Marcus Anderssons i dragstern som han använt i junior-dragsterklassen.
Foto: Lisa Björklund

Unge Marcus gör raketkarriär bakom ratten

GRÄNGESBERG. Marcus Andersson från Grängesberg har tävlat i dragracing sedan han var åtta år. Som nioåring vann han sin första tävling på Kjula Dragway i Eskilstuna. Så här säger Marcus Andersson om tjusningen med dragracing. – Det är farten, men också gemenskapen. Om man ska förklara det så är man en enda stor familj på banan.

Marcus fyller snart 16 år och då lämnar han juniordragster-klassen för att tävla i klassen Super Gas där bilar, med en slutfart på cirka 230 kilometer i timmen och 700 hästkrafter, används.
Dragracing kommer från USA och började med att man skulle tävla vid trafikljusen för att se vem som hade snabbast bil. Från det har sporten utvecklats och i Sverige hölls den första tävlingen 1968 på Scandinavian Raceway i Småland.
Tävlingssäsongen pågår mellan maj och september. För Marcus Andersson har sommaren varit intensiv då han deltagit i tävlingar i såväl EM som i SM.
– På sommarlovet har jag inte många helger jag är hemma, de flesta är jag borta på dragracing.

Marcus Andersson tog guld från EM-deltävling i Tierp i somras.

Tävlingarna i dragracing sker på en rak sträcka på antingen 201 meter eller 402 meter. Två bilar tävlar mot varandra åt gången och den som får bäst tid vinner racet. Och fort går det.
– Dragracing är världens snabbaste motorsport, säger Marcus Andersson.
Den snabbaste typen av dragster, det vill säga dragracingbil, kallas Top Fuel. Bilen har upp till 11 000 hästkrafter och når en hastighet på upp till 539,1 kilometer i timmen. Det kan jämföras med en vanlig familjebil som normalt har runt 150 hästkrafter.

Nästa säsong tävlar Marcus Anderson med denna Chevrolet Vega i Super Gas-klassen.

Från att vara stillastående kan en Top Fuel accelerera till 160,9 kilometer i timmen på endast 0,8 sekunder. Det finns också motorcyklar av samma sort.
– Jag pratade med en som kört Top Fuel Bike och han sa att man teleporteras fram, det går så fort.
Trots att bilarna går fort är risken för allvarliga olyckor liten då säkerheten är väldigt stor. Det säger Marcus pappa, Carl-Eric Andersson, som själv har tävlat i dragracing sedan 1995.
– Brandpersonal, ambulans och läkare finns på plats.
– Man använder en brandsäker overall, hjälm och ett fempunktsbälte, tillägger Marcus.

Marcus Anderssons favoritbil är hans babyblåa Volvo Duett.

Med fempunktsbälte menas att man har ett säkerhetsbälte där man sitter ordentligt fastspänd vid fem olika punkter.
En dragracingtävling delas upp i två moment – kval och eliminering, alltså utslagning. För att få en bra placering i tävlingarna krävs god reaktionsförmåga eftersom tidsskillnaderna mellan de tävlande är oerhört små. Det kan handla om tusendels sekunder och till och med tiotusendels sekunder. Det gäller att vara snabb i starten.
– Vid start finns ett trafikljus med röda, gula och gröna lampor. Man räknar ner tills den gröna kommer. Man ska starta så tidigt som möjligt när den gröna tänds, men startar man för tidigt lyser den röda och då är det racet kört. Det svåraste är att hålla sig på rätt sida av marginalerna. Att man ska få så bra reaktion som möjligt, säger Marcus Andersson.

Är det nervöst?
– Inte när man åker upp, men när man väl sitter i bilen och åker fram då känner man att det pirrar. Man vill ju vinna. Gör man fel i elimineringen, vid själva utslagningen, då är det kört.
– Det gäller att veta hur mycket man kan tjuvstarta, tillägger Carl-Eric och fortsätter:
– Väntar du tills du ser att den gröna lampan lyser, är reaktionen för långsam, då är du borta redan där. Det gäller att lära känna bilen och att öva på reaktionsförmågan. Är man för stressad kanske man tjuvstartar för tidigt.

Marcus Andersson framför bilen han använt i juniordragster-klassen.

Hur ser du på framtiden Marcus?
– Det är svårt att bli proffs i den här sporten. Den är inte tillräckligt stor i Sverige. I England och USA är den större. Jag ska bara ha den som hobby har jag tänkt.
Det är åttonde säsongen som du tävlar. Du har deltagit i uppåt 70 tävlingar sedan du var åtta år. Vad är du extra stolt över?
– Det var att jag kom trea i SM förra året. Och att jag kom trea i Tierp i en deltävling som ingår i Europamästerskapet. Jag tävlade mot fem länder.

Ska du syssla med det här hela livet?
– Det vet jag inte. Som det verkar nu så är det troligt, men jag vet inte hur det blir när jag kommer upp i en äldre ålder. Kanske jag fastnar för något helt annat.

Sommarens placeringar
Marcus Anderssons placeringar under sommarens tävlingar.
Juniordragster på Kjula Dragway i Eskilstuna den 17 och 18 september 2022: Marcus vann tävlingen.
European Dragracing Series (EDRS) 2022: Marcus kom etta i deltävlingen i Tierp. I hela EM kom han på fjärde plats.
SM-serien: Kom på sjätte plats. Det var dock få poäng mellan de sex första platserna.

Namn: Marcus Andersson.
Bor: I Grängesberg.
Ålder: 15 år.
Familj: Pappa Carl-Eric, mamma Liv (som också tävlat i dragracing), systrarna Elisabeth, 31 år och Marita, 33 år. Fyra syskonbarn, katten Sigge och hunden Holly (döpt efter en förgasare).
Förebilder: 1. Rimbert Wahlström. Han körde Top Doorslammer och var en av de snabbaste. 2. Freddy Fagerström eller ”Fast Freddie”. Han är mest känd för sina långa och rökiga burnouts. Han har backat i 100 kilometer i timmen med sin dragracingbil.
Andra intressen: Bilar och att vara ute i naturen och fiska.
Favoritbil: Volvo Duett, babyblå.
Om Grängesberg: En mysig liten byhåla. Det är inte så mycket som händer, det är rätt så lugnt. Det värsta som händer är att a-traktorer väsnas på kvällarna. Jag har en Volvo Duett och det kan hända att jag väsnas ibland.

Facebook

Populärt på webben

Reporter

Snabblänkar

ANNONS

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS