Bakgrunden till nu aktiverade regeländring beskrivs vara ett uppdaterat EU-direktiv.
Detta går ut på att förbättra mottagandet av avfall och minska det marina skräpet runt Europas kuster.
Stora delar av detta skräp förklaras ha just fiske- och fritidsbåtar som avsändare, och därför vilar fokus på att inkludera även dessa och att skapa samma regler inom hela EU.
Lina Petersson, miljöhandläggare på Transportstyrelsen, kommenterar vad som nu medföljer nya regler och rutiner.
– För båtägarnas del innebär de nya reglerna att det förhoppningsvis blir bättre tillgång på tömningsstationer för toalettavfall i hamnarna, vilket inte har varit tillräckligt tidigare år, säger hon.
Och fortsätter:
– Stationerna måste dessutom ha tillräcklig kapacitet, vara bra placerade och repareras utan dröjsmål om de går sönder.
Transportstyrelsen upplyser att det tidigare förekommit sommarsäsonger då vissa tömningsstationer varit trasiga hela säsongen, vilket gjort det svårt för båtägare att kunna göra rätt.
Myndigheten presenterar nu även en ekonomiskt riktad nyhet i sammanhanget. Detta då hamnen kan åläggas att betala en sanktionsavgift om den ej har en avfallshanteringsplan som uppfyller kraven.
Tills nu har alltså detta övergripande tillsynsansvar för mottagningsanordningarna varit Transportstyrelsens. Nu är det överflyttat till kommunerna.
– Det blir en ny uppgift för kommunerna, men den här tillsynen går att utföra tillsammans med annan miljötillsyn som de redan utövar i fritidsbåtshamnarna i dag, säger Lina Petersson.
– För att det här inte ska belasta deras budget kan kommunerna välja att ta ut en avgift så att det i slutänden blir båtägarna som betalar.
Transportstyrelsen meddelar en förhoppning att detta ska leda till effektivare tillsyn i den båtnära avfallsfrågan.
– Vår förhoppning är att tillsynen ska bli mer effektiv och att hamnarna faktiskt ska kunna ta emot allt avfall som båtägarna behöver lämna på ett ändamålsenligt sätt.
– Genom att tillsynen nu flyttas över från en central till en lokal nivå, finns det goda förutsättningar att lyckas med detta, menar Lina Petersson i myndighetens kommuniké.
Avslutningsvis inflikar Transportstyrelsen att man också fortsättningsvis finns med i en vägledande roll gällande fortsatt tillsynsarbete med avfall i fritidsbåtshamnar.