Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
När mitträcke har satts upp kommer hastigheten höjas från 90 kilometer i timmen till 100 kilometer i timmen mellan Smedjebacken och Fagersta.
Foto: Dreamstime

Ombyggnation för väg 66 ska öka trafiksäkerheten

SMEDJEBACKEN. Trafikverket Region Mitts förslag på vägsträckan mellan Smedjebacken och Fagersta, har legat ute för granskning. Nu ska allmänhetens synpunkter samlas in. – Vi kommer att utvärdera och titta på alla granskningssynpunkter. Vi bedömer dem och om vi tänkt fel så gör vi en ändring, säger projektledaren Mikael Oscarson.

Sträckan berör riksväg 66 mellan Söderbärke i Smedjebackens kommun och Oti i Fagersta kommun. Förslaget har legat ute för granskning mellan 31 juni och 10 augusti – och snart är det redo att fastställas av Trafikverket.
– Vi tror att vi har en bra vägplan som är bäst för flest, men det är alltid fråga om kompromisser. Vi bemöter alla synpunkter och gör ett så kallat granskningsutlåtande. Om en synpunkt inte kan bemötas, beskriver vi varför.

Mikael Oscarson från Trafikverket är projektledare för ombyggnaden av väg 66. Foto: Privat

Orsaken till ombyggnaden av väg 66 är att den aktuella sträckan har bristande trafiksäkerhet och är olycksdrabbad. Samtidigt har den relativt många tunga fordon. Därför vill Trafikverket förbättra säkerheten genom att avgränsa den mötande trafiken med ett mitträcke på vägen. Man vill även uppföra busshållplatser och bygga bort farliga och oskyddade korsningar.
För att hindra att vilda djur rör sig på vägen ska viltstängsel sättas upp på hela sträckan mellan Söderbärke och Oti. Samtidigt ska såväl passager för djuren, som för fotgängare och cyklister säkras upp.
– Det är inte olagligt att cykla på en sådan här 2+1-väg, som vi kallar det, men det är olämpligt. Vi kommer inte att bygga nya cykelvägar men vi säkerställer att det finns alternativa vägar för fotgängare och cyklister att ta sig fram på.

När ombyggnationen är klar kommer hastigheten att höjas från 90 kilometer i timmen till 100 kilometer i timmen. Byggstart kan dock ske tidigast i januari 2026.
– Även om jag som projektledare är redo att börja bygga är det inte säkert att det finns pengar. Det är en finansieringsfråga.

Vägsträckan mellan Söderbärke och Oti har legat ute för granskning under sommaren.

När arbetet väl har startat lär fastigheter som ligger längs med väg 66 beröras på ett eller annat sätt menar Mikael Oscarson.
– Till exempel att man kan behöva ändra åtkomst till sin fastighet eller att man förlorar lite mark. Viltstängslet kommer att ta lite plats. Man kommer behöva ha ett område för att underhålla viltstängslet från bägge sidor.

Har ni tagit del av några synpunkter från allmänheten hittills?
– Vi har tittat lite. Det kan vara att man tycker att enskilda vägar ska dras på ett annat sätt. Till exempel hade vi något förslag på alternativa grusvägsdragningar på Hälltorpsvägen norr om Söderbärke. Vi vill förtydliga att vi ritar förslag på nya anslutningsvägar från riksvägen, men när de ska byggas så kommer allmänheten att få tycka till igen innan de byggs. Det kanske inte blir exakt så som vi ritat. Enskilda vägar som vi ritat upp är bara förslag.

Viltstängsel ska sätta upp längs den berörda sträckan. Foto: Dreamstime

Tidsplan för vägsträckan mellan Smedjebacken och Oti, Fagersta kommun:
Augusti 2022–september 2022: Trafikverket presenterade den reviderade vägplanen för sträckan Smedjebacken–Söderbärke efter att synpunkter från tidigare samråd inkommit.
Sommaren 2023: Trafikverket presenterade den reviderade vägplanen för sträckan Söderbärke–Oti, där tidigare samråd vägts in och utretts.
Hösten 2023/24: Vägplanen skickas till Trafikverkets planprövningsenhet för fastställelse.
En tredje etapp är planerad för sträckan Oti krog-Västanfors.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!