Hon vidareutvecklar i regionens informationstäta kommuniké.
– Vi jobbar tillsammans för att säkerställa att invånare alltid får den vård de behöver.
Att Region Dalarna riktar särskilda insatser till vårdsommaren har bland annat med semestertider kontra bemanning att göra.
Rekryteringssituationen inom vården är en sedan tidigare känd utmaning, men personalläget är sommartid extra ansträngt.
Region Dalarna klargör att man denna sommar ska ha fler vårdplatser öppna, jämfört med fjolåret.
Erfarenhet av variationer i beläggningsgrad från tidigare år har tagits med i planeringen. Detta alltså för att säkerställa så god kapacitet som möjligt under hela sommaren.
Regionen meddelar bland annat följande:
▪ Lasarettet i Ludvika står inför en sommar med ungefär lika många vårdplatser som 2022
▪ I Avesta och Falun är läget något bättre jämfört med föregående sommar
▪ Mora har i år något färre platser jämfört med tidigare år
▪ Ambulanssjukvård Dalarna kommer under sommaren att minska sin verksamhet med en dagambulans på vardagar. Det innebär att 23 ambulanser är aktiva under sommaren
Vidare upplyser man att regionens vårdcentraler och den digitala vårdcentralen “Min vård” är öppna i sommar med färre tillgängliga vårdtider.
Personer listade vid vårdcentral Älvdalen, vårdcentral Mora och vårdcentral Säter kan även söka vård digitalt via 1177 direkt.
Den digitala mottagningen “Ung i Dalarna” är bemannad med barnmorska och sjuksköterska hela sommaren.
Gällande semestrar erbjuds alla medarbetare fyra veckors sammanhållen ledighet i sommar. Personal har likt tidigare somrar även möjlighet att flytta semesterveckor mot ekonomisk kompensation. Denna är i storlek om 20 000 kronor i ersättning per vecka.
Sofia Jarl (C), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, kommenterar:
– Verksamheterna har jobbat hårt med sin planering för att säkra en god och säker vård i sommar samtidigt som våra medarbetare får den återhämtning de behöver.
– Under semesterperioden är det extra viktigt att vända sig till rätt instans inom vården, vid besvär som inte är akuta ber vi därför invånare att i första hand kontakta 1177 och primärvården, säger hon.
Ovan nämnda samverkanskrafter tvinnas samman inom regionens verksamheter, men också i nära samarbete med kommunerna.
Åsa Dedering:
– Sommarperioden är en återkommande utmaning och vi måste organisera oss på bästa möjliga sätt med de resurser vi har. Sommarvikarier har rekryterats och det görs avrop av hyrpersonal.
Hon fortsätter:
– Vi har också flera pågående projekt och samarbeten mellan slutenvård, akutsjukvård och primärvård samt med kommunerna i Dalarna. Vi ser en stor vilja och engagemang till att samarbeta över gränser som tidigare varit svåra att komma över.
Som exempel på lagarbete nämns en gemensam planering vid Falu lasarett. Denna innebär att verksamheter inom olika divisioner samverkar genom att medarbetare temporärt flyttas till verksamheter där behovet är som störst.
Samverkan i vården
▪ Veckovisa avstämningar mellan regionen och kommunerna för att säkerställa utskrivningsprocessen och vård på rätt vårdnivå
▪ Det ska vara lätt att nå varandra för att få läkarbedömning vid behov
▪ Ökad samverkan mellan vårdcentraler
Att söka vård i sommar
▪ Besök 1177.se. På webben hittas bra egenvårdsråd råd samt kontaktuppgifter till vården.
▪ Ring 1177. Nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Telefontid dygnet runt.
▪ Kontakta vårdcentral. Distriktsläkare eller annan vårdpersonal tar hand om de vanligaste hälsoproblemen, hänvisar och remitterar vid behov vidare till annan specialistvård. Region Dalarnas vårdpersonal kan även nås via appen “Min vård”
▪ Personer listade vid vårdcentral Älvdalen, vårdcentral Mora och vårdcentral Säter kan också söka vård digitalt via 1177 direkt
▪ Vid akuta sjukdomsfall, ring 1177 eller vårdcentral, många gånger kan jourtid fås på en närliggande mottagning i stället för att åka till akuten
▪ Vid nödsituation eller allvarlig skada – ring 112
(Källa: Region Dalarna)