Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Smedjebacken båtklubbs ordförande Lennart Silfverin tillsammans med Pelle Larsson, KMK.
Foto: Maria Karlsson

Norsk segrare i lyckad offshoretävling

SMEDJEBACKEN. Den 12 augusti arrangerade Kungliga Motorbåtklubben (KMK) i Stockholm offshoretävlingar i Smedjebackens hamn. – Det var succé. Vi har aldrig fått så mycket positiv feedback efter en tävling, säger KMK:s generalsekreterare Pelle Larsson.

KMK har de senaste somrarna arrangerat VM för F4 samt nordiska mästerskapen i F2 och ungdomsklasserna GT15-GT30 i rundbana i Smedjebacken. I år ville de pröva något nytt och arrangerade offshoretävlingar.
Det nya greppet visade sig vara en lyckad idé.
– Det känns att vi gjorde rätt när vi tog in offshore i stället för rundbana som vi har haft tidigare.
Med rundbana var det stressigt, menar Pelle Eriksson. Särskilt för dem med bevakningsbåtar. I offshore startar alla båtar samtidigt vilket gjorde det enklare att ha uppsikt.
– Nu hade vi bara två tävlingar. Den första startade klockan 11.00 och var färdig 13.30. Sedan behövde man inte stressa till nästa tävling som var klockan 15.30.

Offshore 3B-båt. Bilden är en genrebild från en offshore-tävling i Roslagen. Foto: Privat

Pelle Larsson berättar att han snart ska ha semester. Den kommer han att kunna ta med belåtenhet efter helgen som gått. Den positiva återkopplingen har strömmat in både till honom personligen och i sociala medier.
– De tävlande och de som var med runt omkring tyckte alla att det var fantastiskt roligt. Allt fungerade. Lennart Silfverin och Micke Hedberg är fantastiska människor att arbeta med. Det vi hade bestämt innan var klart när vi kom, de har en bra organisation och många tävlande vill gärna komma tillbaka.

Blir det offshore i Smedjebacken nästa år igen?
– Vi får se hur det ser ut nästa år. Det finns planer men exakt hur det blir vet vi inte än.

Hur många deltog i tävlingarna?
– Det var 23 båtar varav en var från Norge. Vi är fortfarande inne i en svacka efter pandemin. Vi hade räknat med ett 30-tal båtar men det blev bra racing ändå.

Vem vann?
– Det gjorde Jonas Hansen från Norge. Han var snabbast i klass 3C med sin katamaran med safety cockpit. Hans båt hade 200 hästar och den högsta farten gick i 93 knop.

Märkte ni av de höga vattenflödena?
– Förarna hade inte bekymmer med strömmarna, men prickarna som ska visa var det är grunt var svåra att se ordentligt. Men förarna är duktiga och såg hur de skulle åka. Däremot var det mycket skräp från kanalen i vattnet. Det var stora stockar som vi fick plocka upp. En start fick avbrytas på grund av stora stockar och en kille körde på en stock så att hans växelhus gick sönder. Det var det enda problem vi hade – för mycket skräp i vattnet.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!