Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Från och med den 1 januari går två av länets kulturjättar, Dalhalla och Magasinet, samman. En satsning som ska ge regionen ett än starkare kultur- och artistutbud, året runt.
Foto: Sonny Jonasson/Per Eriksson

Kulturell daladynamit när tunga pjäser enas

FALUN. Magasinet och Dalhalla går samman från och med årsskiftet. Ett gammalt kalkbrott och ett 120 år gammalt godsmagasin har över tid cementerats som ett par av länets och landets fränaste kulturkrafter. Nu inleder man en gemensam resa mot nya höjder. – Målet är att skapa ett levande och lockande kulturutbud med höjd, bredd och spets, säger Mats Omne som är ordförande i kulturföreningen Magasinet.

Ett fundament finns i de stora synergieffekter som rör artistbokning, personal, teknik, kompetens, marknad och utveckling.
Mats Omne och Dalhallas styrelseordförande Conny Gesar ser båda positivt på det nu fattade beslutet.

Ett gemensamt vägval som man spår ska stärka Dalarnas kultur- och nöjesutbud.
– Dalhallas och Magasinets säsonger kompletterar varandra på ett optimalt sätt och vi ser stora möjligheter till ökat resursutnyttjande och breddning av verksamheten, säger Conny Gesar.
Mats Omne tar vid:
– Under de senaste åren har vi arbetat intensivt med att hitta en långsiktigt hållbar lösning för att garantera Magasinets överlevnad som samtidskulturhus.
– Efter att ha diskuterat många olika alternativ har den här möjligheten dykt upp, och vi har nu landat i vad vi tror är en optimal lösning och en win-win för Magasinet, Dalhalla, Falun och regionen, framhåller han.

I de båda tongivande kulturkolossernas kommuniké klargörs att Dalhalla och Magasinet i dag utgör välrenommerade och väl etablerade varumärken. Båda med gott branschrykte samt bred och trogen publik.
Såväl Magasinet som Dalhalla har också erhållit utmärkelsen “Årets venue” (2023 respektive 2018).
Målet är nu att flytta fram positionerna ytterligare och ge regionen ett ännu mer färgstarkt kultur- och artistutbud – året runt.
– Magasinets och Dalhallas olika inriktningar och utbud kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt, understryker Mats Omne.

Och fortsätter:
– För oss är det viktigt att Magasinet behåller fokus på samtidskultur med en blandning av brett och smalt, kommersiellt och ickekommersiellt. Det har varit utgångspunkten när vi diskuterat ett samgående, och vi har hela tiden varit eniga om att mixen av små och stora konserter, utställningar, dans, teater och samtal är en viktig del i Magasinets starka varumärke och även fortsättningsvis ska vara det.

Mats Omne i kulturföreningen Magasinet. Foto: Sonny Jonasson
Mats Omne i kulturföreningen Magasinet. Foto: Sonny Jonasson

Conny Gesar ser också han flera säsongsrelaterade fördelar.
– För oss är det en stor fördel att kunna erbjuda nyckelpersonal året runt-anställning och använda vår stora teknikpark även under vår, vinter och höst.

Vidare betonar han ambitionen för hela den nya personalstyrkan att utvecklas tillsammans. Att Magasinet och Dalhalla har liknande tänk, starkt driv och betraktar samgåendet som en klok väg mot nya kulturella toppnivåer.
Båda ser även stort värde i sin starka förankring lokalt. Därav betraktar man det som en viktig uppgift att skapa ett levande kulturutbud för invånarna.
När två tunga pjäser nu krokar arm i är målet att växla upp verksamheten ytterligare – något som framöver också kan innebära internationella akter till Magasinet.

Daniel Olsson, en av Dalapops två verksamhetsledare, hyllar det som nu sker.
– A match made in heaven, enligt mig. Att två av inte bara Dalarnas, utan Sveriges, coolaste venues och bästa arrangörer hamnar under samma organisation kommer att skapa magiska arrangemang.
– En perfekt tajming för att ta Magasinet till nästa nivå och kunna erbjuda publiken nationella och internationella artister året runt.

Dalapops Daniel Olsson. Foto: Sonny Jonasson
Dalapops Daniel Olsson. Foto: Sonny Jonasson

Gesar och Omne tar ett brett grepp kring en kokande kittel av möjligheter.
– Vi vet att det är viktigt för invånarna och företagen i Dalarna att det finns ett attraktivt kulturutbud. Men vi vill också locka publik från andra delar av Sverige att upptäcka Magasinet och Dalhalla, och på så sätt bidra till att stärka Dalarna som besöksmål.

Här ser man stor utvecklingspotential för såväl kulturarrangörer som besöksnäring, poängterar duon och låter meddela stora portioner pepp för gemensamt formulerade framtidskapitel.
Nytänk ses som en gemensam styrka, inte minst i tider av ekonomiska nedskärningar för kulturbranschen, uppger de båda aktörernas företrädare. Kreativiteten förklaras ha sin hemvist i verksamheternas själva moderliv.
I Dalhallas fall såg en visionär operasångerska potential i ett nedlagt kalkbrott. Magasinet skapades ur att ett antal hemvändare kände laddningen i ett rått gammalt godsmagasin.

Mats Omne sammanfattar:
– Mycket av kulturdebatten handlar om antingen eller, offentligt eller privat. Vi har alltid utgått från både och. Vi ser ingen motsättning mellan offentligt och privat, tvärtom ser vi att vi har mycket att lära av varandra.
– Målet är att skapa ett levande och lockande kulturutbud med höjd, bredd och spets. Och där har det privata och offentliga ett gemensamt ansvar. Kanske kan Magasinet och Dalhalla inspirera till nytänk när det gäller framtida finansieringsmodeller för kulturen.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,4644,633904" floating="3" ap mute pl=988 nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS