Medieuppmärksamheten kring Säters IF:s P09:or var enorm häromveckan då Radio Dalarna sände ett inslag om att Coldplay sponsrar laget. För de inblandade själva var den enorma uppmärksamheten oväntad.
– För oss var det mer “Men det här har ju pågått i två år nu” så egentligen är det märkligt att det har blivit så stort just nu. Det var någon som skrev på Facebook att “Det här kanske inte alla känner till” och berättade om vår koppling till Coldplay. Radion snappade upp det där, intervjuade oss och sedan smällde det bara till, säger Malin Lilja Altörn.
Efter radioinslaget hörde flera andra medier, både lokala i Dalarna och på riksnivå, av sig. Säters IF och Coldplay blev omskrivna i Aftonbladet och Expressen, syntes i TV4-Sporten och Malin och Stefan intervjuades även i direktsändning i TV4:s “Efter Fem”.
– Vi har blivit intervjuade av en massa olika medier. Det var helt galet, säger Malin.
– Malin är numera medieansvarig för laget. Det hade ju varit roligt om Coldplay hade visat upp matchtröjan i sina sociala medier. De har ju några miljoner följare så då skulle det nog ta skruv igen, säger Stefan.
Ja, Coldplay kunde väl knappast fått mer uppmärksamhet för sin sponsring?
– Nej, det har verkligen uppmärksammats. Det måste vi nämna vid nästa förhandling med dem, säger Malin Lilja Altörn med ett skratt.
– Vi har inte haft något möte med klubben i år ännu men efter det här borde de nästan bjuda oss på tårta, tycker Stefan Andersson.
Hur kommer det sig då att det brittiska jättebandet valt att sätta sin logga på ett pojklag från Säter? Förklaringen är enklare än man kan tro.
– En av killarna i laget är brorson till basisten i Coldplay. När vi har våra upptaktsmöten så brukar vi fråga föräldrarna om de vet något företag som är villiga att sponsra oss. Vi brukar skriva sponsoravtal på två år, då det är dags att skaffa större matchtröjor åt killarna, berättar Stefan Andersson.
– Och efter ett sådant möte så hörde den här killens mamma av sig och berättade att Coldplay gärna ville sponsra oss. Vi trodde inte att det var sant först, det är ju jättestort. Men Coldplay vill sponsra saker som främjar fysisk aktivitet för barn. Vi är det enda laget i Sverige som sponsras av dem, säger Malin Lilja Altörn.
Pengarna som laget fått av Coldplay ska gå till att delta i den enorma ungdomsturneringen Gothia Cup i Göteborg 2023.
– Vi hade hoppats kunna vara med redan i år men det känns osäkert med pandemin så vi siktar på nästa år, säger Stefan Andersson.
– De här pengarna möjliggör mycket för oss. Det kostar en hel del för oss att åka på en cup med hela gänget, de är 26 spelare i laget, säger Malin Lilja Altörn.
Har motståndarlagen reagerat på namnet Coldplay på tröjorna?
– Nej, ingen har sagt något. De kanske tror att det är något lokalt företag som sponsrar oss, säger Stefan Andersson.
– Men det lär nog bli ändring på det under den kommande säsongen, tror Malin Lilja Altörn.
Artikeln publicerades i Annonsbladet Dalarna (Hedemora/Säter) nr 5, 2022.