vissa har meddelat att de vill vara med på en fysisk träff men inte vara med i gruppen.
– Och det är även föräldrar som har små barn i förskolan som börjar bli oroliga för sina barn och får dem inte till skolan, förklarar Veronica.
Nu planerar de att anordna fysiska träffar där föräldrarna få chans att stötta varandra och Mariagården har erbjudit dem lokal. När gruppen sammanstrålat några gånger och är tanken att politiker ska bjudas in. Karin och Veronica råder den förälder som har problem att söka hjälp tidigt för att inte problemen ska bli större. De efterfrågar mindre klasser, mer extra resurser i skolan samt individuella skolgångar och bättre kunskap hos lärarna angående olika funktionsvariationer.

Veronica och Karin vill hjälpa andra föräldrar som har det svårt. Foto: Sara Flodin
[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!