Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Jessica Eriksson, HR-chef och Jerker Olofsson, skolchef, på Avesta kommun.
Foto: Pressbild

Lärare slutar efter chattkonversation med elev

AVESTA. Den 25 januari gick Avesta kommun ut med information om att det florerat rykten och bilder på en chattkonversation mellan en minderårig elev och en lärare på en högstadieskola i Avesta.

Ärendet har utretts och i slutet av förra veckan meddelade bildningsförvaltningen att läraren avslutar sin tjänst på skolan.
– Läraren har varit avstängd under tiden att utredningen pågått från den 22 januari till den 20 februari. Från och med den 1 mars är anställningen avslutad och läraren kommer att vara arbetsbefriad fram till dess, säger Jessica Eriksson, HR-chef.

Enligt Avesta kommun har det har gjorts en förvaltningsutredning och en arbetsrättslig utredning. Förvaltningsutredningen har utrett vad som hänt och hur skolan har hanterat ärendet. Den visar att läraren brustit i sin yrkesprofession, vilket har påverkat förtroendet.
Den visar också att skolan har agerat rätt utifrån de lagkrav som finns. Den arbetsrättsliga utredningen utreder om det har förekommit misskötsel, hur hög medvetandegraden varit och om händelsen har orsakat skada.
– Utifrån det har vi kommit fram till att vi vill avsluta anställningen.

Skolbyggnad.
Utredningen visar att läraren brustit i sin yrkesprofession och det har påverkat förtroendet. Därför avslutas anställningen. Foto: Pressbild

Jerker Olofsson, skolchef, på Avesta kommun, säger att ärendet har hanterats med hög prioritet sedan skolledningen fick kännedom om situationen.
– Vi har rutiner för ärenden som dessa, man önskar så klart att de aldrig behövde användas, men de är viktiga för att det ska gå snabbt och rätt till i sådana här fall, säger han.
– På grund av att det är ett känsligt ämne som berör en minderårig elev är det viktigt för oss att inte bidra till vidare spridning av dessa skärmbilder eller ytterligare ryktesspridning. Därför vill vi även fortsättningsvis uppmana alla att undvika detta, fortsätter han.

Samtidigt informerar kommunen om att det finns kuratorer, mentorer och rektor till förfogande elever och personal som vill prata om det som hänt. ”Det är viktigt med en skolmiljö där både personal och elever känner sig trygga”, skriver Avesta kommun i ett pressmeddelande.

Skolchefen svarar på frågor om chatten

Vad har konversationen handlat om?
– Innehållet vill jag inte beskriva mer än att det har varit ett innehåll som legat utanför undervisningen, säger Jerker Olofsson.
Hur länge har den pågått?
– I några veckor innan vi fick veta om den.
Hur frekvent har konversationen varit?
– Den har pågått relativt kontinuerligt, det har inte bara varit enstaka meddelanden.
Vem tog initiativ till den?
– Jag vet inte om det gick att reda ut vad som var den exakta starten på den.
Vem är läraren?
– En lärare som undervisar på högstadiet och som inte är behörig eller legitimerad och därmed visstidsanställd.
Hur har eleven upplevt konversationen?
– Det har varit så pass att eleven tyckt att den har varit anmärkningsvärd i vissa delar.
Hur blev den känd?
– På det sättet att en annan elev såg den och tyckte att den inte verkade vara okej och berättade för skolpersonal.
Hur har övriga elever och lärare tagit emot händelsen?
– Skolan har gjort de insatser som behövs när det gäller information och att ta hand om dem som velat prata lite mer. Till exempel med kuratorer och mentorer.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!