Han lanserade den i maj på en presskonferens för stadens lokala tidningar. Den finns även som pussel, bricka och magnet.
Konstnären siktar på att göra en tavla över varje stad i hela Sverige. Ludvikatavlan var den 78:e i ordningen. Förutom att hans Ludvikabild säljs i form av pussel på Globe bokhandel, går den nu att skåda även på stan.
– Det här är stadskärnans mest besökta plats. Med tanke på trafiken, de gående och de som kommer från Väsmansstrand, kändes det som en bra plats att sätta upp tavlan på, säger Alexandra Magnusson från Unika Ludvika.
Det var hon som fick idén till att foliera det tråkiga skyltfönstret där Subway tidigare legat. Lokalen har stått tom under lång tid och har bland annat lånats ut till olika evenemang via Unika Ludvika.
Fastighetsägaren F2 Fastighetsservice AB gillade Alexandras idé och tillsammans med Madde Magnusson från F2 och Nils-Erik Nilsson, har Alexandra gjort verklighet av idén.
– Nils-Erik har mätt och delat upp målningen i fyra delar för att passa in dem i fönsterna. Sedan har vi tryckt motivet och klistrat upp det över hela skyltläget. Från vår sida är det en kul grej. Motivet i sig är jäkligt trevligt att titta på och man ser alla detaljer bra när bilden kommer upp i storlek, säger Alexandra Magnusson.
Tavlan har blivit uppförstorad och är nu sex meter bred och 2,5 meter hög. Alexandra tycker att arbetet varit enkelt och bra – en win win för samtliga parter.
– Det är jättekul när samarbeten blir så här enkla och när alla förstår att det är en vinning på det. Vi jobbar hela tiden för att man ska vara en stolt Ludvikabo. Man pratar mycket om Hitachi Energys expansion vilken är helt fantastisk, men för oss är det också viktigt att jobba med det som redan finns hos oss. Tavlan är en symbolik för vad vi redan har här och vad man kan välkomnas till när man kommer till Ludvika.