De tre företagen som gick vidare hade utvecklat sina egna produkter och ska nu försöka tjäna pengar och bedriva verksamhet precis som ett “riktigt” företag. Dalhia UF säljer armband som de designat med
Dalarna i tanken.
– Vi har olika armband med namn efter tätorter i Dalarna och vi vill att de ska föra tankarna till hemorten, säger Tilde Hemdahl Eriksson.
Hennes företagskamrat, och även klasskamrat från ekonomiprogrammet, Filippa Heldemar berättar att de lagt mycket tid på sin pitch. De har övat och skrivit om flera gånger och är glada över att få gå vidare.
– Det är skönt att allt arbete gett resultat och det är nyttigt att få erfarenheter av företagande.
Ett annat företag som gick vidare var Alice Hjalmarson, Tova Lindberg, Julia Sjösten och Mira-Li Eriksson som skapat företaget Välmående UF.
De har gjort en dagbok som ska hjälpa stressade människor organisera sin vardag och innehåller även “tankar för veckan” där man får svara på frågor om hur veckan varit och skriva ner sina tankar om vad som gick bra.
– Den innehåller frågor som ska hjälpa en förebygga stress och psykisk ohälsa, säger Alice Hjalmarson.
Det tredje företaget kunde dock inte medverka på intervjun med Lokalti men de heter Sa7aa UF och drivs av Yasmin Tambura och Widad Shwali. De har skrivit en orientalisk kokbok som ska inspirera amatörkockar att använda ingredienser och kryddor som man vanligtvis inte använder i traditionell svensk matlagning.
Avestaföretagen gick dock inte vidare från semifinalen men tjejerna låter sig inte nedslås. De säger att de nu ska försöka sälja sina produkter på marknader och på Instagram.
– Vi ska vara med på julmarknad här i Avesta och även försöka delta på andra evenemang runt om i Dalarna, säger Tilde Hemdahl Eriksson, Dahlia UF.
Finalisterna vid ”Årets Pitch”
DRG Media UF, Kristinegymnasiet, Falun.
Kulla Design UF, Lugnetgymnasiet, Falun.
Localtaste UF, Leksands gymnasium.
SpillTheTea UF, Hagagymnasiet Borlänge.
Ung Kraft UF, Soltorgsgymnasiet, Borlänge.
VikBoken UF, VBU Högbergsskolan, Ludvika.