Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Givetvis var jultomten på plats på tomtemarknaden.
Foto: Niclas Bergvall

Jul- och tomtemarknad i Verket: ”Vi är mer än nöjda”

AVESTA. Tomte- och julmarknaden på Verket brukar locka julsugna besökare. Årets upplaga var inget undantag och det var gott om hantverkare i den anrika byggnaden. – Vi är mer än nöjda och det kändes som det var lite som före pandemin, säger Lena Jonsson, samordnare för evenemanget.

Julmarknaderna avlöser varandra, så har det varit i många år och den gångna helgen var det Verkets tur. En tomtemarknad som genomfördes första gången 2006 och som är populär.
Dels för att det är en hel del försäljning och aktiviteter av olika karaktär, men också för den klassiska miljön i det gamla järnbrukets slaggstensbyggnader.
Och det är väl lite som det står Verkets hemsida: ”Den gamla industrimiljön från 1874 förevandlar vi till en stämningsfull tomteborg med julens tillhörande dofter, ljud och ljus”.
Till försäljning var det både det ena och det andra. Ändå från Bräcke i Jämtland hade Josefin Bergström åkt för att sälja bland annat ost från Åsbergets Gårdsmejeri.
– Det är en bit att åka, men jag har bekanta i Uppsala som jag passar på att hälsa på, berättar Josefin.

Josefin Bergström hade åkt ända från Bräcke i Jämtland för att sälja ostprodukter.

Pandemin tog hårt på många företag som fokuserar på marknader.
– Ja, men det känns som att det är på väg att hämta sig. Men det har varit tufft för oss också.
På gården i Jämtland finns 57 getter som ser till att det finns ost till försäljning.
– Ann Klensmeden som äger företaget har arbetat med det här i 40 år, berättar Josefin.

Tova Steingruber, Noel Bäckström, Erik Berglund samt Emil Eriksson (ej med på bilden) driver UF-företaget Concrete UF.

Lika länge har inte Concrete UF funnits, de fyra eleverna som driver företaget går andra året på Karlfeldtgymnasiet. På tomtemarkanden gick försäljningen bra.
– Ja, det har gått bra, på lördagen sålde vi 30 produkter, berättar Erik Berglund.
Affärsidén är att gjuta betongskulpturer i olika former. På så sätt kan man få en mysigare och trevligare hemkänsla.
– Vi har åtta olika skulpturer, påpekar Tova Steingruber.
Bland annat återfinns tre kvinnokroppar, bubbliga kuber med ljus och en regnbåge i sortimentet.
På tomtemarknaden var även UF-företaget Linen Water by All Fresh UF. Ett företag som drivs av Fineli Lederud, Alma Meurling och Linnea Eriksson.
Vad säljer ni?
– En väldoftande spray som du sprayar på dina textiler för att få dem att dofta extra gott. Det har gått ganska bra och på lördagen sålde vi åtta flaskor, berättar Fineli Lederud.

UF-företaget All Fresh var med på Tomtemarknaden och företaget drivs av Fineli Lederud, Linnea Eriksson och Alma Meurling (ej med på bilden).

I ett hantverksstånd stod Petra Sahlin, som bland annat alltid är med på konstrundan i Avesta under påskhelgen, och visade upp sin och kollegan Viktoria Nilssons alster.
– Jag har sedan 1994 arbetat som konstnär, berättar hon.
Har helgen varit bra?
– Ja, det måste jag säga. Vi har sålt många vykort och då kan vår konst spridas och få uppmärksamhet utanför Avesta, säger Petra som till sin hjälp hade sonens flickvän – Tova Rusback från Borlänge.

Konstnär Petra Sahlin hade hälp av sonens flickvän Tova Rusback.

Givetvis var tomten på plats och dessutom fanns det en pysselhörna i Corneliussalen. Ett välbesökt rum som sköttes av trion Nathalie och Oliwer Grimfeldt från Hedemora samt Emil Hultman från Avesta.
– Det är kul och barnen är glada, säger Nathalie.

Trion Nathalie och Oliwer Grimfeldt samt Emil Hultman skötte om pysslandet.

Under helgen kunde man även rösta på snyggaste granen och det vackraste pepparkakshuset. Dessutom gick det bra att ta en fika eller bara strosa omkring bland alla marknadsstånd.
Ja, det var precis som det ska vara på en marknad strax innan jul och dessutom i en fantastisk miljö.
Och samordnare Lena Jonsson var nöjd.
– Ja, det var lite som det var innan pandemin, säger hon.

Över 4 300 besökte tomtemarknaden i Verket, Avesta.

Totalt var det drygt 4 300 som besökte marknaden.
– Det är bra och många av hantverkarna och
besökarna kommer utifrån. Det är även kul att flera UF-företag var med.
För två år sedan ställdes marknaden in på grund av pandemin, men i fjol var den tillbaka.
– Då hade vi krav på vaccinationspass och det var mycket som
var annorlunda, bland annat större avstånd mellan hantverkarna, berättar Lena Jonsson.

En pepparkakshustävling genomfördes.
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!