Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Rebecka Båvner, Vivi Båvner, Richard Fiala, Sebastian Nordbeck och Stig Båvner åker gärna kollektivt, men med turlistor som glesats ut är det snart nästan omöjligt. “Jag har blivit tvungen att ta körkort”, förklarar Sebastian.
Foto: Sara Flodin

Fler bussar bör trafikera Karbenning

KARBENNING. Under september lämnades två medborgarförslag, om förbättrad kollektivtrafik i Karbenning. – Jag tycker de är ”dumsnåla” när de låter bussen gå mellan Västerfärnebo och Norberg, men struntar i att åka in via Karbenning, säger Vivi Båvner.

Sebastian Nordbeck och Vivi Båvner ingår i den arbetsgrupp i Karbenningbygdens intresseförening som arbetar för att förbättra möjligheterna för bybor att åka kollektivt.
Under de tio år som Sebastian bott i Karbenning har kollektivtrafiken successivt försämrats. Han tycker att det stora problemet nu är nedskärningen av tågtrafiken.
– Framförallt nedskärningen som planeras till nästa årsskiftet. Då kommer i princip bara gå ett tåg i varje riktning, vilket är jättetrist.

Sebastian jobbar som lokförare och utgår från Örebro. Tidigare har han kunnat åka tåg från stationen i Karbenning, men nu tvingas han åka bil till Örebro.
– Jag har blivit tvungen att ta körkort. Annars måste jag sitta och vänta i Örebro i sex timmar, förklarar han.
Vivi tycker att det känns bra att åka buss då det är ekonomiskt för både plånbok och miljö och har lämnat in ett medborgarförslag till Norbergs kommun med en önskan om att fler bussturer ska passera Karbenning.
I medborgarförslaget önskar Vivi att fler bussar ska trafikera linje 86 som går förbi Karbenning och att busstrafiken ska utökas på både helgerna och under sommaren. Hon föreslår att kommunen ska samarbeta med kollektivtrafikmyndigheten och Västmanlands Länstrafik för att öka turtätheten. De bussar som går från Västerfärnebo klockan 15.14, 17.14 samt 18.41 passerar inte ens Karbenning.
– Jag tycker de är ”dumsnåla” när de låter bussen gå mellan Västerfärnebo och Norberg, men struntar i att åka in via Karbenning, säger Vivi.

Vivi förklarar att hon tidigare lämnat in ett medborgarförslag med en önskan om att få en buss på kvällen.
– Då fick vi en buss, men den drogs in för ett par år sedan.
Redan 2019 började Vivi kämpa för kollektivtrafiken till Karbenning.
– Då fick jag höra att trafiken kommer försämras 2024, men region Västmanland och Dalarna har inte lyckats kämpa tillräckligt för tåglinjen, tycker Vivi.
– De politiker som jag har uppvaktat hör vad jag säger och skulle också önska en större satsning på tåget, men de kan luta sig emot att det inte är så många passagerare och därför inte lönsamt.
– Långsiktigt, i ett större perspektiv, blir det ju lönsamt för de små samhällena för att kunna locka hit företagsamma personer, inflikar Sebastian som är rädd för att folk kan välja bort Karbenning på grund av dålig kollektivtrafik.

Richard Fiala åker buss till Norberg eller Västerås tre gånger i veckan. Han störs av de glesa turerna eftersom han tvingas köpa två biljetter även då han åker till Norberg för att göra ett snabbt ärende. Då Richard inte har något körkort måste han förlita sig helt på busstrafiken och tvingas planera alla inköp.
– Måste jag handla något på helgen får jag åka tåg till Fagersta eller Avesta.
Richards önskemål är att det ska vara möjligt att ta bussen in till Norberg och hem igen mitt på dagen inom en timme.

Även Karin Edvall har lämnat in ett medborgarförslag till Norbergs kommun. I medborgarförslaget påtalar hon svårigheterna att som ungdom bo i Karbenning då sista bussen går klockan 17.35 från Norberg. I medborgarförslaget föreslår Karin att linjen borde kompletteras med två sena bussar från Norberg, en med avgångstid 19.40 och en med avgångstid 22.30, vilket skulle synka bussarna med buss 500 från både Fagersta och Krylbo.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!