Med hösten kommer ny termin i skolan samt tillhörande rutiner och vardagsmiljö.
Förutom ovan nämnda önskemål visar Bris undersökning också att barn lägger stor vikt vid att få stöd i skolarbetet och att ha vänner.
Bris framhåller även att just skolan är ett vanligt förekommande ämne när barn kontaktar deras stödlinje.
Mobbning och otillräckligt stöd från elevhälsan beskrivs vara frekventa problemaspekter.
Många barn önskar även hjälp att hantera skolstress kring krav och prestationer och berättar om bristande framtidstro när resultaten i skolan sviktar.
Magnus Jägerskog:
– Barn omfattas av skolplikt och går i skolan 20 000 timmar av sina liv. Det är självklart att skolan måste vara en plats där varje barn trivs, känner sig tryggt och mår bra.
Han fortsätter:
– För att veta vad barn behöver och själva efterfrågar behöver vuxna inhämta barns egna tankar och åsikter.
Bris rapport visar att de fem tydligast framträdande inslagen barn betraktar som viktiga i skolan är:
❚ Lugn och ro på lektionerna
❚ Att få känna sig trygg i skolan
❚ Möjlighet till stöd om man behöver hjälp i skolarbetet
❚ Att ha vänner
❚ Kunniga lärare Att betygsättas för sina kunskaper och ha tillgång till digitala läromedel och fina lokaler hamnar långt ned på barnens lista över väsentliga skolegenskaper.
Undersökningen indikerar också skillnader kopplade till ålder. Bland de yngre barnen (13–14 år) anser fler det viktigt att ha vänner, medan framför allt äldre tjejer (15–17 år) i högre utsträckning betonar värdet av att skolan inte stressar eleverna.
– Varje barn har rätt till en så god hälsa som möjligt och det är en förutsättning för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. I dag är många i stället oroade och stressade eftersom de vet vad som står på spel om man inte går ut med godkända betyg och hur det påverkar ens framtidsutsikter.
Bris generalsekreterare Jägerskog summerar:
– Bris har länge velat se en utredning som ser över barns arbetsmiljö och stress i den svenska skolan och menar att betyget underkänt borde tas bort i grundskolan. Vi kan inte ha ett system som slår ut barn.